Itsetuhoisuuteen liittyvät keskustelut ennätyslukemissa – Kriisipuhelimessa kiireinen kesä
Mieli ry:n Kriisipuhelimeen on vastattu tänä kesänä useammin kuin aikaisempina vuosina, yhdistys kertoo. Kesä-heinäkuussa puhelimeen vastattiin lähes 20 800 kertaa, mikä on 23 prosenttia enemmän kuin edellisenä kesänä.
Puheluista 40 prosenttiin vastattiin kesä-heinäkuussa, kun koko alkuvuoden osalta vastausprosentti oli 36.
Kriisichat-palvelussa puolestaan käytiin kesä-heinäkuussa lähes 670 keskustelua, missä nousua edellisestä kesästä oli 28 prosenttia.
Vastausmäärien lisäksi ennätyslukemiin nousivat kesällä itsetuhoisuuteen liittyvät keskustelut sekä kriisipuheluissa että chatissa. Keskusteluissa puhutaan paljon myös taloushuolista.
Mieli ry:n mukaan monesta käydystä keskustelusta on soittajille hyötyä. Järjestö on saanut esimerkiksi palautetta, että puhelu on voinut pelastaa itsetuhoisen soittajan hengen.
Puheluihin ja viesteihin vastaavat sekä kriisityön ammattilaiset että koulutetut vapaaehtoiset.