Finanssivalvonta Nordnetin häiriöstä: "Ei pitäisi päästä tapahtumaan"
Finanssivalvonnan toimistopäällikön Jussi Terhon mukaan on selvää, että osake- ja rahastovälittäjä Nordnetin tiistaisen häiriön kaltaisia ongelmia ei pitäisi päästä tapahtumaan.
– On kysymys hyvin vakavan tason häiriöstä, jos asiakkaat näkevät toisten tietoja, Terho kertoo STT:lle.
Nordnet ilmoitti tiistaina, että osa asiakkaista näki palveluun kirjautuessaan jonkin toisen asiakkaan omistukset häiriön vuoksi. Yhtiön verkkopalvelu ja sovellus vedettiin vian havaitsemisen jälkeen alas varotoimena, ja ne olivat poissa käytöstä iltapäivällä usean tunnin ajan.
Yhtiö kertoi verkkosivullaan, että häiriö johtui kirjautumiseen liittyvän ohjelmistokomponentin viasta.
Vika koski kaikkia maita, joissa Nordnet toimii, eli Suomea, Ruotsia, Norjaa ja Tanskaa.
Terho kommentoi asiaa yleisellä tasolla. Nordnet on ruotsalainen yhtiö, joka toimii Suomessa sivuliikkeenä, ja häiriön varsinainen käsittely kuuluu Ruotsissa tehtävän valvonnan piiriin. Finanssivalvonta kuitenkin seuraa tapausta ja on yhteydessä Ruotsin valvojaan.
Terhon mukaan häiriöstä kärsivän organisaation vastuulla on korjata ongelma.
– Häiriöt käsitellään valvottavan ja valvojan välillä ja häiriöiden luonteesta riippuen ne otetaan huomioon valvontatyössä jatkossa.
Tarvittaessa Finanssivalvonnalla on Terhon mukaan Suomessa käytössään hallinnolliset seuraamukset, kuten julkinen varoitus, rikemaksu tai seuraamusmaksu.
Nordnetin maajohtaja Suvi Tuppurainen ei osannut vielä tiistaina arvioida, kuinka monen asiakkaan tietoja on päässyt katsomaan vieras ihminen. Hän kuitenkin sanoi, että kyseessä ei ole ”erityisen suuri” määrä.
Tuppuraisen mukaan sisään kirjautuneet ovat voineet nähdä ainakin jonkun toisen salkkutapahtumia, omistuksia ja rahasaldoja.
Nordnetillä oli viime vuoden lopussa yhteensä reilut kaksi miljoonaa asiakasta. Suomessa asiakkaita oli tuolloin noin 630 000.