Amerikkalaisten uutta riippuvuutta ruokitaan ruotsalaistuotteella
Suomessakin kauppoihin tulleiden huuleen laitettavien nikotiinipussien käyttäjämäärät kasvavat nopeasti useissa maissa terveysviranomaisten varoituksista huolimatta.
Ruotsissa perinteiset tupakkanuuskan valmistajat ovat alkaneet valmistaa tupakattomia nikotiinipusseja, jotka tällä hetkellä menevät valtaosin Yhdysvaltojen räjähdysmäisesti kasvavalle nikotiinipussien markkinalle.
Nuuskaa ja nikotiinipusseja valmistavan Swedish Matchin yksi tehdas sijaitsee Göteborgin keskustan liepeillä, likellä Götajoen rantaa.
Tehdasrakennus näyttää tavalliselta 1970-luvun matalalta toimistorakennukselta, joka kätkee kuitenkin sisäänsä modernin tuotantolaitoksen ja robotisoidun lastausjärjestelmän.
Päällimmäinen tunne tehtaan tuotantopuolella on puhtaus ja turvallisuus, jota vaalitaan muun muassa siten, että vieraat joutuvat pukeutumaan turvakenkiin, erilliseen työtakkiin, hiukset suojataan suihkulakin tapaisella päähineellä. Sormukset ja kellot on otettava pois.
Swedish Matchin nikotiinipusseja valmistetaan myös muualla Ruotsissa Kungälvissa ja Gotlannissa sekä Tanskassa Silkeborgissa ja Yhdysvalloissa Kentuckyssa.
STT:tä on tehdasvierailulla vastassa Swedish Matchin viestintäväki. Kolmatta vuosikymmentä nuuskayhtiötä edustava Patrik Hildingsson kertoo, että nikotiinipusseille on tällä hetkellä suurta kysyntää.
– Yhdysvallat on meidän suurin markkina-alue nikotiinipusseille, ja meillä on siellä oma tehdas. Se on suuri maa, ja siellä on paljon tupakoitsijoita, Hildingsson sanoo.
Hildingsson kaivelee muististaan YK:n alaisen Maailman terveysjärjestön (WHO) tilastoja, joiden mukaan maailmassa on noin 1,2 miljardia tupakoitsijaa. Määrän ennakoidaan kasvavan väestönkasvun vuoksi.
– Siinä on paljon tekemistä. Kun katsoo, miltä tilanne näyttää Ruotsissa, Norjassa ja Yhdysvalloissa, näemme meillä olevan vaihtoehtoisia tuotteita, Hildingsson sanoo viitaten nikotiinipusseihin.
Hildingssonin ajattelu siis lähtee siitä, että nikotiinipussit ovat vaihtoehto savukkeille. Ajatus on jaettu alalla laajemminkin.
Riippuvuutta aiheuttavalla ja terveydelle haitallisella nikotiinilla liiketoimintaa tekevät suuret tupakkayhtiöt ovat kirjanneet strategiaansa tavoitteen siirtyä savukkeista kohti savuttomia vaihtoehtoja.
Nuuska- ja nikotiinipussibisneksen suuri toimija Swedish Match, joka viimeisen vuosikymmenen aikana on laajentunut kohisten ostamalla pohjoismaisia kilpailijoita, osui tupakkajätti Philip Morris Internationalin ostoslistalle vuonna 2022.
Yrityskauppa, jossa muun muassa Marlboro-savukebrändistään tunnettu Philip Morris osti Swedish Matchin, oli arvoltaan 16 miljardia dollaria, nykykurssilla noin 14,8 miljardia euroa.
Yrityskaupan myötä Philip Morris osti itselleen kertaheitolla markkinajohtajuuden Yhdysvaltain nikotiinipussimarkkinoilla, joka on maailmanlaajuisesti nikotiinipussien pääkauppapaikka. Arvioiden mukaan Yhdysvaltojen markkina vastaa kooltaan jotakuinkin kahta kolmasosaa globaaleista markkinoista.
Swedish Match lanseerasi nikotiinipussinsa Yhdysvalloissa vuosikymmen sitten, ja muutaman maltillisemman vuoden jälkeen kasvu on ollut hurjaa.
Viime vuonna Swedish Matchin Zyn-tuotemerkin nikotiinipussit keräsivät noin 75 prosenttia kaikista Yhdysvalloissa nikotiinipusseista saaduista tuotoista, vaikka myös muilla suurilla tupakkayhtiöillä on jo omat nikotiinipussitavaramerkkinsä.
Philip Morrisin vuosikertomuksen mukaan se vei Yhdysvaltoihin viime vuonna lähes 385 miljoonaa Swedish Matchin nikotiinipussirasiaa, kun vertailun vuoksi koko Skandinaviaan, siis myös nikotiinipussien toiseksi suurimpaan markkinaan Ruotsiin, niitä jaeltiin alle 30 miljoonaa rasiaa.
Alkuvuonna CNN puhui jopa amerikkalaisten uudesta Zyn-addiktiosta. Yhdysvalloissa kieleen on pesiytynyt uudissanoja kuten zynner, jolla tarkoitetaan nikotiinipussien käyttäjää.
Zynfluensserit puolestaan pitävät tuotetta esillä mediassa ja somessa. Heidän joukkoonsa voi lukea esimerkiksi mediapersoonat Joe Roeganin ja Tucker Carlsonin.
Nikotiinipussien räjähdysmäinen kasvu Yhdysvalloissa on herättänyt päättäjissä myös huolta. Esimerkiksi demokraattisenaattori Chuck Schumer toivoi alkuvuodesta liittovaltiolta toimia ”ongelmapussien” suitsimiseksi, koska hänen mielestään niiden makumaailma houkuttaa etenkin nuoria.
Zyn odottaa yhä Yhdysvaltain elintarvike- ja lääkeviraston FDA:n virallista hyväksyntää, jota on käsitelty vuodesta 2020. Tuotteen on kuitenkin sallittu olla markkinoilla odottamassa viranomaispäätöstä.
FDA tarkkailee ennen kaikkea sitä, kuinka lukuisissa eri mauissa saatavat nikotiinipussit alkavat kerätä kannatusta nuorten parissa. Virasto on aiemmin vetänyt tiukkaa linjaa sähkötupakoinnissa ja kieltänyt Yhdysvaltain markkinoilta esimerkiksi nuoria houkuttelevat hedelmäisiä makuja jäljittelevät makunesteet.
Virasto kertoi huhtikuussa myös lähettäneensä lukuisille Zynin jälleenmyyjille varoituskirjeitä ja rahasakkoja, kun myyjien oli havaittu myyvän tuotetta alaikäisille.
Hildingsson uskoo, että kuumana käyvä markkina kertoo kuluttajien tarpeesta siirtyä tupakasta kohti savuttomia nikotiinituotteita.
– Ennen kaikkea Ruotsi on siitä esimerkki, hän sanoo.
Ruotsin mainittu esimerkillisyys ilmenee tilastoista. Ruotsin kansanterveysviraston mukaan vuonna 2022 enää noin 5,8 prosenttia väestöstä tupakoi säännöllisesti. Ruotsista voikin tulla EU:n ensimmäinen savuton maa, jollaiseksi Maailman terveysjärjestö WHO katsoo maan, jossa tupakoitsijoita on alle viisi prosenttia.
– Ruotsissa on jo kaksi savutonta sukupolvea ja uskoisin, että ensi vuonna Ruotsissa on tupakoitsijoita alle viisi prosenttia väestöstä, Hildingsson arvelee.
Vaikka tupakkaa palaa Ruotsissa enää vain vähän, elää nuuskaaminen kuitenkin lujassa. Terveysviranomaisten mukaan huuleen laitettavia nikotiinituotteita käyttää päivittäin viidennes Ruotsissa asuvista miehistä ja seitsemän prosenttia naisista.
Ruotsin alkoholi- ja huumevalistuksen keskusyhdistyksen viimeisimmän raportin mukaan nikotiinipussit voivat vastata Ruotsissa jo neljänneksestä kaikesta nuuskankulutuksesta.
Swedish Matchilla ei kuitenkaan uskota, että tupakkanuuska ja nikotiinipussit ryhtyisivät kilpailemaan keskenään.
– Nuuska on juurtunut syvälle ruotsalaiseen kulttuuriin, Hildingsson sanoo.
Pikemmin yhtiössä katsotaan, että nikotiinipussit voivat täyttää nuuskan markkina-aukkoja. Ruotsin kansanterveysviraston mukaan nikotiinipussit houkuttelevat Ruotsissa niitä, joita nuuska ei tavoita: nuoria naisia.
Ruotsissa asuvista 16–29-vuotiaista naisista nikotiinipusseja ilmoittaa käyttävänsä jatkuvasti tai satunnaisesti 18 prosenttia, mikä on korostuneen suuri osuus verrattuna saman ikäisiin miehiin (12 prosenttia) tai väestön keskiarvoon (5,5 prosenttia) nähden.
– Ruotsissa naiset tupakoivat enemmän kuin miehet. Meillä on nyt vaihtoehto myös tupakoiville naisille, ei vain miehille. Joten ajattelen niin, että nikotiinipussien osuus tulee kasvamaan, Hildingsson sanoo.
Koska nikotiini aiheuttaa voimakasta riippuvuutta, sääntelee nikotiinituotteiden myyntiä lainsäädäntö, jonka jyrkkyys vaihtelee maasta riippuen.
Nikotiinituotteita valmistavan yhtiön edustajana Hildingsson pitää lainsäädäntöä kohtalonkysymyksenä nikotiinipussien tulevaisuudelle. Esimerkiksi EU:n alueella ei ole yhtenäistä sääntelyä tupakattomille nikotiinipusseille.
– On tärkeää saada sellainen lainsäädäntö, joka suojelee lapsia ja nuoria, etteivät alaikäiset voi ostaa tämänkaltaisia tuotteita. Toisaalta on myös tehtävä sellainen säädäntö, että nikotiinipussit voivat olla vaihtoehto tupakoinnille ja kilpailla savukkeita vastaan.
Hildingsson saattaakin saada peräänkuuluttamaansa EU-lainsäädäntöä, sillä unionin tupakkalait ovat parhaillaan uudelleen tarkasteltavana. Lain sisältö voi sen sijaan olla kaikkea muuta kuin nikotiinipussiyhtiöt odottavat.
Politico-verkkolehden mukaan esimerkiksi terveyskomissaari Stella Kyriades on luonnehtinut nikotiinipusseja merkittäväksi kansanterveyshuoleksi ja kertonut, että ne ovat lainsäädännön päivitystyön keskiössä.
EU-jäsenmaista ainakin Belgia ja Hollanti ovat kieltäneet nikotiinipussien myynnin. Myös Suomessa terveysviranomaiset kannattivat nikotiinipussien myynnin kieltämistä, vaikka lopulta Suomessa myynti sallittiinkin.