Joukkoliikenteeseen suunnitellaan rajoituksia Päijät-Hämeessä, Pirkanmaalla ja Varsinais-Suomessa – Hus-alue arvioi muiden toimien riittävän toistaiseksi
Päijät-Hämeen, Pirkanmaan ja Varsinais-Suomen sairaanhoitopiirien alueille suunnitellaan rajoituksia joukkoliikenteen matkustajamääriin.
Liikenne- ja viestintävirasto Traficomin ylijohtaja Jarkko Saarimäki kertoo STT:lle, että sairaanhoitopiirit ovat tehneet ilmoituksen Traficomille tarpeesta joukkoliikenteen rajoituksille.
Traficom voi rajoittaa matkustajamäärän enintään puoleen liikennevälineen suurimmasta sallitusta määrästä.
– Matkustajamäärien rajoitukset on tarkoitettu viimeisimmäksi keinoksi, jolla terveysturvallisuuteen puututaan, jos liikennöitsijöiden terveysturvallisuustoimenpiteet eivät ole riittäviä, Saarimäki sanoo.
Tartuntatautilain mukaan Traficom voi rajoittaa matkustajamääriä sairaanhoitopiirin ilmoituksesta, jos koronatartuntojen ilmaantuvuus alueella viimeisen kahden viikon ajalta on yli 25 tartuntaa 100 000 asukasta kohden tai alueella todetaan tautiryppäitä, joiden tartuntaketjuja ei pystytä jäljittämään.
Suomen sairaanhoitopiireistä valtaosalla ilmaantuvuusluku on reilusti yli 25:n. Keskiarvo koko Suomessa on noin 151 viimeisen kahden viikon ajalta.
Traficom tekee sairaanhoitopiirien ilmoituksen jälkeen selvityksen alueiden tilanteesta liikennöitsijöiden ja terveysviranomaisten lausuntojen perusteella.
Saarimäen mukaan Päijät-Hämeen selvityksen pitäisi valmistua tämän viikon aikana, samoin päätös mahdollisista rajoituksista pyritään antamaan vielä tämän viikon aikana.
Pirkanmaan ratkaisussa menee näillä näkymin ensi viikkoon. Varsinais-Suomesta ilmoitus saatiin tiistaina, ja selvitys on vasta käynnistetty.
Päijät-Hämeessä ilmaantuvuusluku on noin 89, Pirkanmaalla noin 61 ja Varsinais-Suomessa noin 202.
Traficom arvioi rajoitusten tarpeellisuuden alueen koronatilanteen mukaan mutta myös kulkuvälineiden ja reittien perusteella. Esimerkiksi ilmanvaihto on erilaista junissa ja busseissa.
– Kaikkien liikennevälineiden osalta tehdään tapauskohtainen harkinta, Saarimäki sanoo.
Koronaepidemian myötä julkisen liikenteen matkustajamäärät ovat pudonneet mataliksi. Tämän takia Traficom todennäköisesti kohdistaa rajoituksia niin sanottuihin ongelmayhteyksiin, Saarimäki kertoo.
Käytännössä matkustajamäärien valvonta on liikennöitsijän vastuulla, mutta Traficom tekee myös valvontaa yhdessä kuntien ja terveysviranomaisten kanssa.
Helsingin ja Uudenmaan sairaanhoitopiiri (Hus) on puolestaan ilmoittanut Traficomille, ettei julkisen liikenteen rajoitustoimenpiteisiin ole alueella tarvetta ryhtyä. Husin arvion mukaan muut toimenpiteet riittävät, Saarimäki kertoo.
Husissa on Manner-Suomen suurin ilmaantuvuusluku, noin 308 koronatartuntaa 100 000 asukasta kohden viimeisen kahden viikon ajalta.
– Totta kai aluetta seurataan koko ajan. Husin ilmoituksen perusteella mikäli meidän valvonnassa ilmenee, että jotkut yhteydet tai reitit ovat riskiyhteyksiä, voidaan lähteä toimenpiteitä niihin kohdistamaan, Saarimäki kertoo.