Tiilikainen: Liikenteen päästöt vähenevät nopeimmin biopolttoaineilla
Liikenteen päästöjen vähentäminen onnistuu nopeimmin sekoittamalla biopolttoaineita tavallisiin liikennepolttonesteisiin, muistuttaa asunto-, energia- ja ympäristöministeri Kimmo Tiilikainen (kesk.).
– On myös puhuttu, että veikkaako Suomi väärää hevosta. Ei Suomi tässä mitään veikkaa, vaan Suomi ottaa kaikki keinot käyttöön liikenteen päästöjen vähentämiseksi ja uusiutuvat polttoaineet on se nopein keino, Tiilikainen korosti eduskunnassa.
Tiilikainen torjui myös väitteitä Suomen erilaisesta strategiasta verrattuna muihin Pohjoismaihin.
– On totta, että Norja on tukenut voimakkaasti sähköautojen käyttöä. Mutta se ei poista sitä tosiasiaa, että Norjassa on myös erittäin kunnianhimoinen biopolttoainetavoite.
Ministerin mukaan myös markkinat arvottavat toimintaa: valtionyhtiö Nesteen osakkeen kurssi on viisinkertaistunut hallituskauden aikana ja valtion omistuspotti on kasvanut useita miljardeja euroja.
– En usko, että sijoittajien mielessä on perinteinen öljynjalostus vaan juuri tämä osaaminen uusiutuvissa liikennepolttonesteissä. Sen takia sijoittajat arvostavat sitä osaamista.
Eduskunta tiukentaa hallituksen esityksestä liikenteen biopolttoaineiden jakeluvelvoitetta tasaisesti vuodesta 2021 alkaen niin, että jakeluvelvoite olisi 18 prosenttia vuonna 2021 ja 30 prosenttia vuonna 2029.
Myös lämmitykseen, työkoneisiin ja kiinteästi asennettuihin moottoreihin tarkoitetusta kevyestä polttoöljystä osa olisi vuodesta 2021 alkaen korvattava biopolttoöljyllä. Jakeluvelvoite olisi kolme prosenttia vuonna 2021 ja nousisi 10 prosenttiin asti vuoteen 2028.
Tiilikainen huomautti esityksen palautekeskustelussa, että mukaan Suomen nykyinenkin tuotanto riittäisi lähes jo käytännössä täyttämään vuodelle 2029 asetettavan 30 prosentin jakeluvelvoitteen.
– Mutta koska tuotteiden markkinat ovat globaalit, niin valtaosahan Suomessa tuotetuista tuotteista viedään tällä hetkellä muualle.
Tiilikaisen mukaan sähköisen liikenteen edistäminen ja biopolttoaineet ovat toisiaan tukevia tavoitteita. Mitä enemmän sähköautoja on liikenteessä vuonna 2030, niin sitä vihreämpää seosta saadaan polttomoottorien käyttöön.
Uusiutuvan polttoaineen tarkkaa hintaa kymmenen vuoden päähän on ministerin mukaan mahdotonta ennustaa, mutta puhuttu on alle kymmenen sentin vaikutuksesta litrahintaan.
– Käsittääkseni viimeisen vuoden aikana tuolla tankilla, bensa- tai dieselpumpulla, hinta on vaihdellut 20 senttiä pelkästään raakaöljyn hinnanvaihteluiden takia. Eli mahdollinen hintalisä ikään kuin häviää jo normaalin vaihtelun sisälle.
Oppositiosta muistuteltiin, ettei biopolttoaineita saisi valmistaa hiilinielujen kustannuksella. Tiilikainen huomautti, että biopolttoaineet tehdään jätteistä, tähteistä ja erilaisista sivutuotteista.
– Kukaan ei vakavasti otettavia suunnitelmia laske sen varaan, että tuolta pystymetsää mennään kaatamaan ja sieltä sitten tehtäisiin uusiutuvia polttoaineita, hän tähdensi.