"Sukupuolten välillä on eroja" – Opettajataustaiset keskustan kansanedustajat peräävät poikien ongelmiin puuttumista kouluissa
Poikien pärjääminen peruskoulussa on asia, joihin tulee kiinnittää erityistä huomiota, keskustan opettajataustaiset kansanedustajat Jouni Ovaska, Pasi Kivisaari ja Mikko Kinnunen korostavat.
Luokanopettajana toiminut Jouni Ovaska muistuttaa selvistä tutkimustuloksista, joiden mukaan pojat menestyvät koulussa tyttöjä heikommin.
– Ongelmista pitää pystyä puhumaan niiden oikeilla nimillä ja nostamaan rehellisesti esille myös se, että sukupuolten välillä on eroja. Meidän pitää myös palauttaa mieliin, miten tärkeää oppilaalle on oma kotiluokka, oma pulpetti ja oma reviiri, Ovaska sanoo kolmikon kannanotossa.
Pitkän uran peruskoulun rehtorina tehnyt Kivisaari vaatii yhtenäistä ja riittävää pienryhmäopetusta.
Monet pojat kipuilevat käytös- tai oppimishaasteiden edessä ja pienryhmäopetus mahdollistaa tehokkaamman auttamisen, hän sanoo.
– Pienryhmäopetuksen järjestämisessä on myös valtavasti kuntakohtaisia eroja. Tähän on puututtava, jotta tilanne saadaan paremmalle tolalle koko maassa, Kivisaari toteaa.
Kansanopiston rehtorina 23 vuotta toiminut Kinnunen painottaa itsetunnon ja käytännön tekemisen merkitystä.
Poikien kanssa tarvitaan toiminnallisia menetelmiä ja poikia kiinnostavia sisältöjä ja oppiaineita, tekemällä oppimista, Kinnunen näkee.
– Pojat tarvitsevat selkeitä raameja ja samalla sopivasti joustavuutta vähän pienemmissä asioissa.
– Pikkuasioissa nipottaminen ei tahdo toimia poikien kanssa. Kun tulee töppejä, asiat selvitetään ja lähdetään puhtaalta pöydältä eteenpäin. Kannustus ja onnistumisen kokemukset vahvistavat poikien itsetuntoa niin, että se pikkupoika, joka lähtee eskariin silmät loistaen, myös päättää koulunsa silmät loistaen, Kinnunen sanoo
