Kuluttajariitalautakunta: Carunan 15 prosentin korotukset eivät kohtuuttomia
Kuluttajariitalautakunnan täysistunnon mukaan kuluttaja-asiamiehen ja sähkönsiirtoyhtiö Carunan neuvottelemat keskimäärin alle 15 prosentin hinnankorotukset eivät ole yleisesti kuluttajan kannalta kohtuuttomat.
Korotuksia voidaan kuitenkin yksittäistapauksissa kohtuullistaa, jos korotusten euromäärä on huomattava tai jos kuluttajalla on maksuvaikeuksia esimerkiksi työttömyyden tai sairauden vuoksi, lautakunta linjasi perjantaina.
Kuluttajariitalautakunta ratkaisi nyt kolme esimerkkitapausta, joissa kuluttajat asuivat omakotitalossa, rivitalossa ja kerrostalossa. Ratkaistuissa tapauksissa ei suositettu korotuksen kohtuullistamista.
– Meillä on vielä 50 juttua odottamassa ja ne ratkaistaan pitäen silmällä tätä täysistuntolinjausta, sanoo kuluttajariitalautakunnan puheenjohtaja Pauli Ståhlberg.
Hän arvioi, että ratkaisut ovat odotettavissa puolen vuoden sisään.
Caruna ilmoitti tammikuussa suurista sähkön siirtohintojen korotuksista. Kuluttaja-asiamiehen ja Carunan neuvotteluissa korotuksia päädyttiin alentamaan siten, että siirtokustannusten nousu jää keskimäärin alle 15 prosentin ja korotukset jakautuvat usealle vuodelle.
Neuvotteluiden jälkeenkin lautakuntaan tuli kymmeniä ratkaisupyyntöjä ja kuluttajaoikeusneuvojille satoja puheluita.