Autokapina kytee – Facebook-ryhmä on kasvanut ennennäkemätöntä vauhtia ja viesti on selvä: ”Autoilijoiden mitta on tullut täyteen”

Autoilu

STOP! Autoilijoiden kuritukselle! -ryhmä on saavuttanut suorastaan ennennäkemättömän suosion Facebookissa. Nopeasti kasvaneella ryhmällä on jo 180 000 jäsentä, mikä on somealustan suomenkielisellä alueella poikkeuksellista.

Ylläpitäjät kertovat Suomenmaalle poliittisesti sitoutumattoman ryhmän tarkoituksena olevan saada päättäjät heräämään siihen, että autoilijoiden mitta on tullut täyteen.

Ylläpitäjät halusivat vastata Suomenmaan kysymyksiin yhteisesti nostamatta kenenkään nimeä erikseen esille.

– Haluamme muuttaa poliittista asenneilmapiiriä, jossa autoilua on pidetty vuosikymmeniä lypsylehmänä ja jonkinlaisena haittana. Tulisi hyväksyä se tosiasia, että autoilu on Suomessa arjen edellytys, jota ei pidä vaikeuttaa.

Ryhmä on järjestänyt viime vuonna kaksi niin sanottua torviprotestia, joissa autoilijat ajoivat torviaan huudattaen eduskuntatalon ohi protestoiden hinnankorotuksia ja muita toimia. Kolmannen torviprotestin on tarkoitus olla 7. elokuuta. Poliitikoilta vaaditaan toimia.

Ryhmän jäsenenä on myös useampia kansanedustajia, kuten keskustan Joonas Könttä. Könttä kertoo pitävänsä ryhmää tervetulleena.

– Näkemäni keskustelu on ollut asiallista ja siellä on noussut monia hyviä aiheita esille. Näistä on hyvä olla perillä. Etenkin bensan hinta ja autokannan ikä ovat yleisiä keskustelunaiheita.

Kansanedustaja näkee sosiaalisen median tuoneen demokratiaan uusia ulottuvuuksia.

– Tietyllä tapaa korostuu, että somen kautta pystyy kokoamaan hyvin ympäri maan samalla tavalla ajattelevia ihmisiä. Kun asia on riittävän selkeä ja puhutaan yhdestä asiasta, ihmiset helposti menevät mukaan ja pystyvät samaistumaan. Kansalaisaloitteissa on nähtävissä samaa.

Sekä Könttä että ylläpitäjät selittävät ryhmän suosiota sillä, että tällaiselle on nyt tilausta.

– Kyseessä on se paljon puhuttu kamelin selän katkeaminen, nyt vaan riittää. Autoilijoiden kohtelu koetaan epäoikeudenmukaiseksi ja se saa ihmiset hakemaan muutosta tilanteeseen, ylläpitäjät vastaavat.

– Ehkä suosio kertoo siitäkin, että suomalaiset ovat autoilevaa kansaa. Liikennekäytössä oli vuoden 2019 lopulla peräti 2,7 miljoonaa henkilöautoa. Suosion syynä voi olla myös se, että mediassa puhutaan autoilusta niin paljon, kun esimerkiksi erilaiset asiantuntijat ja professorit esittelevät ajatuksiaan liikenteen ja polttoaineen verotuksesta.

Stop kuritukselle -sanapari on toki rajun kuuloinen, mutta Könttä pitää sitä vain hyvänä tapana saada huomiota.

Aktiivien mielestä autoilijoita kuritetaan sanan varsinaisessa merkityksessä, sillä kustannukset nousevat ja autolla kulkemiselle halutaan jopa esteitä.

– Yhä vahvempana ideana keinovalikoimaan ovat tulleet joissakin raporteissa ja suunnitelmissa mainitut autoilun houkuttelevuutta heikentävät toimet, joilla pyrittäisiin tarkoituksella haittaamaan esimerkiksi liikenteen sujuvuutta ja hankaloittamaan pysäköintiä.

– Autoilu mahdollistaa isolle suomalaisten joukolle sujuvan arjen, matkat töihin sekä palveluihin, eikä sitä tule vaikeuttaa tai kustannuksia nostaa, ylläpitäjät huomauttavat.

Sometoimijat ja Könttä muistuttavat autoilun välttämättömyydestä Suomessa. He lähtisivät laskemaan päästöjä toisia teitä kuin yksityisautoilusta.

– Suomen pitäisi pysyä samassa aikataulussa Euroopan unionin kanssa eikä asettaa kireämpiä päästövähennystavoitteita etunojassa. Epärealistisen aikataulun mukaan toimiminen ei ole järkevää, ylläpitäjät toteavat.

– Keskusta hakisi etätöistä keinoja vähentää autoilun päästöjä. Autokanta pitäisi saada uusiutumaan, sillä uudet autot ovat vähäpäästöisempiä, tehokkaampia ja turvallisempia. Autoilua enemmän kiinnittäisin huomiota esimerkiksi rakentamisen energiatehokkuuteen, Könttä sanoo.

Könttä uusisi autokantaa, mutta Facebook-ryhmän ylläpitäjät sanovat, että vanhoja, kunnossa olevia autoja kannattaa käyttää mahdollisimman pitkään.

– Hiilidioksidipäästöt kilometriä kohti voivat olla korkeammat vanhemmilla autoilla, mutta ne on jo valmistettu, joten ne kannattaa ajaa loppuun asti. Tämä lopulta pudottaa hiilijalanjälkeä.

– Tavallista kansalaista ei pidä asiassa asettaa tilanteeseen, jossa ei ole realistista mahdollisuutta uuden auton hankintaan tai siirtymiseen julkisiin kulkuvälineisiin, mutta olisi pakko maksaa autoilustaan yli taloutensa kestokyvyn, ylläpitäjät katsovat.