Tuore tutkimus kertoo, miten runsas ruutuaika voi näkyä alakoululaisen arvosanoissa
Lapsen liialliseen ruutuaikaan kannattaa puuttua jo varhain. Tuore tutkimus nimittäin paljastaa, että paljon tietokoneen, television ja muiden ruutujen ääressä aikaa viettävät lapset pärjäävät alakoulussa muita huonommin lukemista ja matemaattista osaamista mittaavissa testeissä.
Kanadalaistutkimuksesta kertoo lääkäriseuran Uutispalvelu Duodecim.
Kanadalaistutkimukseen osallistui 3 300 kolmasluokkalaista ja 2 100 kuudesluokkalaista ontariolaislasta, joiden ruutuaikaa ja eri laitteiden käyttöä kyseltiin vanhemmilta lasten ollessa 6- ja 8-vuotiaita. Koulumenestystä mitattaessa lapset olivat 9- ja 12-vuotiaita.
Jokainen tunnin lisäys päivittäisessä kokonaisruutuajassa liittyi heikompaan menestykseen lukemista ja matemaattista osaamista mittaavissa testeissä.
Tuloksista ei voi varmuudella päätellä, että erot lasten koulutaidoissa johtuivat ainoastaan ruutuajasta. Tutkimus vahvistaa kuitenkin näyttöä liiallisen ruutuajan haitallisista vaikutuksista lasten kehitykseen.