Krokotiilejä, apilatarroja ja pop up -telttoja – keskustan kuntavaalikampanjoinnissa nähdään uusia ja vanhoja keinoja
Keskusta on vetänyt poikkeusajan kuntavaalikampanjaansa osin poikkeuksellisinkin keinoin.
Perinteiseen kohtaamisiin perustuvaan kampanjointiin tottunut puolue on ottanut entistä suuremman digiloikan, mutta halunnut samalla näkyä myös kaduilla, teillä ja kylänraiteilla.
– Paikallisuudesta ponnistavalle puolueelle ei riitä, että puoluetoimistolta lähetetään somekuvia tai K-Studiota, vaan kyllä meidän on tärkeä näyttäytyä paikallisena liikkeenä ympäri Suomen, puoluesihteeri Riikka Pirkkalainen lausahtaa.
Puolueen vaalisloganiksi lanseerattu Se kotimainen on Pirkkalaisen mukaan ollut hyvin esillä vaalityössä.
Keskusta aikoo tehdä sloganillaan puoluetta suomalaisille tunnetummaksi paitsi kuntavaalien aikaan myös pitkällä aikavälillä.
– Olemme paikallisiin tarpeisiin syntynyt puolue. Meille tärkeissä paikallistason vaaleissa rakennamme tunnettavuutta myös identiteettityötä varten. Perinteisessä kampanjoinnissa ei kuitenkaan juuri kaivata puoluetoimiston ohjeita, se kyllä osataan paikallistasolla, Pirkkalainen vakuuttaa.
Puoluetoimiston osalta esimerkkiä kentälle on annettu muun muassa sadalle erikseen rekrytoidulle ehdokkaalle lähetettyjen automagneettitarrojen avulla.
– Liikenteessä ympäri Suomen vilahtelevat apilatarrat pitävät keskustaa esillä ja istuvat myös poliittiseen keskusteluun autoilusta.
Sitäkin tärkeämpi tavoite nivoutuu Pirkkalaisen mukaan myös sosiaalisen median sisällön tuottamiseen.
– Autokampanja tekee juuri tämän, kun ehdokkaat tuottavat kampanjan aikana materiaalia myös someen, puoluesihteeri kuvaa.
Keskustan Varsinais-Suomen piirin kampanjoinnissa luotetaan myös autoiluteeman voimaan.
Keskustanuorten aikanaan lanseeraamasta Kenubiilistä on fiksattu kampanjakäyttöön Kepupiili.
Piirin toiminnanjohtaja Hanna Vuola tunnustaa olevansa mainion idean taustalla.
– Huomasin auton olevan vapaana ja siitä ajatus lähti. Logot jouduttiin tietysti vaihtamaan uusiin, mutta hyvin auto on taas näkyvyyttä saanut, Vuola kiittelee.
Kesäkuun kuntavaalien yhtenä hittituotteena Vuola mainitsee Taivassalon Keskustan kehittämät Kepukrokot.
– Kyse on krokotiilin muotoisista pehmolel uista. Kunnallisjärjestö on kätkenyt niitä 50 kappaletta erilaisiin paikkoihin ympäri pitäjää. Mukana pussissa on toimintaohjeet. Krokojen etsiminen ja palauttaminen on kuuleman mukaan saanut hienon vastaanoton, Vuola kehuu.
Kokoontumisrajoitusten vallitessa on myös katunäkyvyyteen pitänyt kehittää toiminnanjohtajan mukaan uusia ideoita.
– Olemme vuokranneet ehdokkaiden esittelyä ensimmäistä kertaa katutasosta tyhjiä näyteikkunoita. Lisäksi vaaliteemaan liittyen on ohjelmassa ollut muun muassa kuvasuunnistusta.
Helsingin Keskusta on niin ikään joutunut koko kampanjan ajan painimaan tiukkojen kokoontumisrajoitusten kanssa.
Tuoreen toiminnanjohtajan Noora Juvosen mukaan vaalitaisto käydään yhä enenevässä määrin sosiaalisen median kanavilla.
– Puolueet ovat keskenään sopineet, että Narikkatorilla sijaitsevien vaalikojut jäävät ainoiksi kiinteiksi vaalirakennelmiksi eikä varsinaisia vaalitilaisuuksia tulla muuallakaan järjestämään.
Myös tarjottavan suhteen pitää olla Juvosen mukaan tarkkana.
– Syötävää ei aluehallintoviraston suositusten mukaan saa tarjoilla. Sallittuja ovat vain kääreelliset karkit, hän painottaa.
Some-markkinoinnin ja ehdokkaiden omien esitteiden ohella Helsingin Keskusta on ottanut 200 000 kappaleen painoksen kahdeksansivuisesta tabloid-kokoisesta vaalilehdestä.
– Se jaettiin Helsingin Uutisten välissä. Lisäksi ehdokkaat ovat saanet jakaa lehteä omille kohderyhmilleen.
Vaalikampanjoiden viimeinen vaihe on vahvasti sidoksissa koronarajoitusten höltymiseen.
Perustasolla olevilla alueilla kuten Etelä-Pohjanmaalla pystyttiin perinteisiä kokoontumisia herättelemään henkiin jo toukokuun lopulla.
– Tilaisuuksia pystytään rajoitusten puitteissa järjestämään jopa täällä Seinäjoella. Ehtona kutenkin on, että niitä ei saisi etukäteen mainostaa missään, toteaa keskustan Etelä-Pohjanmaan piirin uusi toiminnanjohtaja Sini-Elina Kärsämä.
Torikokoontumisten ja terveysturvallisuuden kanssa pitää hänen mukaansa olla edelleen tarkkana, koska lipsumisia on jo nähty.
– Perussuomalaiset ovat esiintyneet jo ilman maskia. Eihän se ihan reilua muita kohtaan ole, Kärsämä harmittelee.
Etelä-Pohjanmaalla ei ole piirin johdolla kehitelty yhteistä varsinaista kampanjatuotetta tai -teemaa.
– Kunnallisjärjestöt ovat tehneet kampanjoitaan omien hyviksi havaittujen käytäntöjen mukaan. Esimerkiksi Vaasassa ja Seinäjoella kampanjointi on erilaista. Pienemmistä kunnista puhumattakaan.
Kärsämä on tyytyväinen pohjalaisehdokkaiden näkyvyyteen sosiaalisessa mediassa ja sen eri kanavilla.
Some antaa ehdokkaille mahdollisuuden kääntää huomio haluttuun suuntaan jopa pienen itseironisen huumorin keinoin.
– Anneli Jäätteenmäki esimerkiksi oli taitellut itsestään kuvan numeroineen Instagram-tililleen saatesanoilla ”Julkaisen täällä tämän kuvan, koska vastoin odotuksiani onnistuin tekemään sen ihan itse. Ja sivumennen sanottuna olen ehdokkaana”.
Myös Lapissa vaalityötä organisoinut keskustapiirien yhteinen järjestö- ja viestintäkoordinaattori Hanna Pesonen kiittelee ehdokkaiden some-taitojen kehittymistä.
– Monet erityisesti varttuneemmat ehdokkaat ovat vasta näiden vaalien yhteydessä huomanneet, kuinka hyvin esimerkiksi ehdokasesittelyt pystyy somen kautta hoitamaan, hän toteaa.
Suurimmassa osassa Lappia vaalitilaisuudet ovat jo rajoitusten puitteissa mahdollisia. Laajan maakunnan alueella organisoimista on Pesosen mukaan haitannut Länsi-Pohjan sairaanhoitopiirin pitkään jatkunut kiihtymisvaihe.
– Sen takia tilaisuudet ovat olleet toistaiseksi enemmän pop up -tyyppisiä. Eli ehdokas tai ehdokkaat ovat menneet tietyksi aikaa johonkin paikkaan tekemään vaalityötä. Lisäksi esimerkiksi valotaulumainonta teiden varsilla on täällä ollut näkyvässä roolissa.
Yksi koronavaalien ominaispiirteistä on ollut ehdokkaiden yhteinen ulkona tapahtuva talkoilu.
– Yhteisiä siivoustalkoita on pidetty kampanjoinnin merkeissä varmasti ennätysmäärä. Keminmaan ja Tornion keskustaehdokkaat ovat kunnostautuneet tällä saralla erityisen ahkerina, Pesonen kehaisee.