Yritystukityöryhmä ja valtiontuet!
Valtiontalouden tarkastusviraston, VTV:n, mielestä Suomessa annettiin 2010-luvulle tultaessa yrityksille eri muodossa miljardeja euroja ”väärää tukea”.
Sellaista olivat VTV:n mielestä muun muassa pienet verohuojennukset muun muassa vientiteollisuudelle, tietyille pk-yrityksille ja maataloudelle sekä liuta muita VTV:n tueksi tunnistamia asioita, joista monessa ei ollut lainkaan kysymys yritystuesta.
Sipilän hallitus oli yrittänyt useana vuonna karsia tukia. Vaikka hallituksen ministerit olivat sitoutuneet ohjelmassaan ponnistelemaan yhdessä, tästä asiasta nuo ”samanmieliset” eivät päässeet yhteisymmärrykseen.
Niinpä hallitus päätti asettaa tehtävään kaikkia puolueita edustavan poliitikkoryhmän ja minut, Lintilän yrittämisen jälkeen, sen puheenjohtajaksi. Jo määritelmän mukaan ajatus siitä, että siinä missä samanmielinen hallitus ei onnistunut asiassa, että siinä sekä hallitusta että oppositiota edustava poliitikkojoukko onnistuisi, oli korni.
Kun Sipilän hallituksen aikana ei minua moneen kysytty, ajattelin kuitenkin ottaa puheenjohtajuuden.
Lopputulos oli selvä. Monta ryhmää olen matkan varrella johtanut. Tämä oli oma lukunsa, kertomatta tarkemmin sen kompetenssista. Yhteistä ymmärrystä ei tietystikään löytynyt. Lähes kaikilla oli omat ehdotuksensa. Esitin oman listan, jonkun sadan miljoonan euron mittaisen.
Miksi kirjoitan vanhasta asiasta? Monesta syystä.
Varsinkin puheenjohtajana sain kovaa kritiikkiä, että en päässyt sen pitemmälle opposition kanssa, mihin hallitus oli päässyt keskuudessaan! Erityisen kovaa ääntä pitivät vihreät ja heistä Antero Vartia. Ei hänkään saanut kaikille ehdotuksilleen juuri kenenkään muun tukea.
Miksi kirjoitan vanhasta asiasta? Monesta syystä. Ensiksikin, Antero Vartia jätti eduskunnan ja perusti päästökompensaatioita tarjoavan Compensate Operations -nimisen yhtiön. Yhtiö sai Business Finlandilta, BF, sinänsä hyvää tarkoittavaan liiketoimintansa 7 miljoonan euron pääomalainan. Yritystuesta taisi olla kysymys! Yritys meni konkurssiin. Miten lieneekin käynyt saavatien kanssa?
Toiseksi, kirjoitan kysyäkseni, miten yritystukien karsiminen on myöhempien hallitusten toimesta edistynyt? Minä tunnistan monta uutta tukimuotoa, mutta en juurikaan karsittuja.
Kolmanneksi, minua kiinnostaa se, mitä Valtiontalouden tarkastusvirasto on viime vuosina puuhaillut. Kuta kuinkin kaikki ne niin sanotut yritystuet, joiden kimppuun, osin aiheellisesti, VTV kävi, olivat notifioituja tukia, reiluja tukija, eli niiden käytölle oli EU:n hyväksyntä ja niitä oli käytössä muissakin EU-maissa.
Jo yli kolmen vuoden ajan Eurooppa on poikennut reilujen tukien – esimerkiksi niin sanotun de minimis tai aluetuet -tieltä. EU on lähtenyt murtamaan sisämarkkinoita myöntämällä muutamassa vuodessa luvan noin 4000 miljardin euron suuruisille poikkeuksille valtiontukiin. Ison summan poikkeuksia on hakenut myös Suomi.
Ymmärrän, että ensin korona ja sitten sota ovat olleet haasteita koko EU:n taloudelle. Mutta nyt on kuljettu kaaosmaisesti suurten jäsenmaiden ehdoin. Saksa on hyödyntänyt tai saanut luvan jatkossa hyödyntää tukimahdollisuuksia satojen miljardien eurojen edestä.
Minun ihmetyksen aiheeni on, että eikö VTV:llä todellakaan ole mitään julkisanottavaa tässä valtiontukien sekamelskassa? Kovin korkealle ääntään eivät ole korottaneet myöskään hallitukset. Pääministeri Orpo teki kiitosta ansaitsevan poikkeuksen asiaan Euroopan parlamentissa viime viikolla.