Huijataanko meitä
Viime keväänä eduskuntaan pääsi ensimmäistä kertaa Tiktok-edustajia eli kansanedustajia, jotka olivat tehneet itsensä valtakunnallisesti tunnetuiksi Tiktok-sovelluksen kautta.
Myös presidentinvaaleissa uusilla somealustoilla on ollut aikaisempaa suurempi merkitys. Olen kuullut jopa puheita, kuinka kirkkoon kuulumattomasta siviilipalvelusmiehestä tehtiin perinteisten arvojen kannattajien kärkiehdokas. Ottamatta kantaa mihinkään näistä henkilökohtaisista valinnoista, joku saattoi tulla huijatuksi.
Uutismedian liiton tuoreen tutkimuksen mukaan Tiktok on noussut 13–18-vuotiaiden selkeästi tärkeimmäksi uutiskanavaksi. Sieltä uutisia seuraa lähes puolet ikäryhmästä. Toiseksi tärkein uutiskanava nuorille oli iltapäivälehtien nettisivut. Niitä seurasi 37 prosenttia nuorista.
Vaikka tutkimuksen mukaan Tiktok on nuorille tärkeä uutiskanava, sitä käytetään pääasiassa muuhun kuin uutisten seuraamiseen. Keskimäärin siellä vietetään 1,5 tuntia päivittäin. Vain reilu kymmenys nuorista ei käytä Tiktokia lainkaan.
Lohdullista on se, että nuoret näyttävät erottavan uutismedioiden sisällöt muusta Tiktokin sisällöistä varsin hyvin. Lähes 70 prosenttia vastaajista kertoo tunnistavansa uutismedioiden tuottamat sisällöt alustalla ja yli 70 prosenttia kertoo luottavansa niihin. Luvut ovat korkeita ja rohkaiseviakin. Tämä ei ole kuitenkaan koko totuus.
Tekoälyasiantuntija Mikko Alasaarela kertoi A-studiossa lokakuussa 2023, että kiinalainen videosovellus Tiktok on käyttäjiensä koukuttamisessa maailman paras.
Hänen mukaansa sovellus osoittaa, miten pitkälle algoritmiin perustuva addiktio voidaan viedä. Mitä enemmän videoita Tiktokissa katsoo, sitä henkilökohtaisempaa ja palkitsevampaa sisältöä se tarjoaa käyttäjälleen. Tällä tavalla sovellus maksimoi sen parissa vietetyn ajan.
Alasaarela on huolissaan siitä, miten Tiktokin koukuttavuus vaikuttaa ihmisten ajankäyttöön ja erityisesti nuorten kanssakäymiseen.
– Välitunnilla saatetaan pelata pelejä tai kattoa Tiktokia sen sijaan, että leikittäisiin kavereiden kanssa, hän toteaa.
Alasaarelan mielestä nuorten koukuttaminen 10–15 sekunnin pituisiin lyhytvideoihin tunneiksi kerrallaan ei pitäisi olla mahdollista. Hän nostaa esille huolen siitä, että osa sisällöistä voi olla nuorten kehitystä haittaavia.
Vanhemmilla on erityinen vastuu myös lasten mediakäyttäytymisestä.
Nuoria on jo ryhdytty suojelemaan Tiktokin haittavaikutuksilta esimerkiksi Yhdysvalloissa. Vastaavia sovelluksen käyttöä koskevia rajoituksia tarvitaan asiantuntijoiden mukaan myös Eurooppassa.
Myös nuorten itsensä mielestä Tiktok koetaan varsin koukuttavana. 76 prosenttia tutkimukseen vastanneista on sitä mieltä, että sen käyttöä on joskus vaikeaa lopettaa.
Emme voi vaikuttaa mediamaailman nopeaan muutokseen tai siihen minkälaisia mediakanavia meille tai nuorisolle tarjotaan.
Lieveilmiöistä ja ongelmista on pakko kuitenkin puhua. Vanhemmilla on erityinen vastuu myös lasten mediakäyttäytymisestä. Tiedän omasta kokemuksestani vanhemmuuden haasteet tältäkin osin.
Suuri kysymys on myös se, että haluammeko tulevaisuudessa päättäjämme valittavan 15 sekunnin lyhytvideoiden perusteella vai pitäisikö päättäjän arvot ja kyky analysoida maailman monimutkaisia asioita varmistaa muullakin tavalla?