Työvoiton päivä
Eduskunta on hyväksynyt sosiaali- ja terveyspalvelujen uudistuksen.
Tämä on tärkeä onnistuminen alueellisen tasa-arvon, tuttujen lähipalvelujen sekä koko yhteisen poliittisen järjestelmämme kannalta. Suomalaiset tarvitsevat tämän uudistuksen ja niin tarvitsee myös Suomi.
Rakenteelliset uudistukset ovat välttämättömiä, jotta jokaisen suomalaisen ansaitsemat palvelut voidaan järjestää valtion talouden kannalta kestävällä tavalla.
Eriväriset hallitukset ja kaikki eduskuntapuolueet ovat jo useiden vaalikausien ajan yrittäneet saada sote-uudistuksen tehtyä.
Taustalla on ollut yhteinen ymmärrys siitä, että hyvinvointipalvelumme seisovat nyt kestämättömällä pohjalla.
Kuten paikalliset päättäjät ympäri Suomen tietävät, nykyisellä kuntapohjaisella mallilla edessä olisi suomalaisten kasvava epätasa-arvo.
Ikääntyvän Suomen sote-menot nostaisivat edelleen kuntien veroja ja söisivät voimavaroja kuntien muista tärkeistä palveluista. Kuntien erot väestössä, taloudessa ja olosuhteissa antavat niille kovin erilaiset lähtökohdat vastata kasvavaan palveluiden tarpeeseen. Alueellinen eriytyminen kiihtyisi monin tavoin, jos mitään ei tehtäisi.
Sote tehdään siis paitsi sosiaali- ja terveyspalvelujen kohentamiseksi, myös kotikuntien, lähikoulujen ja veronmaksajan puolustamiseksi. Palveluiden järjestäminen siirtyy kunnilta maakunnille, palveluiden rahoittaminen kunnilta valtiolle. Kyse on ennen kaikkea ihmisistä ja tasa-arvosta.
Kun tasa-arvoa edistetään, ovat vahvimmat usein vastahankaan. Eteläisissä suurissa kaupungeissa on ollut vahvoja äänenpainoja, että eipä mitään muutosta tarvitakaan. Tämä linja jäi onneksi tappiolle.
Moni alue ympäri Suomen on tehnyt muutostyöstä menestyksekkäästi jo vuosia. He lähtevät tulevan hyvinvointialueen toiminnan käynnistämistyöhön merkittävältä etumatkalla.
Toiset maakunnat, kuten oma kotiseutuni Varsinais-Suomi, saa vetää nyt nopeimmat piikkarit jalkaan.
Maakuntapohjan avulla siirrymme hallitsemattomasta muutoksesta hallittuun muutokseen.
Uudistus muutos antaa meille paremmat mahdollisuudet turvata palvelut. Kun perus- ja erikoissairaanhoidosta ja sosiaalipalveluista vastuu on vihdoin yksissä käsissä, paranevat suomalaisten mahdollisuudet saada tarvitsemaansa hoitoa nykyistä tehokkaammin.
Sote-uudistus on ennen kaikkea perusterveydenhuollon ja sosiaalihuollon kunnianpalautus.
Sote ei tietenkään ratkaise kaikkia Suomen ongelmia. Väestö ikääntyy, palvelujen tarve kasvaa. Hyvinvointi-Suomi syö enemmän kuin tienaa. Tähän on saatava muutos. Lisää työtä, investointeja ja tuloja tämä maa todellakin tarvitsee.
Velka ja velkaantuminen ovat Suomelle ongelma.
Mikäli luottoluokituksemme heikkenee ja velanhoidon kustannukset kasvavat, kasvavat myös ongelmamme huomattavasti.
Suomen pitkän aikavälin velanhoitokykyä arvioivat tahot katsovat myös Suomen vakautta ja päättäjien kykyä toteuttaa tarvittavia uudistuksia. Tiedän, että myös sote-uudistuksen etenemistä on seurattu ulkomailla tarkasti.
Sote-uudistuksen läpimeno vankistaa osaltaan luottoa Suomen kykyyn hoitaa asiansa. Toivon, että samalla vahvistuu meidän suomalaisten usko poliittiseen päätöksentekoon.
Suomi ei ole koskaan valmis. Nyt yksi tärkeä uudistus on hoidossa. Otetaan tästä hetkestä uskoa ja itsetuntoa viedä Suomen tarvitsemia ratkaisuja eteenpäin myös jatkossa.
Isotkin uudistukset ovat mahdollisia, kun on sinnikkyyttä ja sopimisen kykyä. Vielä Suomesta näitä löytyy. Politiikka ei ole rikki. Nyt kohti seuraavia työvoittoja.