Eagle S:n ankkuri pysyy takavarikossa – Helsingin käräjäoikeus hylkäsi varustamon vaatimuksen takavarikon kumoamisesta
Suomenlahden kaapelirikkoihin yhdistetyn Eagle S -tankkerin ankkuri pysyy viranomaisten hallussa. Helsingin käräjäoikeus hylkäsi tänään varustamo Caravellan vaatimuksen takavarikon kumoamisesta. Asia käsiteltiin suljetuin ovin, ja käräjäoikeus määräsi oikeudenkäyntiasiakirjat ja päätöksen salassa pidettäväksi.
– Käräjäoikeus vahvisti ankkuria koskevan takavarikon. Muilta osin käsittely oli salassa pidettävä, sanoo oikeudenkäynnissä keskusrikospoliisia (KRP) edustanut rikoskomisario Sami Liimatainen STT:lle.
Noin neljä metriä pitkä, 2,5 metriä leveä ja 11 tonnia painava ankkuri nostettiin loppiaisena ylös Suomenlahdesta viranomaisten yhteisoperaatiossa.
Poliisi on kertonut, että teknisessä tutkinnassa pyritään varmistamaan muun muassa, että ankkuri kuuluu säiliöalus Eagle S:lle. Tutkinnan keskiössä on, missä vaiheessa ankkuri on irronnut ketjustaan. Löytöpaikka on lähellä kohtaa, jossa Suomen viranomaiset kehottivat Eagle S -alusta nostamaan sen perässään raahaaman ankkurin ylös.
Vedenalaisten tutkimusten perusteella merenpohjaan syntyneen raahausjäljen pituus on noin sata kilometriä.
Eagle S -tankkerin epäillään aiheuttaneen Estlink 2 -sähkönsiirtokaapelin vaurioitumisen Suomenlahdella joulupäivänä. Sähkönsiirtokaapelin lisäksi vaurioita oli neljässä Suomenlahdella kulkevassa telekaapelissa. KRP tutkii asiaa törkeänä tuhotyönä ja törkeänä tietoliikenteen häirintänä.
KRP takavarikoi aluksen joulukuun lopulla. Helsingin käräjäoikeus käsitteli takavarikkoa tammikuun 3. päivänä ja hylkäsi tällöin varustamon vaatimuksen sen kumoamisesta. Ankkurin takavarikko on tehty erillisenä päätöksenä.