Kuntalehti: Kuntaliitossa ja maakunnissa ei haluta lisää sektorivirastoja
Kuntaliiton varatoimitusjohtaja Timo Reina on huolissaan siitä, että maakuntiin kaavaillaan uusia virastoja valtionhallinnon eri sektoreille.
Kuntalehti lainaa Reinan blogikirjoitusta, jossa hän toteaa, että eräs kaatuneen sote- ja maakuntauudistuksen myönteinen sivutuote oli se, että alueiden kehittämisen avaintoimijoiden – erityisesti kuntaperusteisten maakunnan liittojen ja monialaisten ELY-keskusten – välille syntyi tiivis vuorovaikutus.
– Opittiin etsimään yhdessä keinoja, joilla alueiden elinvoimaa ja hyvinvointia parhaiten vauhditettaisiin. Lopulta ei enää edes tiennyt, kumman organisaation edustaja puhui. Näin ei suinkaan ole aina ollut.
– Nyt ilmassa on monia merkkejä siitä, että alkavalla hallituskaudella suuntana olisikin aluetoimijoiden roolin ja yhteistyön vahvistamisen sijasta valtakunnallisen ja pitkälti sektoroituneen valtionhallinnon rakentaminen – ainakin mikäli se virkamiespuheenvuoroista riippuu.
– ELY-keskusten hajauttaminen pääosin sektorikohtaisiin valtakunnallistettuihin valtion konttoreihin ei ole alueiden kehittämisen tai kuntasektorin kannalta ongelmatonta. Hallinnon siiloutuminen uhkaa lisääntyä, vaikka haltuun pitäisi päin vastoin ottaa moniulotteisia ilmiöitä, Reina kirjoittaa blogissaan.
– Tällaisia muutoksia ei pidä ainakaan tehdä nopeasti ja ikään kuin soten varjossa hallinnonala kerrallaan, vaan myös ne vaativat perusteellisen valmistelun. Uuden hallituksen tulisikin rauhassa ja laajalla yhteistyöllä arvioida, miltä osin näitä alueiden elinvoiman kannalta keskeisiä tehtäviä olisi mahdollista pikemminkin koota kuntasektorin käsiin kuin viedä kauemmas.
Kuntalehdessä aihetta kommentoi myös Pohjois-Suomen aluehallintoviraston ylijohtaja Terttu Savolainen.
– Sektorivirastot eivät vastaa tulevaisuuden tarpeisiin, vaan alueilla tarvitaan sektorirajat ylittävää poikkihallinnollista yhteistyötä tulevaisuuden haasteiden voittamiseksi. Sektorivirastoilla mentäisiin täysin toiseen suuntaan. Ne toisivat putket poikkihallinnollisuuden sijaan ja keskittäisivät valtaa ja toimintaa alueilta keskushallintoon, Savolainen pohtii.
Ministeriöiden suunnitelmat sektorivirastoista nousivat vahvemmin esiin julkisuudessa, kun Maaseudun Tulevaisuus kertoi ministeriöiden suunnitelmista pilkkoa maakuntien ELY-keskukset. Työ- ja elinkeinovirasto, ilmastovirasto ja biotalousvirasto ovat esillä toistaiseksi vasta ministeriöiden suunnitelmissa.
– Samaa sektorivirasto-ajatusta on ollut esillä myös sosiaali- ja terveysministeriössä. Jos luodaan oma sote-virasto, niin se hajottaisi monialaisten aluehallintovirastojen toiminnan. Ministeriöillä tuntuu olevan halu lopettaa valtion aluehallinto nykymuodossaan ja keskittää valtaa, ylijohtaja Savolainen arvioi.
Maakuntien liitot ovat jo ottaneet virkamiesten suunnitelmiin yhteisen kielteisen kannan. Maakuntien mielestä päätöksiä pitää tehdä lähellä kansalaisia. Omat kapea-alaiset virastot eivät tätä ajatusta tue.
– On erittäin suuri uhka, että alueen kannalta merkityksellisten päätösten teko loittonee yhä kauemmas kansalaisista, yrityksistä ja maatiloista, joita päätökset koskevat. Siitä on konkreettisina esimerkkeinä lukuisat eri ministeriöiden esitykset uusien keskusvirastojen perustamiseksi, Kainuun maakuntajohtaja Pentti Malinen arvioi Kuntalehdessä.