Ovaska ihmettelee ministeri Ranteen innokkuutta jättimäiseen raidehankkeeseen – "Suomi on aivan veloissa"
Eduskunnan liikenne- ja viestintävaliokunnan puheenjohtaja Jouni Ovaska (kesk.) hämmästelee Suomen junaraiteita koskevan keskustelun yhtäkkistä vauhtia.
Liikenne- ja viestintäministeri Lulu Ranne (ps.) kertoi tiistaina haluavansa koko Suomeen eurooppalaisen raideleveyden. Se merkitsisi 8,9 senttiä nykyistä kapeampia raiteita sekä erittäin mittavaa ja kallista rakennusprojektia.
– Yllätyin ministerin innosta lähteä kaventamaan raiteita. Kuulosti siltä, että nyt aletaan heti tekemään ja toteuttamaan. Neuvottelut ovat kuitenkin EU:ssakin kesken, Ovaska toppuuttelee.
Hän muistuttaa, että Suomen tieverkko heikkenee ja korjausvelka kasvaa.
– Erityisesti pidän poikkeuksellisena sitä, että raideavaus tuli perussuomalaiselta ministeriltä, joka vielä ennen vaaleja puhui siitä, että nyt laitetaan tiet kuntoon ja asfaltti tuoksumaan.
Ovaska ei usko raidehankkeen toteutuvan ainakaan ministerin toivomassa mittakaavassa.
– Pidän sitä hyvinkin epärealistisena tässä vaiheessa. Ehkä enemmänkin lähtisin miettimään muuten liikenteen visioita. Meillä on jo yli miljardin korjausvelka raiteissa, pitäisikö korjata niitä?
EU-asetuksen mukaan jäsenmaiden tulee selvittää, suunnitella ja edistää eurooppalaiseen raideleveyteen siirtymistä. Kansallinen päätös tulisi tehdä heinäkuuhun 2027 mennessä.
Ovaskan mukaan EU-maiden kannattaisi nyt yhdessä pohtia rauhassa rata-asioita.
– Espanjassa on esimerkiksi kolme raideleveyttä, Ovaska huomauttaa.
Hän lähtisi siitä, että jos Suomen raideleveydelle jotain tulevaisuudessa tehdään, ensimmäisenä arvioidaan pohjoisen suunta, jonne on Suomesta ratayhteys.
– Toivottavasti selvityksissä katsotaan vielä tarkkaan läpi, mihin raiteet menisivät. Meri on meillä aika paljon tiellä.

Ovaska muistuttaa, että liikenne- ja viestintäministeriön kahden vuoden takaisessa selvityksessä eurooppalaiseen raideleveyteen siirtyminen todettiin Suomessa kannattamattomaksi.
Ovaskan mukaan arviot kokonaiskustannuksista heittelevät.
– Mutta voidaan puhua jopa kymmenistä miljardeista euroista, hän sanoo.
Ovaska ihmetteleekin, mistä tällaiset rahat saataisiin.
– Suomi on aivan veloissa. Hallitus aikoo myydä valtion omaisuutta rahoittaakseen Turun tunnin junaa ja muita infrahankkeita.
– Hallituksen kannattaisi nyt keskittyä siihen, mitä se todella haluaa. Tässä vaiheessa tuntuu järjettömältä, että alettaisiin suunnitella eurooppalaista raideleveyttä, johon menisi miljardeja, Ovaska näkee.
Liikenne- ja viestintävaliokunnan puheenjohtaja pani merkille, että kysymys jakaa myös hallitusta.
Kokoomuksen Henrik Vuornos kiirehti ensimmäisenä tyrmäämään hankkeen.
Ovaska ihmettelee, mikä käänsi ministeri Ranteen pään.
– Onko eurooppalaisissa pöydissä vedottu häneen niin voimakkaasti, hän pohtii.