Keskustakolmikko tyrmää autojen romutuspalkkion – "Suosisi taas kerran hyvin toimeentulevia"
Eduskunnan liikenne- ja viestintävaliokunnan keskustalaiset jäsenet, kansanedustajat Jouni Ovaska, Mauri Kontu ja Vesa Kallio ehdottavat hallituksen esitystä autojen romutuspalkkioksi hylättäväksi.
Ovaska, Kontu ja Kallio pitävät esitystä ”tehokkaana rahojen tuhlaamisena” aikana, jolloin valtio velkaantuu ennätysnopeasti ja kaikesta leikataan.
Hallitus on varannut romutuspalkkion rahoitukseen 20 miljoonaa euroa vuosille 2026–2027.
Hallituksen esityksen mukaan romutuspalkkio olisi 2 500 euroa, kun uuden auton käyttövoimana on sähkö tai vety ja 2 000 euroa, kun käyttövoima on jokin muu ja hiilidioksidipäästöt enintään 140 grammaa kilometriltä.
Liikenne- ja viestintävaliokunnan puheenjohtajana toimiva Ovaska sanoo tiedotteessa ihmettelevänsä hallituksen ”leväperäistä rahankäyttöä”.
Hänen mukaansa sillä suositaan taas kerran muutoinkin hyvin toimeentulevia.
– Romutuspalkkiosta pääsisivät nauttimaan hyvätuloisemmat, jotka muutoinkin olisivat ostamassa uuden täyssähköauton tai uuden polttomoottoriauton. Mihin esimerkiksi uuden sähköauton ostaja tarvitsee 2 500 euron romutuspalkkiota, kun sellaisen keskihinta on uutena 50 000 euroa, Ovaska kysyy.
Hänen mukaansa ulkomailta saadut kokemukset osoittavat, että hallituksen esittämällä romutuspalkkiomallilla autokanta ei myöskään uusiutuisi nopeammin eikä sillä olisi liikenteen päästöjä vähentävää vaikutusta.
Kontun mukaan hallitus on toimillaan ajanut alas ihmisten uskon omaan talouteensa. Hallituksen toimet ovat ajaneet myös ihmisiä säästämään, mikä näkyy myös hiipuneessa autokaupassa.
– Parhain kannuste hankkia uusi auto olisi, jos hallitus toteuttaisi lupauksensa 100 000 uudesta työpaikasta ja työttömiksi joutuneet saisivat töitä, Kontu kuittaa tiedotteessa.
Hänen mukaansa autokannan uudistumista edistäisi myös, jos hallitus viimeinkin alkaisi vauhdittaa vaihtoehtoisten polttoaineiden jakeluverkoston rakentamista Suomessa.
Kallio pitää romutuspalkkiota kiireellisempänä tavoitteena estää autojen romuttuminen hallituksen huonoon kuntoon päästämällä vähäliikenteisemmällä tieverkolla.
– Suomen kansantalouden, talouskasvun aikaan saamisen, Suomen huoltovarmuuden ja alueellisen tasa-arvon kannalta kohdistaisimme romutuspalkkioon osoitetut rahat hallituksen miltei kokonaan nollaaman yksityisteiden avustusten korotukseen.
Uutista täsmennetty 16.10.2025 klo 16.06: Poistettu maininta, jonka mukaan romutuspalkkio myönnettäisiin uuden keskimääräistä enemmän saastuttavan polttomoottoriauton hankintaa varten.