Kansanedustaja haluaa kulutusluottojen sääntelyn pysyvästi tiukemmaksi – "Markkinointi on paikoin silmiinpistävän päällekäyvää"
Eduskunnan kuluttajaverkoston varapuheenjohtaja, kansanedustaja Jouni Ovaska (kesk.) haluaa kulutusluottojen tarjoajat kuriin tiukemmalla sääntelyllä.
Koronapandemiasta johtuen kuluttajaluottoja sääntelevää lakia on väliaikaisesti muutettu velkaongelmien vähentämiseksi ja taloudellisissa vaikeuksissa olevien kuluttajien aseman helpottamiseksi.
Sääntelyn myötä kulutusluotoille asetettiin muun muassa kymmenen prosentin korkokatto sekä kielto luotosta perittävien maksujen korottamiselle. Lisäksi luottojen suoramarkkinointi kiellettiin ja mainonnalle asetettiin muita rajoitteita.
Ovaskan mukaan sääntely on saatava pysyväksi.
– Väliaikaisen sääntelyn voimassaolo päättyi syyskuun lopussa. Todennäköisesti tulemme näkemään lähiaikoina kulutusluottojen korkojen nousun, mikä tietää monelle kuluttajalle merkittävää lisäkustannusta, Ovaska toteaa tiedotteessaan.
Keskustaedustajan mukaan myös kuluttajaluottojen markkinointia tulisi jatkossa säädellä tiukemmin.
Kuluttajaluottojen markkinointi vapautuu, kun suoramarkkinointikiellosta ja varoitusvelvollisuudesta luovutaan, hän toteaa.
– Tällä hetkellä useat luotonantajat markkinoivat luottoja viittaamalla korkojen nousuun ja houkuttelevat siten kuluttajia ottamaan luottoja vielä väliaikaisen sääntelyn voimassaolon aikana. Markkinointi on paikoin silmiinpistävän päällekäyvää ja kuluttajille luodaan mielikuva siitä, että nyt kannattaa toimia pikaisesti ja ottaa lisää luottoa korkojen vielä ollessa alhaisempia. Tähän on puututtava, Ovaska sanoo.
Kansanedustaja toteaa, että hallitusohjelmassa halutaan vähentää ylivelkaantumista ja siihen liittyviä ongelmia sekä aggressiivista markkinointia.
– Mielestäni väliaikaisen sääntelyn muuttaminen pysyväksi edistäisi tätä tavoitetta vahvasti, Ovaska sanoo.
Toimenpidealoitteessaan Ovaska vaatii hallitusta ryhtymään toimenpiteisiin kuluttajaluottoja koskevan pysyvän lainsäädännön muuttamiseksi siten, että korkokatto olisi jatkossakin kuluttajien kannalta kohtuullinen ja että markkinointia rajoitetaan merkittävästi kuluttajien suojaamiseksi.