Seksivälineiden kysynnän kasvu näkyy jo päivittäistavarakaupoissa – "Asenne vapautuu vuosi vuodelta"

Seksivälineet

Seksivälineiden myynti ei enää tapahdu – pelkästään – merkitsemättömissä pahvilaatikoissa postimyynnin välityksellä. Niin globaalisti kuin Suomessakin välineiden markkina on kasvanut mittavasti, ja joulukuussa S-ryhmä tiedotti tuovansa Prisman verkkokauppaan kymmenittäin seksivälineitä.

Tuotteet ovat olleet ostettavissa nyt reilun viikon ajan. Käyttötavarakaupan myyntipäällikön Päivi Holen mukaan asiakkaat ovat toivottaneet tuotteet hyvin tervetulleiksi.

–  Ei voida puhua mistään miljoonabisneksistä eikä kappalemäärissä tuhansissa, mutta selkeästi kategoria on meiltä löydetty.

K-Citymarketeissa välineitä on ollut tarjolla jo pitkään: Keskon yhteistyökumppani RFSU tiedotti vuonna 2009 lanseeraavansa Citymarketteihin seksivälinetuotesarjan.

Keskon osto- ja myyntipäällikkö Mikael Fagerholm sanoo valikoiman pysyneen yli vuosikymmenen ajan maltillisen kokoisena.

–  Kysyntä on kasvanut vuosien varrella, mutta toki valikoimamme on sen verran suppea, ettei nähtävissä ole samanlaista kasvua kuin ehkä muualla välinemarkkinassa.

Kaalimato-nimellä tunnetun seksivälinekauppa Kentonecin toimitusjohtaja Mikko Rosén sanoo kasvun olleen parin viime vuoden aikana ”mieletöntä”. Selittävinä tekijöinä hän pitää sekä koronaviruspandemiaa että markkinointia.

Sulkutoimien vuoksi sinkut eivät ole päässeet tapaamaan ihmisiä, ja pariskunnat ovat viettäneet aikaa kotona toistensa seurassa.

Seksivälineiden käyttö ei hänen mukaansa ole enää tabu. Rosén huomauttaa seksiaiheiden olevan jatkuvasti medioiden luetuimpien juttujen listalla.

–  Asenne vapautuu vuosi vuodelta enemmän.

Kaalimato ei seuraa, ketkä välineitä ostavat ja kuinka paljon kukin niitä hankkii, koska asiakasrekisteriä ei pidetä. Tuotekategorioista voi kuitenkin päätellä käyttäjistä jotakin.

–  Prosentiaalisesti suurin harppaus parin vuoden aikana on ollut miesten tuotteissa ja pariskunnille tarkoitetuissa tuotteissa. Miehille ja pareille on myös tullut enemmän tuotteita tarjolle.

Osa yhtiöistä, myös Kentonec, on saanut huomautuksen Mainonnan eettiseltä neuvostolta, koska mainoksia on esitetty radiossa ennen kello 21:tä. Huomautukset annetaan myös esittävälle medialle, ja ainakin joissakin tapauksissa kyse on STT:n pääomistajan eli Sanoma-konsernin omistamista radiokanavista.

Prisman verkkokaupassa myydyimmät tuotteet ovat olleet naisille suunnattuja vibraattoreita. Hole ei ole asiasta yllättynyt.

–  Etukäteen arvelinkin, että naiset ottavat kategorian haltuun, sillä naiset vastaavat kuluttamisesta monessa muussakin kategoriassa.

Kun S-ryhmä tiedotti lanseerauksesta joulukuussa, Hole uskoi ennakkoon, että sosiaalisessa mediassa voi tulla niin kutsuttujen mielensäpahoittajien kommentteja. Lopulta naisilta tuli innostunut vastaanotto, kun taas paheksuntaa tuli pääasiassa miehiltä.

–  Todella moni kommentoi, että vihdoinkin. Siksi tähän lähtökohtaisesti ryhdyttiinkin, että kukaan ei ole välttynyt uutisilta siitä, kuinka seksivälineiden kysyntä on kiihtynyt. Meidän työtämme on vastata asiakkaidemme tarpeisiin.

Keskon Fagerholm arvelee, että välinemarkkinan kasvun taustalla on yhteiskunnallisen keskustelun vapautuminen ja siten seksuaaliterveystuotteiden arkipäiväistyminen.

–  Kun tuotteet lanseerattiin, asia nousi jopa uutisotsikoihin. Tänä päivänä se ei enää ole niin ihmeellistä.