Ihmisen kokoinen koulu
Hiljattain vietettiin Paavolan uuden ja upean monitoimirakennuksen vihkiäisjuhlaa. Tapahtuma oli monella tapaa merkittävä.
Ensinnäkin on harvinaista herkkua, että kasvukeskusten ulkopuolella juhlitaan uuden koulun avajaisia. Toiseksi: on vielä harvinaisempaa herkkua, että ikärakenteeltaan harmaantuva kunta päättää rakentaa kyläkoulun.
Koronapandemian jälkeen yhä useampi suomalainen perhe haaveilee väljyydestä, tilasta, kodista ja koulusta lähellä luontoa. Terverakenteinen ja yhteisöllinen kyläkoulu on maaseudun paras palvelu ja vetovoimatekijä.
Kyläkoululla turvataan myös maaseudun lasten yhdenvertaiset sivistykselliset perusoikeudet, kuten oikeus lähikouluun, jossa on huomioitu lapsen edut ja oikeudet.
Moni vanhempi saattaa itse olla suuren koulun kasvatti ja haluaa siksi tarjota lapselleen toisenlaisen koulunkäyntikokemuksen.
Eräs kyläkoululaisen äiti kertoi käyneensä ala-asteen aikoinaan yli 600 oppilaan koulussa ja iloitsee nyt siitä, että omat lapset ovat noin 30 oppilaan kyläkoulussa. Hänen mielestään ero ison ja pienen koulun välillä on kuin yöllä ja päivällä: yhteisöllisyys, kodin ja koulun yhteistyö, lasten yksilöllinen ohjaaminen ja kohtaaminen – kaikki on paremmin kyläkoulussa.
Kyläkoulun tavoitteena ei ole vain ylläpitää nykyistä toimintaa, vaan kehittää toimintaa ja tilojen käyttöä, lisätä innovatiivisuutta sekä vahvistaa yhteisöllisyyttä ja hyvinvointia.
Tämä oli nähtävissä myös Paavolan koulun juhlassa, jossa kutsuvieras saattoi aistia yhteisen ilon ja ylpeyden uudesta rakennuksesta, joka kokoaa kylän kaikenikäiset ihmiset saman katon alle päivällä oppimaan ja illalla harrastamaan.
Tutkitusti maaseudun lähikoululla on myös myönteinen vaikutus paikalliseen väestökehitykseen.
Onnistunut kouluverkkosuunnittelu ei ole pelkkää opetuksen järjestämistä tai nopeaa talouteen reagointia, vaan siinä on kyettävä vastaamaan moniin kerrannaisvaikutusten haasteisiin, joita liittyy aluekehittämiseen, elinvoimaisuuteen, opetukseen, palveluihin ja yhteisöllisyyteen.
Kouluverkolla, palveluverkolla ja ihmisten arjella on kiinteä kytkös toisiinsa. Päätös Paavolan koulun rakentamisesta sai lapsiperheitä rakentamaan talon koulun lähettyville. Se jos mikä on osoitus uskosta kuntaan ja paras palaute hyvästä koulupäätöksestä.