Nostalgiaa kokevat käyttäjät voivat olla vanhojen verkkosivustojen pelastus – joukkorahoituskampanjasta ilmiö sosiaalisessa mediassa
Vuosien varrella useat suomalaisillekin tutut verkkosivut ovat sulkeutuneet tai rajoittaneet toimintaansa merkittävästi. Näihin lukeutuvat muun muassa vuosina 2002–2019 toiminut peliyhteisöpalvelu Aapeli sekä tänä vuonna palvelujaan roimasti vähentänyt pelisivusto Miniclip.
Vuosina 2006–2016 toimineen suositun verkkopeliyhteisö Gosupermodelin ylläpito ilmoitti lokakuun lopussa, että vanha sivusto on mahdollista palauttaa takaisin toimintaan, mutta palauttaminen vaatisi 35 000 euron joukkorahoituskampanjatavoitteen täyttymisen. Tavoite täytettiin vanhan käyttäjäyhteisön voimin 12 tunnin sisällä.
Kysyntä sivuston palauttamiseksi on läpi vuosien ollut suurta, kertoo Gosupermodelin takana olevan tanskalaisen Momio Apsin toimitusjohtaja Rikke Mögelvang STT:lle. Alun perin sivusto suljettiin taloudellisten vaikeuksien vuoksi.
– Nykyään yrityksemme on pienempi ja tekoäly huolehtii moderoinnista. Aiemmin Gosupermodelin takana oli useita työntekijöitä, mutta nykyään erilaiset teknologiset ratkaisut tekevät toiminnasta siltä osin halvempaa, Mögelvang kertoo.
Joukkorahoituskampanjan 35 000 euron summa on Mögelvangin mukaan minimihinta, jolla sivusto voidaan palauttaa. Kerätyt varat menevät esimerkiksi palkkoihin sekä sivuston ylläpitokustannuksiin.
Verkkoselaimet eivät enää tue osaa sivuston ominaisuuksista, minkä vuoksi ne täytyy uudelleenrakentaa. Tähän kaivataan Mögelvangin mukaan ulkopuolista yritystä, jonka palkkaamiseen varoja myös käytetään. Kaikki tavoitteen yli menevät varat käytetään sivuston kehittämiseen.
Mögelvang kertoo, että yritys odotti lahjoitusten pysähtyvän, kun kampanjan tavoite oli tullut täyteen.
– Käyttäjät pyysivät lisää hyödykkeitä ja muuta sisältöä, mitä he voisivat sivustolle lunastaa. Se loi uuden huuman kampanjan ympärille, Mögelvang kertoo.
Sunnuntaihin mennessä joukkorahoitussivusto Indiegogossa varoja oli kerätty yli 80 000 euroa ja lahjoittajia oli yhteensä yli 2 000. Lahjoitusta vastaan käyttäjät saavat valmiiksi lunastettua itselleen hyödykkeitä joulukuussa avautuvalle sivustolle.
Gosupermodelin palautumisen taustalla on ennen kaikkea yhteisö, arvioi digitaalisen kulttuurin professori Jaakko Suominen Turun yliopistosta.
– Luulen, että kyse on enemmän tietynlaisesta yhteisöpalvelusta kuin sivun digitaalisesta sisällöstä. Palauttaminen vaatii tietyn faniryhmän, joka suhtautuu ympäristöön nostalgisoiden, Suominen sanoo.
Suominen ei ole aiemmin törmännyt vastaavaan joukkorahoituskampanjalla rahoitettavaan sivuston palauttamiseen. Hänen mukaansa on tyypillisempää, että tietyn poistuneen palvelun fanit ja pelaajat alkavat omana projektinaan kehittämään fanivetoista, alkuperäistä sivustoa muistuttavaa sivua.
Joukkorahoituskampanjalla voi Suomisen mukaan kuitenkin testata kiinnostusta ja tietyn tuotteen tai palvelun potentiaalia. Hän nostaa myös esiin, että nuoruuden kiinnostuksenkohteiden noustessa uudelleen aikuisena pinnalle, on tuotteeseen tai palveluun käytettävissä myös enemmän rahaa.
Vanhojen sivustojen uudelleen lanseeraaminen voi Suomisen mukaan olla myös riski.
– Käyttäjät ovat tottuneet tiettyihin toiminnallisuuksiin ja tiettyyn visuaaliseen ilmeeseen. Ainakaan nettisivun uudistaminen ei ole aina hyvä juttu, Suominen sanoo.
Ihmiset myös käyttävät nettiä nykyään paljolti puhelimen kautta.
– Sanoisin, että verkkosivuston on lähes pakko olla sellainen, että sitä voi käyttää edes mobiiliselaimella, Suominen sanoo.
Gosupermodelin Mögelvang kertoo, että kampanjan mainostamiseen ei ole käytetty lainkaan rahaa.
– Sivuston vanhat käyttäjät tekivät kampanjan viraaliksi sosiaalisessa mediassa, Mögelvang sanoo.
Mögelvangin mukaan aktiivisuutta on ollut paitsi Gosupermodelin virallisilla somealustoilla myös käyttäjien itse luomilla kanavilla. Erityisen tiivis yhteisö on ollut pikaviestintäsovellus Discordissa, johon Mögelvang ei ollut aiemmin kiinnittänyt erityistä huomiota.
Mögelvang ei paljasta, mitä sivuston kehittämiseksi on suunniteltu. Hän kuitenkin kertoo, että tarkoitus on markkinoida sivustoa myös nuoremmille sukupolville.
– Luulen, että vanhojen käyttäjien rakkaus ja ylistävät kommentit sosiaalisessa mediassa vetoavat myös nuorempiin. En näe, miksi sivusto ei jatkuisi ikuisesti, Mögelvang tiivistää.
Myös Suominen nostaa esiin sosiaalisen median merkityksen vanhojen sivustojen uudessa suosiossa. Jotta esimerkiksi aikoinaan suosittuun yhteisöpalvelu IRC-Galleriaan alkaisi virrata uudelleen käyttäjiä, vaatisi se todennäköisesti laajemman someilmiön.
– IRC-Gallerian voisi nostalgiabrändätä ja tuoda uudestaan esille, mutta on eri asia, jäisikö se vain lyhyeksi muodiksi, Suominen sanoo.
Suominen mainitsee miljardööriyrittäjä Elon Muskin ostaman Twitterin, josta ihmiset ovat uusien sääntöjen vastustamisen merkiksi lähteneet massoittain pois.
– Ihmiset järjestelevät uudestaan sosiaalisen median käyttöään esimerkiksi Twitterin tapauksessa. Jokin vanha palvelu voisi yrittää iskeä juuri tällaiseen hetkeen, kun ihmiset tekevät uusia valintoja, Suominen sanoo.
Hän kuitenkin muistuttaa, että Twitteristä poistumisessakin voi kyseessä olla tietynlainen performanssi, jonka jälkeen ihmiset palaavat vähin äänin takaisin palvelun käyttäjiksi.
Retroilmiöitä voi nostattaa pintaan muun muassa ylisukupolvisuus.
– Esimerkiksi Tähtien sota -tuotteita tulee koko ajan lisää. Vanhemmat menevät lapsien kanssa katsomaan uusia elokuvia ja esittelevät tutun mediailmiön omalle jälkikasvulleen, Suominen sanoo.
Suomisen mukaan ajatus ylisukupolvisuudesta ei kuitenkaan päde hyvin yksittäisen sivuston kohdalla, sillä verkkosivujen suurin vanha käyttäjäkunta ei kuitenkaan vielä iältään ole kovin vanhaa. Verkkosivuja ei voi myöskään suoraviivaisesti verrata esimerkiksi vinyylilevyihin tai kasetteihin.
– Jotkut tutkijat puhuvat analogia-nostalgiasta, joka voi viitata esimerkiksi uudestaan suosioon tuleviin vanhoihin musiikkitallenteisiin. Niissä keskeistä on, että ne ovat käsin kosketeltavia objekteja, joissa on vaikkapa levynkansitaidetta ja äänenlaadun suttuisuutta, Suominen sanoo.