Tarja Kiviniemi:

Hyvää asiakaspalvelua etsimässä

Blogi

Yhdistyksen pankkitili on käymässä kalliiksi, kun pankki on jälleen korottanut asiakaspalvelumaksujaan. Sen voisi nyt lopettaa ja siirtää rahat toiselle tilille.

En ole kuitenkaan tuon naapuripitäjän pankin asiakas, joten miten saisin sinne yhteyden?

Pankin järjestelmässä palveluaikoja pystyy varaamaan vain pankin oma asiakas, ja mitään puhelinnumeroa konttoriin ei löydy.

Vain valtakunnallinen asiakaspalvelunumero, ja siihen jos soitat, tiedät jo etukäteen, mitä se merkitsee: ”Kaikki asiakaspalvelijamme ovat juuri nyt varattuja. Palvelemme sinua mahdollisimman pian”. Pimpeli-pom!

Palvelunumeron valitessasi joudut ensin vastaamaan, millä kielellä haluat palvelua ja mitä asiasi koskee. Usein tuntuu siltä, että minun asiani ei nyt sovi mihinkään noista tarjotuista vaihtoehdoista, mutta arvonpa tuosta nyt tuon vähän sinne päin olevan vaihtoehdon.

Usein tuntuu myös epäuskottavalta, että ”kaikki asiakaspalvelijat” ovat varattuja. Kuinka monen yrityksen asiakaspalvelua nämä henkilöt mahtavat yhtä aikaa hoitaa?

Joskus väistämättä pohtii myös sitä, miksi olemme antaneet ”asiakaspalvelun” luisua tällaiseen alennustilaan?

Hyvin harvoin saamme aidosti hyvää palvelua. Suurimman osan palveluista hoidamme itsepalveluina, ilman että sitä mitenkään hyvitetään meille palvelumaksuissa tai maksamamme palvelun hinnassa.

Aika ajoin keskustellaan myös siitä, millaisen joukon väkeä palvelut voisivat työllistää, jos emme suostuisi jatkuvaan itsepalveluun.

Tankkauspisteet eivät ole enää mitään ”huoltoasemia”, joilta saisi apua tai neuvontaa, jos jotakin autoosi todella tarvitsisit (joitakin harvoja oikeaa palvelua tarjoavia huoltoasemia lukuun ottamatta).

Pandemia-aika on johtanut siihen, että yhä enemmän ostoksia on tehtävä verkkokaupoissa, kun monet liikkeet ovat joko tilapäisesti tai lopullisesti sulkeneet ovensa.

Voi vain toivoa, että päästyämme pandemian kahleista, opimme arvostamaan aitoja kohtaamisia ja myös asiakaspalvelua.

Luottamustehtävissä saatetaan hoitaa myös asioita, jotka koskevat omaa itseä, perhettä tai sukua.

Kuntavaalien lähestyessä pohdiskelen, mikä on kunnallisen luottamushenkilön tehtävänkuva. Haluamme aina korostaa sitä, että luottamustoimet ovat yhteisten asioiden hoitamista.

Entinen kansanedustaja totesi eduskunnasta pois jäädessään, että hän on siellä toimiessaan ollut aina pienen ihmisen – ja siis myös omalla – asiallaan.

Rehellistä ja suoraa puhetta. Tokihan luottamustehtävissä saatetaan hoitaa myös asioita, jotka koskevat omaa itseä, perhettä tai sukua; kunnassa tämä on päivänselvää.

Mutta etusijalle kannattaa asettaa kuntalaisen asioiden hoitaminen. Sellaista asiakaspalvelijaa etsitään 13. kesäkuuta pidettävissä kuntavaaleissa.

Niin muuten, 15 asiakaspalveluviestin jälkeen, täytettyäni yhdeksän sivua asiakirjoja, onnistui yhden pankkitilin lopettaminen.

Tilillä oli rahaa 3 euroa 85 senttiä.

Tarja Kiviniemi Tarja Kiviniemi on teologian maisteri ja keskustan ja keskustanaisten Satakunnan piirin toiminnanjohtaja. Järjestötyö on lähellä Kiviniemen sydäntä. Keskustan lisäksi luottamustehtäviä on niin maa- ja kotitalousnaisissa kuin Suomi-Venäjä-seurassa. Kiviniemi on työskennellyt myös venäjän kielen tulkkina ja opettajana.

Ei kommentteja

Voit kommentoida kirjauduttuasi palveluun. Tarvitset kirjautumiseen Suomenmaa-tunnuksen