Asiantuntija: Prigozhinin koneen pudotti todennäköisimmin ilmatorjuntaohjus – Venäläiskanavilla puhutaan pommista laskutelineissä
Wagner-johtaja Jevgeni Prigozhinia kuljettaneen lentokoneen pudotti todennäköisimmin ilmatorjuntaohjus, sanoo ruotsalainen onnettomuustutkija ja entinen taistelulentäjä Sven Hammarberg TV4-uutisille.
Hammarberg viittaa muun muassa siihen, että videokuvissa taivaalla näkyy toinen savupatsas etäämmällä koneen viimeisestä sijainnista. Tämä on hyvin erikoista ja viittaa hänen mukaansa siihen, että ilmassa oli liikkunut myös jotain muuta kuin Prigozhinin kone.
Onnettomuuden epätodennäköisyyteen viittaa Hammarbergin mukaan myös se, että silminnäkijät ovat kertoneet kuulleensa ennen koneen putoamista kaksi voimakasta pamausta.
Tämä oli kiinnittänyt heidän huomionsa ja saanut maassa olijat ylipäänsä kuvaamaan tapahtumaa, Hammarberg pohtii.
– Ensimmäinen pamaus voi olla räjähde ohjuksessa tai itse koneessa. Toisessa pamauksessa voi olla kyse siitä, että jotain koneessa hajoaa ja räjähtää, Hammarberg pohtii.
Myös CNN:n asiantuntijoiden mukaan koneen nopea putoaminen ja ilmeinen osittainen hajoaminen viittaa siihen, että jotain hyvin epätavallista on tapahtunut koneen sisä- tai ulkopuolella.
Liittovaltion entisen ilmaturvallisuustarkastajan David Soucien mukaan kuvista päätellen kone oli jopa menettänyt toisen siipensä.
Venäläisiä Telegram-tilejä seuraavan Meduza-uutissivuston mukaan paikalliset tutkijat epäilevät putoamisen syyn olleen koneen laskutelinekuiluun asetettu pommi. Se olisi tutkijoiden mukaan räjähtäessään repinyt irti muun muassa koneen siiven.
Meduzan mukaan tutkijoilla olisi jo tiedossa pääepäiltykin: yksi Prigozhinin lentäjistä, jolla oli pääsy koneen luo, ja joka on nyt teillä tietymättömillä.
Kohtalokas tilanne koneessa oli syntynyt nopeasti, sillä ohjaajat eivät ehtineet ilmoittaa ongelmista ennen nopeaa maahansyöksyä, kertoo muun muassa Guardian-lehti.
Kyseisen Embraer-konetyypin historia on käytännössä moitteeton. Konetyypille on sattunut yli 20 vuoden aikana vain yksi onnettomuus, eikä sekään johtunut viasta koneessa vaan ulkoisista tekijöistä.
Koneen brasilialainen valmistaja Embraer-yhtiö kertoo lopettaneensa huollon tarjoamisen Prigozhinin koneelle vuonna 2019, jolloin kone joutui kansainvälisten pakotteiden kohteeksi.