Koululainen-lehteä mainostettiin Tinderissä – Mainonnan eettinen neuvosto piti hyvän tavan vastaisena
Mainonnan eettinen neuvosto on antanut huomautuksen Koululainen-lehden Tinder-seuranhakupalvelussa julkaistusta mainoksesta.
Tinder-alustalla julkaistun mainoksen teksti ”Ajanvietettä 7–12v…” ja siihen liitetty lapsen kuva synnytti neuvoston mukaan mielikuvan, että kysymys olisi seuranhakuilmoituksesta. Neuvosto piti lausunnossaan mainosta hämmentävänä ja hyvän tavan vastaisena.
Mainoksen yläpuolella ollut Tinderin teksti ”X Pitkäaikaista kumppania” lisäsi lausunnon mukaan nopeasti silmäilemällä mielikuvaa seuranhakuilmoituksesta.
Lastenlehden mainoksen oli tehnyt tekoäly, joka oli myös valinnut mainoksen julkaisupaikan.
– Tekoälysovellusten, mainosverkkojen ja algoritmien käyttäminen ei poista mainostajan vastuuta, vaan pikemminkin korostaa markkinoijan huolellisuusvelvoitetta, neuvosto painotti lausunnossaan.
Kyse oli ensimmäisestä kerrasta, kun neuvosto arvioi tekoälyllä toteutettua ja kohdennettua mainossisältöä.
Koululaista julkaisee Otavamedia. Mainonnan eettinen neuvosto on elinkeinoelämän itsesääntelytoimielin.