Näitä tuotteita suomalaiset ostavat joululahjaksi
Suomalaisten joululahjaostoslistoilla korostuvat päivittäistavarakaupan suosikit: suklaa, kosmetiikka, vaatteet ja muut arkea helpottavat tarvikkeet, Lidlin joulukysely kertoo.
Kyselyn mukaan yli puolet (55 prosenttia) suomalaisista ostaa lahjoja ruokakaupoista. Kolmen kärkeen lahjanostopaikoissa lukeutuu erikoiskaupat (42 prosenttia) ja kotimaiset verkkokaupat (33 prosenttia), mutta kyselyssä näkyy myös uusia ilmiöitä.
Käytetyn tavaran verkkokaupat ja sovellukset houkuttelevat jo yli kymmenesosan vastaajista, ja myös kiinalaiset halpakaupat ovat nousseet mukaan joululahjamarkkinoille.
Päivittäistavarakaupasta ostetaan jouluksi runsaimmin suklaita tai makeisia (67 prosenttia), mutta myös leluja (31 prosenttia), lahjakortteja (29 prosenttia), kosmetiikkaa (22 prosenttia) sekä vaatteita ja jalkineita (21 prosenttia).
Lahjojen ostot ajoittuvat monelle joulukuun alkuun, sillä 38 prosenttia vastaajista aloittaa lahjahankinnat silloin. Lähes kolmannes hyödyntää Black Friday -tarjouksia, ja 16 prosenttia jättää lahjaostokset aivan joulun kynnykselle.
Kyselyn mukaan tyypillinen suomalainen käyttää joululahjoihin 150 euroa, mutta monet käyttävät sitäkin enemmän. Joka kuudes suomalainen käyttää yli 400 euroa pelkästään lahjoihin, ja pieni joukko jopa yli tuhat euroa.
Jouluruokiin taas käytetään hieman lahjoja vähemmän rahaa, tyypillisesti noin 100 euroa. Jopa 80 prosenttia suomalaisista käyttääkin enimmillään 200 euroa jouluruokiin. Hyvin suuret eli yli 400 euron ruokabudjetit ovat harvinaisia.