Tiesitkö, ettei Concorde ollut ensimmäinen yliääninen matkustajakone? – Neuvostoliitolla oli oma tuhoon tuomittu kilpailija
Tänä vuonna tulee kuluneeksi 20 vuotta siitä, kun yliäänisellä matkusajakoneella Concordella tehdyt matkustajalennot lopetettiin.
Ranskalaisen Air Francen Concordien lennot loppuivat toukokuussa 2003, brittiläisen British Airwaysin osalta ne päättyivät saman vuoden lokakuussa.
Kuuluisien ääntä nopeammin kulkevien lentojen oli ollut määrä lopettaa toimintansa arviolta 2010-luvun loppuun mennessä, mutta Concordien tarun päättymistä nopeutti Pariisissa heinäkuussa 2000 tapahtunut onnettomuus.
Charles de Gaullen lentokentän kiitotiellä ollut metalliesine puhkaisi tuolloin nousemassa olleen Air Francen Concorden renkaan. Renkaasta irronnut pala puolestaan osui polttoainetankkiin, mikä aiheutti ison tulipalon. Kone putosi maahan noin minuutti nousunsa jälkeen. Kaikkiaan 113 ihmistä kuoli.
Concorde ei kuitenkaan ollut maailman ensimmäinen yliääninen matkustajakone. Neuvostoliiton kehittämä yliääninen Tupolev Tu-144 lensi ensilentonsa joulukuussa 1968 muutama kuukausi ennen Concordea, jonka ensilento oli maaliskuussa 1969.
Tu-144:ää voidaan siis pitää maailman ensimmäisenä yliäänimatkustajakoneena.
Ensimmäisen reittilentonsa Tu-144 lensi joulukuussa 1975, mutta matkustajaliikenteen se aloitti vasta marraskuussa 1977.
Tupolevin yliäänikoneiden tarina koki kuitenkin kaksi karmaisevaa onnettomuutta, joilla oli vaikutuksensa sen menestystarinan kääntymiseen laskuun, kertoi CNN vuonna 2019 julkaistussa artikkelissaan.
Vuonna 1973 Tupolevin kone putosi ilmailunäytöksen yhteydessä Pariisissa maahan. Onnettomuudessa kuoli koneen kuuden hengen miehistö sekä kahdeksan maassa ollutta ihmistä. Noin 60 ihmistä loukkaantui.
Jälkikäteen on kiistelty siitä, aiheuttiko onnettomuuden Tupolevin miehistön uhkarohkea ja ylimitoitettu näyttämisen halu vai lentoa kuvanneen Ranskan ilmavoimien Mirage-hävittäjän tuleminen liian lähelle.
Oma kohtalokkuutensa on siinä, että vuonna 2000 Charles de Gaullen lentokentältä noussut Concorde putosi vain muutaman kilometrin päähän Tu–144:n putoamispaikasta.
Toinen Tu-144:n historian kannalta kohtalokas onnettomuus tapahtui toukokuussa 1978 lähellä Moskovaa. Kaksi ihmistä kuoli. Pian sen jälkeen matkustajalennot lopetettiin. Tu-144 ehti tehdä vain 102 kaupallista lentoa, joista 55 oli matkustajalentoja.
Tu–144:n tuotanto ja koko ohjelma lopetettiin hiljalleen vuoteen 1984 mennessä.
CNN:n artikkelin mukaan syy siihen ei kuitenkaan ollut pelkästään onnettomuuksissa. Aikansa huipputeknologiaa vaatinut kone kärsi monista vioista. Yliääniselle matkustajaliikenteelle ei myöskään ollut Neuvostoliiton sisäisessä liikenteessä taloudellisia kannustimia. Eikä ääntä nopeammalle koneelle lopulta ollut edes välitöntä tarvetta.
1990-luvulla Tu-144-koneita käytettiin Nasan koelennoilla. Viimeinen Tupolevin Tu-144:n lento tehtiin huhtikuussa 1999.