Suomalaiseen taksiin voi luottaa
Suomalaiseen taksiin voi luottaa.
Kun Suomessa tilaa taksin, voi jo etukäteen arvioida matkan hinnan sekä luottaa palvelun laillisuuteen. Taksit tulevat ajallaan, eikä asuinpaikalla ole väliä palvelun saatavuuden näkökulmasta.
Uudistettaessa taksialan lainsäädäntöä on kiinnitettävä huomio muutamaan ongelmakohtaan, jotka voivat murentaa koko järjestelmän toimivuuden.
Belgia on hyvä esimerkki siitä, mitä pahimmillaan voi tapahtua, kun taksipalvelut vapautetaan kilpailulle.
Suurin ongelma näkyy kasvukeskusten ulkopuolella. Maaseudulla taksin saaminen lyhyellä varoitusajalla on käytännössä mahdotonta. Mikäli taksin haluaa, se tulee tilata edellisenä päivänä.
Toinen ongelmakohta löytyy Ruotsista, jossa taksimatkan hinnan ennustaminen on hankalaa, sillä sille ei ole asetettu ylärajaa. Varomatonta asiakasta saatetaan veloittaa kohtuuttomasti.
Hintojen ennustettavuus on yksi hyvän palvelun tavaramerkki.
Sääntelyn keventämisen nimissä ei saisi luopua asemapaikkavaatimuksesta, joka takaa laajan taksiverkoston ja varmistaa sen, että takseja on saatavilla koko maassa.
Sääntelyn keventäminen tulee tehdä muulla tavoin kuin viemällä takuu palveluiden saatavuudesta maaseudulla.
Digitaalisilla sovelluksilla voidaan parantaa harvaan asuttujen alueiden palvelutuotantoa, kun yhteydenpito kuljettajien ja kuljetettavien välillä helpottuu. Digitaalisuus mahdollistaa myös sen, että taksia voi tulevaisuudessa ajaa nykyistä joustavammin osa-aikaisesti.
Mikäli taksilupia vapautetaan uusille yrityksille, on kuitenkin pidettävä huolta siitä, että kuljettaja täyttää vaadittavat kriteerit ja maksaa veronsa Suomeen.
Hintatason laskeminen ei saa tapahtua harvaanasuttujen alueiden palveluiden kustannuksella.
Lainsäätäjällä on valta päättää palvelutason minimistä. Kaikilla suomalaisilla tulee edelleen olla yhtäläinen mahdollisuus käyttää taksipalveluita.
Brysselissä käsin katsottuna Suomella on paljon suurempia ongelmia ratkaistavana kuin taksijärjestelmän uudistaminen. Nähdäkseni taksijärjestelmämme on pääosin toimiva.