"Kuulostaa ristiriitaiselta" – Tutkimus paljastaa yllättävän seikan keskenään kilpailevista yrityksistä
Kaksi keskenään kilpailevaa yritystä saattaa päätyä kansainvälisillä markkinoilla tekemään yhteistyötä – ja se hyödyttää niitä molempia.
Sellainen tieto ilmenee Shuwei Jiangin tuoreesta väitöskirjasta, joka tarkastetaan Vaasan yliopistossa perjantaina 31.10.2025.
Jiang myöntää tiedotteessa, että kilpailijoiden välinen yhteistyö voi kuulostaa ristiriitaiselta. Se voi kuitenkin olla kansainvälisen menestyksen edellytys.
Jiang kutsuu ilmiötä coopetition-järjestelyksi. Sitä hyödynnetään hänen mukaansa esimerkiksi autoteollisuudessa, jossa kilpailevat merkit jakavat tuotantolinjoja ja kehittävät yhdessä ajoneuvomalleja kustannusten vähentämiseksi ja innovaatioiden nopeuttamiseksi.
Sama logiikka pätee hänen mukaansa myös eurooppalaisiin pieniin ja keskisuuriin yrityksiin. Erityisesti Jiang sanoo yhteistyön hyödyttävän niitä yrityksiä, jotka pyrkivät Kiinan markkinoille.
– Kumppanuus paikallisten kilpailijoiden kanssa kohdemarkkinoilla tarjoaa eurooppalaisille yrityksille pääsyn olemassa oleviin verkostoihin, jakelukanaviin ja rahoitusjärjestelyihin. Kiinalaiset yritykset puolestaan hyötyvät edistyneestä teknologiasta ja globaalista kokemuksesta, Jiang selventää.
Yhteistyö sisältää kuitenkin myös merkittäviä riskejä, Jiang tähdentää.
Ensisijainen jännite liittyy itsesuojeluun. Yritykset epäröivät Jiangin mukaan jakaa uusinta teknologiaansa tai liikesalaisuuksiaan kilpailijoidensa kanssa.
Jiang tuo väitöskirjassaan esiin mekanismeja, joilla riskejä voi pyrkiä lieventämään. Yhtenä esimerkkinä hän mainitsee ristiinomistusjärjestelyt.
– Kun molemmat osapuolet omistavat pienen osuuden toistensa yrityksistä, kumppania vahingoittavat toimet kohdistuvat samalla omaan etuun. Tämä kannustaa pitkäjänteiseen sitoutumiseen ja vähentää opportunistisen käyttäytymisen houkutusta, Jiang sanoo.
Riskeistä huolimatta yhteistyön hyödyt ylittävät kuitenkin usein haitat, Liang summaa. Tärkeää on, että yhteistyötä hallitaan huolellisesti.
– Onnistuessaan yritykset saavat käyttöönsä uusia resursseja, innovaatioita ja resilienssiä, joita olisi vaikea saavuttaa yksin.