Vakava varoitus velkaantumisesta – Vantaan keskusta pysäyttäisi ratikkahankkeen
Vantaan keskustalaiset haluavat pysäyttää kaupungin ratikkainvestoinnin. Valtuustoryhmän mukaan hanke sopii ”mahdollisimman huonosti” alijäämäiselle ja velkaantuvalle kaupungille.
Ratikkaprojektin lykkääminen on Vantaan keskustalaisten mielestä ainoa keino turvata mahdollisuus muihin tärkeisiin investointeihin, kuten päiväkoteihin, liikuntapaikkoihin ja asukastiloihin. Vantaan kaupunginjohtajan budjettiesityksessä on varattu ratikalle 544 miljoonaa euroa vuosille 2026–2029.
Vantaan ratikan rakennustyöt on määrä aloittaa joulukuussa 2025 useilla eri osuuksilla samanaikaisesti. Se on yksi Vantaan kaupungin strategisista kärkihankkeista.
Keskustalaisten laatimassa ”vaihtoehtobudjetissa” tavoitteena on Vantaan talouden tasapainottaminen esimerkiksi asettamalla kaupungille niin sanottu velkajarru.
Vantaan keskustan tiedotteen mukaan kaupungin velka on kasvamassa nykyisestä 1,1 miljardista eurosta yli 1,9 miljardiin euroon vuoteen 2029 mennessä. Keskustalaisten kaavailema velkajarru pysäyttäisi velkaantumisen 1,5 miljardiin euroon.
Keskustalaisten mielestä ratikkahankkeen lykkääminen on kaupungin kannalta parempi vaihtoehto kuin suuri sopeutusohjelma.
– Keskustan vaihtoehdossa panostetaan kiskojen sijaan ihmisten turvallisuuteen, kouluihin, harrastuksiin, työllisyyteen ja palveluihin, summaa valtuustoryhmän puheenjohtaja Petri Roininen.
Keskustalaisten mukaan ratikan laskemat kielivät kannattamattomuudesta, eikä hankkeen myötä juuri syntyisi pysyviä työpaikkoja. Keskustalaiset pitävätkin surullisena sitä, että ratikat on tilattu sveitsiläiseltä valmistajalta Stadlerilta, jonka tehdas on Puolassa.
Stadler päihitti tarjouskilpailussa Skoda Transtechin, joka rakentaa raitiovaunuja Kajaanissa. Skoda Transtech on toimittanut muun muassa Raide-Jokerilla käytettävät Artic-raitiovaunut. Kaupunkiliikenteen päätös on kirvoittanut hämmästyneitä kommentteja aina valtakunnantason politiikkojen keskuudessa.
Esimerkiksi keskustan kansanedustaja, entinen elinkeinoministeri Mika Lintilä on pitänyt päätöstä ”hyvin outona”.
Vantaan keskusta näkee, että kaupungin väestönkasvu on ylittänyt kaikki kasvuskenaariot ja samalla myös kaupungin taloudellisen kantokyvyn. Keskustalaiset ovat huolissaan siitä, että vantaalaisten turvallisuudentunne on heikentynyt ja alueiden välinen eriytyminen kiihtynyt.
Valtuustoryhmän mielestä ratikka ei ole ratkaisu segregaation torjuntaan.
– On merkittävä riski, että ratikan varteen rakennetaan erityisesti valtion korkotukemaa vuokra-asuntotuotantoa mikä pikemmin lisää kuin vähentää alueiden eriytymistä, ryhmä näkee.
Keskustalaisten mielestä Vantaa tarvitsee ennen kaikkea viihtyisää pientaloasumista.
– Keskusta kannattaa asuntopolitiikan painopisteen siirtämistä kohti pientalorakentamista ja vuokratalokeskittymien välttämistä, tiedotteessa linjataan.