Panama kolhi Nordean mainetta
Nordean asiakkaiden keskuudessa pankin maine näyttää kärsineen selvän kolauksen viimeisen vuoden aikana, ilmenee tutkimusyhtiö IRO Researchin kyselystä.
Selvästi aiempaa harvempi Nordean asiakas on valmis suosittelemaan pankkia ystäville ja tuttaville.
Vielä vuosi sitten kyselyssä hieman yli kolmannes Nordean asiakkaista oli valmis varmasti tai lähes varmasti suosittelemaan pankkia tutuilleen, mutta tänä vuonna näin arvioi vain reilu viidennes pankin asiakkaista.
IRO Researchin mukaan kahden muun ison pankin, OP-ryhmän ja Danske Bankin, lukuihin ei viime vuoteen verrattuna ole tullut suuria heilahduksia.
Vesa Väisänen IRO Researchista kertoo, että viime vuosien kehitykseen verrattuna Nordean nyt nähty pudotus suositteluhalukkuudessa on poikkeuksellisen suuri.
Nordea ei kyselyn tuloksia perjantaina kommentoinut.
Nordean toiminnasta nousi tänä keväänä kohu, kun Panama-tietovuodot kertoivat Nordean asiakkaiden hallintayhtiöistä Panaman kaltaisissa veroparatiiseissa.
Kohun alkamiseen jälkeen esimerkiksi OP-ryhmä on kertonut saaneensa runsaasti uusia asiakkaita.
Nordea on parhaillaan tekemässä Panama-papereista mittavaa sisäistä selvitystä, jonka tuloksista se aikoo kertoa kesällä.
IRO Researchin kyselyssä Nordean asiakkaat nostavat Panama-kohun ja veroparatiisiuutiset selvästi suurimmaksi syyksi olla suosittelematta pankkia tuttaville.
Yksittäisiä pankkeja koskeva vastaajajoukko on kyselyssä rajallinen, mutta Väisäsen mukaan kyselyn perusteella Panama-kohun vaikutus negatiivisiin arvioihin Nordeasta on suuri.
– Avoimista vastauksista näkee, että iso osa Nordean asiakkaista on nostanut oma-aloitteisesti Panama-asiat esille vastauksissaan, Väisänen sanoi.
Tutkimusyhtiö IRO Research kertoo tehneensä oma-aloitteisesti pankkien suosittelukyselyä vuodesta 2012 lähtien.
Kyselytutkimukseen vastasi 1 000 suomalaista valtakunnallisessa kuluttajapaneelissa huhtikuussa.