Koronakriisi lyö lujaa linja-autoyrittäjiä – "Tarvitaan suoraa tukea alan pelastamiseksi"
Koronaviruksen aiheuttamat poikkeusolot ovat iskeneet rajusti myös linja-autoalan yritysten toimintaan.
Tilausajojen ja matkailuun liittyvien kuljetusten kysyntä on romahtanut lähes nollaan.
Kaupunkien välisessä liikenteessäkin pudotusta on 90 prosenttia ja kaupunkien järjestämä joukkoliikennekin on vähentynyt merkittävästi.
– Tilanne on vakava. Linja-autot seisovat pihassa, henkilöstöä lomautetaan ja säästötoimia on tehtävä. Tarvitaan suoraa tukea yritysten pelastamiseksi, Linja-autoliiton yhteiskuntasuhdejohtaja Pasi Hovi toteaa.
Autoliikenteen Työnantajaliitto ja Linja-autoliitto ovat laatineet listan toimenpiteistä, joilla voitaisiin ainakin osittain turvata linja-autoliikenteen jatkuvuus epidemian aikana ja sen jälkeen.
Ensinnäkin he esittävät, että kaupunkien sopimusliikenne palautettaisiin mahdollisimman nopeasti normaaliksi.
– Näin yritysten taloudelliset ongelmat eivät kasvaisi liian suuriksi ja liikenne palvelisi matkustajia riittävän hyvin.
Joukkoliikenneviranomaiset ovat arvioineet lipputulomenetyksiksi 70 miljoonaa euroa. Se kohdistuu sekä kaupungeille että liikennettä operoiville yrityksille.
Tämän vuoksi liitot toivovat kohdennettua lisäystä valtionosuuksiin sekä joukkoliikennemäärärahaa.
– Valtion talousarviossa ilmastoperusteisen määrärahan siirto (noin 13-20 miljoonaa euroa) riittäisi kompensoimaan lipputulomenetyksiä ja liikenteen keskeytyksiä kevätkauden ajaksi, liitot katsovat.
Myös markkinaehtoiseen liikenteeseen liitot ehdottavat kilometriperusteista korvausmallia ajamattomista tai lähes tyhjinä ajetuista vuoroista.
Ne korostavat, että poikkeustilan jälkeenkin on varauduttava hitaaseen kysynnän kasvuun ja siten liikenteen tukemiseen.