Keväiset rengasrikot lähestyvät – Keskusta kysyy, missä viipyvät bitumin katku ja suora tie suomalaisille
Keskusta nosti väylänpidon puutteet tikunnokkaan eduskunnan kyselytunnilla.
Keskustan eduskuntaryhmän puheenjohtajan Antti Kurvisen mukaan suomalaiselle autoilijalle varmin kevään merkki ovat kuoppaiset tiet ja lukuisat rengasrikot.
– Suomalaisten teiden kunto on surkea joka puolella Suomea, ja mitä pienempään tiehen ja mitä enemmän maakuntiin ja maaseudulle mennään, niin sen heikompaan kuntoon tiet ovat menneet, ryhmänjohtaja harmittelee.
Kurvinen muistuttaa, että ennen eduskuntavaaleja kaikki puolueet olivat huolissaan korjausvelan kasvamisesta väylillä, ja ”erityisesti perussuomalainen puolue lupasi autoilijalle parempaa.”
– Luvattiin bitumin katkua ja suoraa tietä suomalaisille, Kurvinen viittasi asfaltoinnissa käytettyyn bitumiin.
Kurvinen pahoitteli sitä, että tällä vaalikaudella teiden korjausvelka vain kasvaa, ja vaalikauden lopussa 300 miljoonaa euroa vähemmän käytetään väylänpitoon.
– Miksi annatte korjausvelan kasvaa ja leikkaatte väylänpidosta?
Liikenne- ja viestintäministeri Lulu Ranne (ps.) kertoo, että ensi kesänä korjausvelan kasvun taittamiseen laitetaan 250 miljoonaa euroa.
– Me hankimme ja me kilpailutamme niin, että rahoilla saadaan paras mahdollinen vastine.
Ranne muistuttaa, että korjausvelan takana on pitkäaikainen kehitys.
– Sitä ei korjata sillä, että kuvitellaan, että meillä sataisi jostain rahaa. Me käytämme sen rahan, mikä meillä on tällä hetkellä käytettävissä.
Ranteen mukaan tämä rahasumma on ”minimaalinen aikaisempien tuhlailujen vuoksi”.
– Me keskitymme niillä rahoilla kaikkein keskeisimpään.
Keskustan kansanedustaja Katri Kulmuni huomauttaa, että viime vaalikaudella liikennepoliittisessa selonteossa kaikki puolueet totesivat, että perustienpidon rahoitusta pitäisi itse asiassa nostaa noin puoli miljardia euroa. Kulmuni nosti jälleen Turun tunnin junan pöytään.
– Miksi te olette päättäneet laittaa tämän puoli miljardia euroa, joka tarvittaisiin perustienpitoon, Turun tunnin junaan? Olisiko ollut parempi pitää kiinni siitä yhdessä sovitusta liikennepoliittisesta selonteosta?
Ministeri Ranteen mukaan ”Turun tunnin juna ei ratkaise korjausvelan ongelmaa”.
– Olen samaa mieltä, huudahti ryhmänjohtaja Kurvinen.
Keskustaedustaja Mikko Savola nostaa esiin arjen turvallisuuden näkökulman.
– Ennen kaikkea on tärkeää se, että jos ambulanssia tarvitaan, paloautoa tarvitaan tai poliisia paikalle, niin ne pystyvät noita teitä kulkemaan. Kansalaisilta on tullut erittäin paljon yhteydenottoja siitä, missä kunnossa talvikunnossapito meidän teillämme on ja missä kunnossa ylipäätään tiet ovat, varsinkin kun kevät tässä koittaa.
Kansalaisilta on tullut erittäin paljon yhteydenottoja.
Mikko Savola
Keskustan kansanedustajan Vesa Kallion mielestä hallitus on siirtymässä vaalikauden mittaiseen väyläpolitiikkaan.
– Se, että asfaltin on luvattu haisevan ensi kesänä, ei muuta tiestön kokonaiskuvaa. Laastari ei auta itse vaivaan, vaikka tärkeä onkin.
– Joutuu kysymään: onko 15 minuuttia nopeammin Helsingistä Turkuun tai 20 minuuttia sukkelammin Suomesta Keski-Eurooppaan tärkeämpää kuin ylipäätään kulkukelpoinen, toimiva ja turvallinen liikenneverkko koko maassa, myös itäisessä Suomessa, Kallio kysyy.