Keskustan Lohi ja Lintilä puolustavat sähköautoilun verotusta – "Mitä enemmän sitä pukataan eteenpäin, sitä enemmän tulee vapaamatkustajia"
Keskustan mukaan veroasteen laskua täytyy hillitä. Eduskunnan valtiovarainvaliokuntaa johtava puolueen varapuheenjohtaja Markus Lohi muistuttaa, että valtion menoista peräti 13 prosenttia katetaan tänä vuonna velalla, ja samaan aikaan veroaste on laskusuunnassa.
– 2000-luvulla se on korkeimmillaan ollut noin 46 prosenttia ja nyt ennuste on, että muutaman vuoden päästä se laskisi noin 40 prosenttiin, Lohi sanoi keskustan eduskuntaryhmän verotilaisuudessa eduskunnan kansalaisinfossa.
Lohen mukaan veroasteen laskun hillitsemisen vaihtoehtona on, että julkinen talous ajautuu umpikujaan.
– Vaikka kukaan meistä ei varmasti veroja rakastakaan, niin keskustan linja on se, että näistä kahdesta mieluummin valitsemme sen, että tarkastelemme myös verotusta ja otamme senkin keinot käyttöön julkisen talouden sopeutuksen osana.
Keskusta peräänkuuluttaa etenkin liikenteen verotuksen uudistusta. Puolueen mielestä sähköautojen kilometrivero auttaisi ehkäisemään liikenteestä saatavien verotulojen romahdusta ja saisi kaikki tienkäyttäjät osallistumaan veroihin.
– Uusista rekisteröidyistä henkilöautoista viime vuonna jo reilu kolmannes oli täyssähköautoja ja tänä vuonna voi vauhti kiihtyä niin, että niitä on jopa puolet, Lohi huomauttaa.
Kansanedustaja Mika Lintilä myös korostaa, että liikenteen verotuksen osuus on merkittävä tulonlähde valtiolle.
– Sen takia me esitimme jo aika rohkeasti sitä, että on pakko mennä sähköisen liikenteen verotuksen puolelle.

Lintilä sanoo, että jo pääministeri Juha Sipilän (kesk.) hallitusta muodostettaessa neuvotteluiden pääaiheita oli liikenteen verotus.
– Mutta silloin ei vielä ollut valmiutta lähteä liikkeelle asiassa. Nyt tilanne on se, että mitä enemmän sitä pukataan eteenpäin, sitä enemmän tulee tietyllä tavalla vapaamatkustajia, joille on entistä kipeämpi se tilanne, kun sinne puolelle mennään. Sinne on pakko mennä, ex-ministeri Lintilä toistaa.
Sähköautot on vapautettu autoverosta. Lintilä huomauttaa, että liikenteen verotus perustuu nyt fossiilisten polttoaineiden käyttöön, ja vihreä siirtymä tarvitaan.
– Fossiilisten käyttö vähenee, joten on ymmärrettävää, että verotulo pienenee. Meidän on pakko lähteä hakemaan sieltä (sähköautoista) korvaavaa tuloa ja se on varmasti haaste, joka tulee eteen.
Lohi ja Lintilä vastustavat ruoan arvonlisäveron nostoa.
– Keskustan linja on ollut se, että kun ruoka on välttämättömyyshyödyke, niin emme olisi ruoan arvonlisäveroa nostamassa samaan aikaan, kun sosiaaliturvaan tehdään leikkauksia, Lohi sanoo.
Myös Lintilä näkee alempien arvonlisäverokantojen korottamisen ongelmallisena, koska ne ”kolahtavat taas pienituloisten puolelle”.
– Jos olisin pohtimassa hallituksessa, niin lähtisin yleisen alvikannan nostosta.
– Ehkä nyt kuitenkin Teslan ostajalta mieluummin prosentti enemmän kuin ruokakassin ostajalta, Lintilä havainnollistaa.
Yleinen arvonlisäverokanta on 24 prosenttia. Sen korottaminen prosenttiyksiköllä lisäisi verotuloja reilulla 600 miljoonalla eurolla.
Ehkä nyt kuitenkin Teslan ostajalta mieluummin prosentti enemmän kuin ruokakassin ostajalta.
Mika Lintilä
Presidentti Sauli Niinistö on toivonut hallitus-oppositio-rajat sekä vaalikaudet ylittävää yhteistyötä Suomen taloushaasteiden ratkaisemiseksi.
Lohen mielestä valtiopäivien avajaisissa esitettyyn toiveeseen kannattaisi tarttua. Lohi sanoo, että säästölistojen tekeminen olisi edelleen hallituksen vastuulla, mutta yhdessä voitaisiin sopia veroasteen ja julkisten menojen taso tälle sekä tulevalle vaalikaudelle.
– Kun veroaste laskee, julkisilla menoilla on paineita nousta. Meidän on pakko yhdessä sopia, hän sanoo.