Käytettyjen autojen kauppa kiihtyi korona-aikana ennätystahtiin – nämä alan tunnetut pullonkaulat hidastivat kuitenkin tahtia
Käytettyjen autojen kauppa on kiihtynyt korona-aikana Suomessa ennätysmäiseksi. Viime vuonna Suomessa ostettiin käytettyjä autoja enemmän kuin koskaan aiemmin yhden vuoden aikana, ja tänä vuonna kasvu jatkui yhä tammikuun alun ja elokuun alun välisenä aikana.
Esimerkiksi Tori.fi:n autokaupan Tori Autot -palvelun käyttäjämäärä kasvoi tämän vuoden ensimmäisellä puoliskolla 30
prosenttia viime vuoden vastaavaan ajanjaksoon verrattuna.
– Suomalainen autokanta uudistuu voittopuolisesti käytettyjen autojen kaupan ajamana. Kuten koko autoala, myös käytettyjen autojen kauppa on keskellä sähköautomurrosta. Tämänhetkinen ennätysmäinen kiinnostus käytettyjä autoja kohtaan osuu kiinnostavasti keskelle sähkövallankumouksen kiihtymistä, Tori.fi:n autojohtaja Jenni Tuomisto toteaa.
Käytettyjen autojen kauppa voisi olla vieläkin vilkkaampaa ilman alan tunnistettuja pullonkauloja.
Kaupankäynnin pullonkaulat kytkeytyvät ennen muuta mahdollisten ostajien luottamuspulaan myyjiä kohtaan, luottamukseen autoista saatavaa informaatiota kohtaan, asiakaspalveluun sekä myynti-ilmoituksissa suosittujen tietojen ymmärrettävyyteen potentiaalisten ostajien näkökulmasta.
Kaupankäynnin miellyttävyys on Jenni Tuomiston mukaan suomalaisille tärkein tekijä käytetyn auton ostopäätöksessä.
Toiseksi tärkeintä on itse auton miellyttävyys, mutta hinta on vasta kolmanneksi tärkein seikka.
Autoa etsittäessä sen sijaan hinta on tärkein tekijä ja keskeisin hakuehto. Toiseksi tärkeintä ovat teknologiset ominaisuudet.
– Eli suomalainen etsii hintahaarukkaansa sopivia autoja, mutta kanssakäymisen miellyttävyys usein ratkaisee, syntyykö kaupat, Tuomisto sanoo.
Tiedot selviävät Tori.fi:n teettämän tämänvuotisen kansainvälisen automarkkinatutkimuksen vastauksista.
Valtava valinnanvara on Jenni Tuomiston mukaan hyvä asia, mutta sen seulominen ostamisesta kiinnostuneelle iso kynnys. Eikä kynnystä madalla se, että myynti-ilmoitukset eivät täysin puhu samaa kieltä ostajaehdokkaiden kanssa.
– Autoista kerrotaan usein asiantuntijakielellä, vaikka tavallista kaasujalkaa kiinnostaisi enemmän esimerkiksi miten autoa ladataan, kauanko se kestää ja miten kauas akullisella pääsee. Tämä epäsuhta on syventynyt sähköautomurroksessa, koska autojen koko perusteknologia on muuttunut, Tuomisto huomauttaa.