Newsweek: Putinin arktinen haave kaatumassa
Jäänmurtajien puute saattaa pilata Venäjän suunnitelmat lisätä kaupankäyntiä Koillisväylää eli Pohjoista meritietä pitkin, kertoo Newsweek.
Venäjän jäänmurtajakaluston riittämättömyyttä kommentoi arktisesta kehityksestä vastaava Aleksei Chekunkov talouslehti RBC:lle.
Viranomainen sanoo, että Venäjä tuskin pystyy tuplaamaan nykyistä kaupankäyntiään merireitillä ensi vuoteen menneessä, sillä maailmalta ei löydy riittävästi jäänmurtajia.
Chekunkovin mukaan Venäjällä ei myöskään ole riittävästi uusia telakoita, jotka valmistaisivat jäänmurtajia. Uuden tuotannon polkaiseminen käyntiin kestäisi hänen mukaansa vuosia.
Venäjä tekeekin nyt yhteistyötä Kiinan ja Intian kanssa kasvattaakseen jäänmurtajien rakentamiseen tarvittavaa kapasiteettia.
Koillisväylä on Aasian pohjoispuolitse Atlantin valtamerestä Tyyneenmereen johtava avomeritie, jokia on pituudeltaan noin 6 500 kilometriä.
Suurimman osan vuodesta reitti on jäässä, mutta nykyisin Koillisväylä on auki yli kaksi kuukautta vuodessa.
Vaikka ilmaston lämpeneminen pienentää arktisen alueen jääpeitettä, alukset tarvitsevat Koillisväylällä edelleen paljon jäänmurtajien apua.
Koillisväylä tarjoaa monia kaupallisesta houkuttelevia vaihtoehtoja, sillä se esimerkiksi lyhentää huomattavasti matkaa Euroopan ja Kiinan välillä.
Venäjän presidentti Vladimir Putin paalutti pohjoista merireittiä koskevat suunnitelmansa viime maaliskuussa, kun Kiinan johtaja Xi Jinping vieraili Moskovassa.
Tuolloin maat sopivat tekevänsä yhteistyötä väylän kaupallisen toiminnan kehittämiseksi.
Jo vuonna 2022 Venäjän hallitus näytti vihreää valoa 13 vuotta kestävälle projektille, jonka aikana Venäjän oli määrä rakentaa 50 jäänmurtajaa ja muuta jäätä kestävää alusta operoimaan pohjoisella merireitillä.
Lisäksi Moskova halusi rakentaa reitille satamia, satelliitteja sekä terminaaleja hiiltä, öljyä ja nestemäistä maakaasua varten.
Sittemmin on käynyt selväksi, että Venäjä tarvitsee Kiinan rahoja ja osaamista viedäkseen projektin loppuun saakka.