Suomalaiset voivat pian saada kiinalaisia puhelimia ja televisioita alennuksella – tullimaksut ohjaavat tavaravirtoja uudelleen
Lisääntyvä tavaroiden tuonti Kiinasta voi olla haaste tietyille suomalaisyrityksille. Näin arvioi vanhempi ekonomisti Aino Silvo Suomen Pankista STT:lle.
Kiinalaiset yritykset pyrkivät nyt lisäämään vientiään Eurooppaan, kun kysyntä Yhdysvalloissa vähenee tuontitullien vuoksi.
Yhdysvaltain ja Kiinan välinen kauppasota on ottanut yhä kovempia kierroksia viime päivinä, ja tullimaksuja on korotettu vuoronperään.
Yhdysvaltain presidentti Donald Trump ilmoitti keskiviikkona paikallista aikaa, että Yhdysvaltain tuontitullit Kiinalle nousevat 125 prosenttiin. Kiina taas nosti omat vastatullinsa 84 prosenttiin.
Silvon mukaan on selvää, että nokittelu tulee johtamaan siihen, että osa Kiinan Yhdysvaltain-viennistä kanavoituu muualle, kuten Eurooppaan.
Liikkeellä olevat summat ovat merkittäviä, vaikka tarkkaa arviota tavaravirtojen muutoksista on hankalaa tehdä muun muassa siksi, että tilanne elää jatkuvasti ja Trumpin tullipolitiikka on ollut varsin poukkoilevaa.
Yhdysvaltain väestönlaskentaviraston mukaan Kiina vei tuotteita Yhdysvaltoihin viime vuonna noin 439 miljardin dollarin (noin 395 miljardin euron) edestä. EU:n alueelle Kiina taas vei tuotteita noin 518 miljardin euron arvosta. Suomeen osuus tästä oli Tullin mukaan 7,4 miljardia euroa.
Silvo arvioi, että Suomessa Kiinan-tuonnin kasvu voi olla haaste esimerkiksi niille kotimaisille yrityksille, jotka valmistavat teollisuuden koneita ja komponentteja.
Kiina on viime vuosina panostanut vastaavaan korkean teknologian tuotantoon ja kilpailee näin ollen alan suomalaisyritysten kanssa.
– Toimialoilla, joissa on kilpailua [suomalaisten ja kiinalaisten yritysten kesken], Kiinan-tuonnin lisääntyminen voi haastaa suomalaisten yritysten kilpailukykyä ja kiristää kilpailuasetelmia Suomessa, Silvo sanoo.
Hän tosin näkee, että mahdollisesti kiristyvä kilpailu tulee näkymään vasta viiveellä Suomen tuotannossa ja työllisyydessä. Paljon on kiinni siitä, miten suomalaiset yritykset pystyvät sopeutumaan kiristyvään kilpailuun.
– Näkisin, että tämän vuoden lopulle tai ensi vuoteen mennessä vaikutuksia alkaa näkyä. Se on joka tapauksessa pidempi prosessi, Silvo sanoo.

Yritysten näkymien lisäksi lisääntyvä tuonti Kiinasta tulee todennäköisesti tuntumaan suomalaisten kukkaroissa. Silvo sanoo, että kiinalaisten tuotteiden hinnat voivat pudota ”jonkin verran”, koska tuotteiden tarjonta lisääntyy Euroopan ja Suomen markkinoilla.
– Kyllä hinnoissa on nähtävissä laskupainetta. Se on tietysti kuluttajan kannalta hyvä asia, Silvo toteaa.
Hänen mukaansa Kiinasta tuodaan Suomeen ja laajemmin Eurooppaan erityisesti kuluttajaelektroniikkaa, akkuja, autoja sekä erilaisia teollisuuden tarvitsemia koneita ja laitteita.
Juuri näitä tuotteita Kiina todennäköisesti pyrkii tuomaan Suomeen yhä enemmän, kun kysyntä Yhdysvalloissa vähenee. Silvon mukaan erityisesti kiinalaiselle kuluttajaelektroniikalle riittää vanhalla mantereella kysyntää, koska näitä tuotteita ei juuri valmisteta Euroopassa.
– Se on tavaraa, jota tuotetaan maailman mittakaavassa hyvin suuressa määrin Kiinassa, eli puhutaan esimerkiksi älypuhelimista ja televisioista. Kyllä niille varmasti löytyy jatkossakin kysyntää, Silvo pohtii.
Lisäksi on mahdollista, että hinnat laskevat myös sellaisissa tuotteissa, jotka valmistetaan vaikkapa Suomessa mutta joihin tilataan osia Kiinasta.
– Mahdollinen hintavaikutus pätee kaikkeen tavaran tuontiin Kiinasta Suomeen, Silvo tiivistää.
Siinä missä lisääntyvän Kiinan-tuonnin vaikutukset tuntuvat suomalaisyrityksissä vasta myöhemmin, voivat hintavaikutukset näkyä kaupan hyllyillä nopeasti. Kiinalaiset yritykset luultavasti reagoivat Yhdysvaltain tulleihin paraikaa.
– Näkisin, että sikäläiset yritykset ovat varautuneet ja etsivät jo uusia markkinoita. Kiinalaisten tuotteiden hinnat voivat reagoida siis nopeastikin Suomessa, Silvo arvioi.
Hintavaikutusta voi tosin padota EU:n kauppapolitiikkaa. Silvo kertoo, että EU on ilmaissut olevansa huolissaan siitä, että Kiinasta tulisi unionin markkinoille ylitarjontaa, jota olisi mahdollisesti tuotettu valtion tukemana. On yleisesti tiedossa, että Kiinassa valtio tukee tiettyjä strategisia toimialoja julkisin varoin.
EU:ssa pelätään tämän vääristävän kilpailua. On siis mahdollista, että unioni asettaisi joillekin kiinalaisille tuotteille niin sanottuja suojatulleja. Näin on toimittu jo aiemmin kiinalaisten sähköautojen kanssa: EU on asettanut niille 25 prosentin tuontitullit.
– EU on sanonut seuraavansa tilannetta ja arvioivansa, onko tarpeen puuttua asiaan. Vielä tällaisesta ei ole tietoa, mutta toteutuessaan se saattaisi hillitä hintoja alentavaa painetta Kiinan-tuonnille, Silvo sanoo.