Open Navbar
Close Navbar
  • Uutiset
  • Keskusta
  • Näkökulmat
  • Blogit
  • Mielipiteet
  • Tapahtumat
  • Tarinat
  • Mediatiedot
  • Toimitus
  • Palaute ja juttuvinkki
  • Lataa uutissovellus
Lataa Suomenmaa-sovellus: IOS / Android
  • Mediatiedot
  • Toimitus
  • Palaute ja juttuvinkki
  • Lataa uutissovellus
  • Uutiset
  • Keskusta
  • Näkökulmat
  • Blogit
  • Mielipiteet
  • Tapahtumat
  • Tarinat
Haku
Posti

Postin osakkeiden myynti alkamassa tiistaina

29.9.2025 18:08
Lue lisää 
Lentoliikenne
Convairien myötä Aero pystyi avaamaan uusia reittejä ulkomaille, ja tarjontaan tulivat reitit sekä Pariisiin että Lontooseen. (Kuva: Matti WIkman/Suomen ilmailumuseo/Museovirasto)

Rakastettu matkustajakone palveli Finnairia 27 vuotta – Convair Metropolitan vei lentoliikenteen uuteen aikaan

Pekka Pohjolainen 5.1.2025 8:00, muokattu 7.1.2025 9:24
a– a+
Lentoliikenne

Suomessa elettiin 1950-luvun alkupuolella sotienjälkeisen jälleenrakennuksen suurta huumaa, kun Helsingissä järjestettiin kesällä 1952 maailmansodan vuoksi 12 vuodella siirtyneet olympialaiset.

Samana vuonna avattiin myös Helsinki-Vantaana nykyisin tunnettu uusi Seutulan lentoasema. Kansallinen lentoyhtiö Aero lensi vielä vanhoin DC-3 -konein, mutta uusi aikakausi oli jo ovella.

Aero oli alkanut jo vuonna 1948 etsiä seuraajaa DC-3 -laivastolleen. Valinta osui lopulta Convair CV-340 -tyyppiin, vaikka suihkukoneet tekivät jo tuloaan. Niiden saatavuus tiedettiin kuitenkin vielä jonkjn aikaa huonoksi.

Metropolitan ja DC-3 -koneita Seutulassa 1953. (Börje Hielm/Suomen ilmailumuseo/Museovirasto)

Helmikuun 13. päivänä 1953 kapteenit Olli Puhakka ja Olavi Siirilä lensivät 13. helmikuuta 1953 ensimmäisen yksilön, OH-LRA:n, San Diegosta Kansas Cityn, Detroitin, Ganderin ja Keflavikin kautta Helsinkiin.

Lento oli ensimmäinen Suomeen rekisteröidyn liikennekoneen suorittama Atlantin ylitys. Keflavikin huonon sään vuoksi viimeinen osuus viivästyi parilla päivällä.

Historiallisella lennolla olivat mukana myös toinen perämies Kyösti Karhila, tuolloinen valtion ilmailutarkastaja K.J. Temmes sekä lentokone- ja moottorivalmistajan mekaanikot. Atlantin ylityksen vuoksi lennolla käytettiin poikkeuksellisesti myös sähköttäjää.

Reittiliikenne konetyypillä alkoi 19. huhtikuuta 1953 kolmioreitillä Helsinki–Kööpenhamina–Düsseldorf–Helsinki. Vielä saman vuoden aikana toimitettiin myös kaksi muuta yksilöä, OH-LRB ja -LRC.

Koneet alkoivat operoida uudelta Seutulan kentältä käsin. Vuonna 1956 koko tuolloinen laivasto muutettiin CV-440- ”Metropolitan” tyyppiseksi, jollaisia olivat myös yhtiön myöhemmät Convair-koneet.

Teknisesti kone oli DC-3:een nähden erittäin kehittynyt radiomagneettikompasseineen, moottorireversseineen ja sähköhydraulisine jäänpoistojärjestelmineen. Autopilottia ei ollut, joten koneen ohjaaminen oli täyttä käsityötä.

Convairit nostivat matkustamiskokemuksen aivan uudelle tasolle. Paineistettu runko nosti koneet säärintaman yläpuolelle, kolmen kilometrin korkeuteen. Convairin tyypillinen matkalentonopeus oli DC-3:een nähden lähes kaksinkertainen 450 km/h,

Matkustamon paineensäätö hoidettiin melko yksinkertaisesti. Perämies piti nousussa ja laskussa ohjaamon sivuikkunaa auki säätäen sitä rukkaskädellään ikkunan alla olevan mittarin näytön mukaan. Pakkasella paineensäätö viilensi melkoisesti ohjaamoa ja sateella perämies sai sylinsä täyteen lunta tai vettä.

Nojatuolimaiset penkit, tarjotinpöydät ja runsas jalkatila loivat 1950-luvun mittapuulla suorastaan ylellistä tunnelmaa. Uunit mahdollistivat lämpimän ruuan tarjoilun, ja lentoemännän työnkuvaan tulivat myös kuulutukset.

Koneiden punaviolettien istuinten, vaaleiden seinien ja vaaleiden verhojen sopusuhtaisuutta häiritsi vain melu. Ennen äänenvaimentimien asennusta sisällä olo muistutti kertoman mukaan sepelimyllyssä istumista.

Convairien myötä Aero pystyi avaamaan uusia reittejä ulkomaille, ja tarjontaan tulivat reitit sekä Pariisiin että Lontooseen. Aikataulun mukainen matka-aika kahdella välipysähdyksellä Helsingistä Pariisiin oli 7 tuntia ja 40 minuuttia. Vuonna 1956 Finnair avasi ensimmäisenä länsimaisena yhtiönä reitin myös Moskovaan.

Kotimaassakin skaala oli entistä laajempi, kun valtio oli kasvattanut lentokenttäverkkoa. Jo vuonna 1957 Suomessa yhteys oli kolmelletoista kentälle. Verkosto oli silloin yksi tiheimpiä Euroopassa, ja sen kautta yhteys mahdollistui moniin kaupunkeihin, joihin ei ollut edes junaliikennettä. Myös aikaa säästyi.

Myös tilauslentoyhtiö Kar-Air tilasi kaksi Convair Metropolitania Yhdysvalloista vuonna 1957. Koneiden hienon ulkoasun suunnitteli graafikko Erik Bruun. Kar-Airin myöhemmin Finnairille siirtyneissä koneissa oli tuohon aikaan harvinainen säätutka, joten sen miehistöiltä pyydettiin usein lennonaikaisia säätietoja muiden koneiden käyttöön.

Convair Kar-Airin väreissä luultavasti Kalifornian yläpuolella. (Suomen ilmailumuseo/Museovirasto).

SAS:n luovuttua Metropolitan-koneistaan vuosien 1975–1976 vaihteessa Finnairin koneiden varaosien saanti vaikeutui entisestään.

Finnairin kaikkiaan kahdeksalle Convairille ei sattunut yhtään onnettomuutta niiden 27 vuoden palvelusjakson aikana. Kar-Airin koneille sattui kuitenkin laskuonnettomuuksia.

Alkuperäisen Convair-laivueen ensimmäinen kone, OH-LRA, puolestaan tuhoutui rakettitulessa Phnom Penhissä, Kambodžassa 11. kesäkuuta 1973 jouduttuaan keskelle Kambodžan sisällissodan taisteluita. Kone oli myyty Air Cambodge-yhtiölle helmikuussa 1972.

Convairit korvautuivat Caravelle- ja Super Caravelle -koneilla helmikuusta 1960 alkaen ja osin DC-9-kalustolla vuodesta 1971 alkaen. Kokonaan konetyyppi poistui kuitenkin käytöstä vasta vuonna 1980.

Yhtiön viimeisen Convair-lennon AY571 lensi OH-LRB Kuopiosta Mikkelin kautta Helsinkiin keskiviikkona 30. huhtikuuta 1980. Viimeisellä Mikkeli-Helsinki-välillä koneelle sattui moottoririkko 1,5 kilometrin tavallista matalammassa matkalentokorkeudessa.

Moottorissa oli ollut ongelmia jo Kuopiosta lähdettäessä, jolloin siinä todettiin öljyvuoto, mutta matkaa päätettiin jatkaa. Kapteeni Antti Finnilä toi koneen kuitenkin onnistuneesti laskuun yhdellä moottorilla.

Peräti 27 vuotta palvelleet Convairit jäivät Suomessa historiaan viimeisenä mäntämoottoriteknologiaan pohjaavana liikennelentokoneena. Finnairin historian pisimpään palvellut koneyksilö lahjoitettiin viimeisen lennon jälkeen Suomen Ilmailumuseoon.

Lue myös

Raju tylytys Putinille: Talous romahtamassa

Ranskan ulkoministeri Jean-Noël Barrot sanoo, että viimeaikaiset keskustelut eurooppalaisten johtajien kanssa osoittavat, että ”jokin on...
30.9.2025 1:03

Tämä tuttu supermauste alentaa kolesterolia

Tuoreiden tutkimusten mukaan inkiväärillä saattaa olla merkittäviä ja monipuolisia terveydellisiä vaikutuksia, kertoo The...
30.9.2025 0:30

Tutkimus paljastaa kiusaamisen julmat vaikutukset – näin aivot reagoivat

Kiusatuksi joutuminen on keskushermostolle vakava hälytys- ja stressitila, osoittaa tuore suomalaistutkimus. Kiusaamisen kokeminen aktivoi...
30.9.2025 0:01

Aihetunnisteet

Historia Kotimaa lentoliikenne

Viidesti viikossa kiinnostavimmista sisällöistä koostettu uutispaketti sähköpostiisi?

Tilaa Suomenmaan ilmainen uutiskirje.

Luetuimmat

  • Päivä
  • Viikko
  • Kuukausi
Tutkimus: Kuntosaleilla yleistyvä ilmiö aiheuttaa sydänmuutoksia
Uutiset | 28.9.2025 21:15
Tutusta marjasta tehtiin uusi löytö – voi torjua jopa syöpää
Uutiset | 24.9.2025 22:00
Airbus A300-kauppa enteili uutta aikakautta – paluulento Kanarialta oli päättyä tragediaan tammikuussa 1989
Uutiset | 27.9.2025 21:05
Trumpin lähettiläs uskoo Tomahawk-läpimurtoon: ”Iskekää syvälle”
Uutiset | 29.9.2025 16:30
Tutusta yrtistä paljastui terveyshyötyjä – etenkin aivot kiittävät
Uutiset | 23.9.2025 21:07
”Järjestelmä ei kuuntele” – Laki muuttui, mutta mökille muutto voi yhä jäädä haaveeksi
Uutiset | 28.9.2025 8:00
Karhusta tuli ylivoimaisella suosiolla Suomen kansalliseläin – Mutta mitkä eläimet olivat seuraavilla sijoilla?
Uutiset | 28.9.2025 18:00
Tutkimus: Ikävä oireyhtymä iskee rakennusalan työntekijöihin – Yhteen ryhmään erityisesti
Uutiset | 25.9.2025 21:50
Kremlistä uhkaava määräys
Uutiset | 29.9.2025 23:03
Näin varaudut, ettei puu kaadu myrskyssä talon tai ihmisen päälle
Uutiset | 27.9.2025 21:32
Tutusta marjasta tehtiin uusi löytö – voi torjua jopa syöpää
Uutiset | 24.9.2025 22:00
Tutusta yrtistä paljastui terveyshyötyjä – etenkin aivot kiittävät
Uutiset | 23.9.2025 21:07
James Bondin tappaminen oli virhe, sanoo Bond-kirjailija
Uutiset | 23.9.2025 21:32
Tutkimus: Kuntosaleilla yleistyvä ilmiö aiheuttaa sydänmuutoksia
Uutiset | 28.9.2025 21:15
Tutkimus: Tämä yksinkertainen mittaus perusterveydenhuollossa voi pelastaa hengen
Uutiset | 24.9.2025 21:44
Airbus A300-kauppa enteili uutta aikakautta – paluulento Kanarialta oli päättyä tragediaan tammikuussa 1989
Uutiset | 27.9.2025 21:05
Uutispommi: Berliinistä märkä rätti Putinin kasvoille
Uutiset | 25.9.2025 21:02
Paljastus: Kiinalaiset drooniasiantuntijat lensivät Venäjän avuksi
Uutiset | 25.9.2025 21:47
”Se on törkeää”– keskusta vaati Oulaskankaan päivystyksen säilyttämistä, Juuso kieltäytyi pakittamasta
Uutiset | 25.9.2025 18:12
Väitös: Näin suuria määriä varusmiehet vetivät nuuskaa ja savukkeita päivässä
Uutiset | 25.9.2025 22:02
Yksi muutos lautasella laski kolesterolia ja painoa – tutkijatkin yllättyivät
Uutiset | 17.9.2025 21:33
Tutusta marjasta tehtiin uusi löytö – voi torjua jopa syöpää
Uutiset | 24.9.2025 22:00
Hiiriä on joka talossa, sanoo asiantuntija – Yksi keino niiden torjunnassa ei auta lainkaan
Uutiset | 14.9.2025 20:30
Järkytys: Vaarallinen ”suuteleva lude” uhkaa yli sataa miljoonaa ihmistä
Uutiset | 9.9.2025 22:02
Näin teet polttopuut oikealla tavalla itse – Yksi asia muistettava kaikissa olosuhteissa
Uutiset | 1.9.2025 21:21
Tutusta yrtistä paljastui terveyshyötyjä – etenkin aivot kiittävät
Uutiset | 23.9.2025 21:07
Vakava terveysriski: Tällainen tulehdus rokottaa elinikää ja iskee aivoihin
Uutiset | 17.9.2025 22:02
Kremliltä tivattiin Puola-kommenttia: Tämä oli reaktio
Uutiset | 11.9.2025 13:47
Valko-Venäjän armeija raportoi yöllisistä drooneista
Uutiset | 10.9.2025 11:36
Miksi legendaarisen kettukarkin virallinen nimi on Pihlaja? – Selitys saattaa yllättää
Uutiset | 9.9.2025 21:21

Uusimmat

Raju tylytys Putinille: Talous romahtamassa
Uutiset | 30.9.2025 1:03
Tämä tuttu supermauste alentaa kolesterolia
Uutiset | 30.9.2025 0:30
Tutkimus paljastaa kiusaamisen julmat vaikutukset – näin aivot reagoivat
Uutiset | 30.9.2025 0:01
Keinovalo vaikuttaa naisen biologiaan, väittää tutkimus
Uutiset | 29.9.2025 23:29
Kremlistä uhkaava määräys
Uutiset | 29.9.2025 23:03
Autoilijoille varoitus petollisesta sääilmiöstä
Uutiset | 29.9.2025 22:46
Ex-vakoilupomo soittaa hälytyskelloja: Britannia saattaa olla jo sodassa Venäjän kanssa
Uutiset | 29.9.2025 21:38
Humberto puhaltaa Suomeen saakka
Uutiset | 29.9.2025 21:04
Postin osakkeiden myynti alkamassa tiistaina
Uutiset | 29.9.2025 18:08
Saksalaismies voitti vanhalla lottokupongilla 15 miljoonaa – aikoo ostaa sohvan
Uutiset | 29.9.2025 17:58
Näytä lisää

Toimitus suosittelee

”Järjestelmä ei kuuntele” – Laki muuttui, mutta mökille muutto voi yhä jäädä haaveeksi
Uutiset | 28.9.2025 8:00
Hallituksen suunnitelma sai kuntajohtajat takajaloilleen – ”Kaikki ärsytyskynnykset on jo ylitetty”
Uutiset | 28.9.2025 10:00
Essee: Politiikan teatterissa todelliset ongelmat jäävät ratkaisematta – ja seuraukset ovat karmeita
Uutiset | 28.9.2025 12:58

Uutiset

  • Uusimmat
  • Luetuimmat
Raju tylytys Putinille: Talous romahtamassa
Uutiset | 30.9.2025 1:03
Tämä tuttu supermauste alentaa kolesterolia
Uutiset | 30.9.2025 0:30
Tutkimus paljastaa kiusaamisen julmat vaikutukset – näin aivot reagoivat
Uutiset | 30.9.2025 0:01
Tutusta marjasta tehtiin uusi löytö – voi torjua jopa syöpää
Uutiset | 24.9.2025 22:00
Tutusta yrtistä paljastui terveyshyötyjä – etenkin aivot kiittävät
Uutiset | 23.9.2025 21:07
James Bondin tappaminen oli virhe, sanoo Bond-kirjailija
Uutiset | 23.9.2025 21:32

Mielipiteet

  • Uusimmat
  • Luetuimmat
Lukijalta: Myös metsän jatkuva kasvatus perustuu metsän jatkuvaan hoitoon
Mielipide | 29.9.2025 14:42
Lukijalta: Sähkö on omituista kauppatavaraa
Mielipide | 29.9.2025 14:23
Lukijalta: Ideatalous on uuden ajattelutapamme elinehto
Mielipide | 29.9.2025 14:09
Lukijalta: Kaikkonen ja Harkimo hynttyyt yhteen
Mielipide | 29.9.2025 14:04
Lukijalta: Miksi EKP kehittää maksuvälinettä, jota kukaan ei halua?
Mielipide | 14.8.2025 10:34
Lukijalta: Valvonta ja jätehuollon turvallisuus eivät ole uhattuna
Mielipide | 23.9.2025 12:27
Lukijalta: Lapin elinvoima vaarassa – kaivosvero uhkaa alueen tulevaisuutta
Mielipide | 27.9.2025 10:39
Lukijalta: Alueidenkäyttölakia uudistetaan – kenen etuja ajetaan?
Mielipide | 26.9.2025 14:12

Keskusta

  • Uusimmat
  • Luetuimmat
Keskustanuorten varapuheenjohtajakisaan neljäs ehdokas
Keskusta | 24.9.2025 12:10
Vesaiset täydensi hallitustaan
Keskusta | 22.9.2025 15:06
Keskustanuorten varapuheenjohtajaksi kolme ehdokasta
Keskusta | 22.9.2025 13:09
Keskustanuorten varapuheenjohtajakisaan neljäs ehdokas
Keskusta | 24.9.2025 12:10
Keskustanuorten varapuheenjohtajaksi kolme ehdokasta
Keskusta | 22.9.2025 13:09
Vesaiset täydensi hallitustaan
Keskusta | 22.9.2025 15:06
  • Uutiset
  • Keskusta
  • Näkökulmat
  • Blogit
  • Tapahtumat

Toimitus

[email protected]
[email protected]

Hel­sin­gin toi­mi­tus
Apol­lon­ka­tu 11 A Hel­sin­ki

Toimitus

Lataa uutissovellus Lähetä juttuvinkki Lähetä palautetta Mediatiedot

Järjestöpalstan ilmoitukset Keskustan piiritoimistojen kautta.

Tietosuoja- ja rekisteriseloste


Seuraa Suomenmaata

✖

Kirjaudu sisään

Syötä tunnuksesi alla oleviin kentiin. Jos sinulla ei ole vielä tunnusta, voit rekisteröityä täällä.

Näköislehti vaatii voimassaolevan tilauksen. Tilaa Suomenmaa täällä.

Olen unohtanut salasanani
Rekisteriseloste