Open Navbar
Close Navbar
  • Uutiset
  • Keskusta
  • Näkökulmat
  • Blogit
  • Mielipiteet
  • Tapahtumat
  • Tarinat
  • Mediatiedot
  • Toimitus
  • Palaute ja juttuvinkki
  • Lataa uutissovellus
Lataa Suomenmaa-sovellus: IOS / Android
  • Mediatiedot
  • Toimitus
  • Palaute ja juttuvinkki
  • Lataa uutissovellus
  • Uutiset
  • Keskusta
  • Näkökulmat
  • Blogit
  • Mielipiteet
  • Tapahtumat
  • Tarinat
Haku
Eduskunta

Eduskunta ruotii ensi vuoden budjettia – seuraa suorana

15.12.2025 11:45
Lue lisää 
Mielipide
(Kuva: Lehtikuva / Vesa Moilanen)

Vapaa nopeus – historian pahin virhe

Matti Koivurova 13.4.2021 13:45, muokattu 13.4.2021 13:45
a– a+
Mielipide

1920-luvun lopusta lähtien autojärjestöt alkoivat jakaa valistusta jäsenilleen muiden maiden tapaan.

Turvallisuutta ryhdyttiin edistämään perustamalla Liikennekulttuurikomitea järjestöjen ja julkisen hallinnon kanssa.

Onnettomuuksien tilastointi alkoi pari vuotta kulttuurikomitean perustamisen jälkeen.

Henkilöautojen suurin sallittu nopeus nostettiin 70 kilometriin tunnissa, taajamissa 45 kilometriin tunnissa. 1931 moottoriajoneuvoja oli 41 527, onnettomuuksissa kuoli 113 ihmistä.

Liikennekulttuurikomitea liittyi 1939 vähän aikaisemmin perustettuun Tapaturmantorjunta ry:n liikennejaokseksi (Talja).

1948 autoasetuksessa tapahtui ”virhe”. Henkilöautojen ja moottoripyörien ajonopeutta ei rajoitettu. Luotettiin siihen, että kyllähän ”kuljettaja kaikissa tilanteissa hallitsee ajoneuvonsa”.

Lisäksi määrättiin, että ”suurta nopeutta saa käyttää vain kun ajorata oli kyllin leveä, näköala selvä ja liikenne yleensä helposti arvioitavissa”. Kaikkien kuljettajien harkintaan ei voinut kuitenkaan aina luottaa.

1950-luvulla valtio ryhtyi aktiivisemmin edistämään turvallisuustyötä. Säädettiin 2 prosentin liikenneturvallisuusmaksu. Osuus määrättiin otettavaksi autojen vakuutusmaksuista.

Turvallisuuteen olennaisesti vaikuttava työ olisi kuulunut suoraan valtiovallan toiminnaksi perustuslainkin mukaan.

Sitten säädettiin asetus liikenneturvallisuusviranomaisesta ja sen tehtävistä. Tehtävä uskottiin Taljalle.

Kysyjät ihmettelivät nopeusrajoitusten ja koulutuksen puuttumista moottoripyöräilijöiltä. Ministeri vastasi, että ”liikenneturvallisuus ja siihen vaikuttavat tekijät ovat erittäin vaikea ongelma”.

Vain pari vuotta aikaisemmin komitea esitti, että liikenneturvallisuustyö pitäisi järjestää keskitetysti. Komitea: ”ongelma on psykologinen, kysymys on kuljettajan vastuuntunnosta”.

Komitean mielestä pitää olla kasvatuksellista valistusta ja opetusta kouluissa. ”Voimassa olevassa laissamme ei ole mitään vikaa, että turvattomuuden voitaisiin sanoa johtuvan siitä.”

”Lainsäännöksillä ja niiden rikkomisesta seuraavilla sakko- ja vankeustuomioilla on vasta toissijainen merkitys.” Kuinka hyvin tämä tieto piti paikkansa?

Lakimääräyksiä ei haluttu säätää edes kokeilutarkoituksessa.

Vuonna 1961 Allekirjoittajina 80 kansanedustajaa, ensimmäisenä Antti J. Rantamaa ja mukana Johannes Virolainen, Juha Rihtniemi, Veikko Helle ja Veikko Vennamo.

Aloitteessa esitettiin, että ”hallitus ryhtyy kiireellisesti toimenpiteisiin liikenneturvallisuuden tehostamiseksi”. Aloitetta perusteltiin 18 690 onnettomuudella, joissa oli kuollut 649, lapsia 111.

Ehdotettiin ”harkittavaksi yleisiä nopeusrajoituksia, aluksi vaikka kokeiluna. Rajoituksien pitäisi olla mieluummin matalia kuin korkeita, esimerkiksi 80-90 kilometriä tunnissa, mikä saattaa tuntua kohtuuttoman ankaralta, mutta jotakinhan on tehtävä.”

Miksi vain toivomusaloite. Miksi vain 80 edustajaa. Pitikö edustajien enemmistö kehitystä liikenteessä luonnollisena, mitään ei ollut tehtävissä. Kun autojen määrä kasvaa, niin onnettomuuksien ja uhrien määrä kasvaa.

Vuonna 1962 maaherrojen kokous teki esityksen toimikunnan asettamisesta tutkimaan nopeusrajoitusten vaikutuksia. Jo parin kuukauden kuluttua toimikunta ehdotti kolmeen eteläiseen lääniin 90 kilometriä tunnissa kattonopeuskokeilua kesäkuukausiksi.

Kattonopeuskokeilun tulokset kertoivat, että onnettomuudet rajoituslääneissä vähenivät 5,4 prosenttia ja kuolemat 10 prosenttia, kun onnettomuudet muissa lääneissä lisääntyivät 35,1 %prosenttia ja kuolemat 37 prosenttia.

Suomen Gallupin Haastattelututkimuksessa 79 prosenttia piti kattonopeuskokeilua tarpeellisena ja Taljan haastatelluista 78 prosenttia kannatti kattonopeuskokeilua.

1963 Kulkulaitosministeriö päätti edellä mainitun toimikunnan esityksen mukaisesti toteuttaa 90 kilometriä tunnissa kattonopeuskokeilun juhlapyhinä koko maassa. Tiekuolemia kirjattiin 913, nousua edellisestä vuodesta oli 12,7 prosenttia.

1968 ministeriö asetti toimikunnan tutkimaan kokeilujen tuloksia, toimikunta ei päässyt yksimielisyyteen. Tieliikenneonnettomuuksissa kuoli 939 ihmistä.

1970 toimikunta julkaisi tulokset. Koska lyhytaikaiset nopeusrajoitukset vuonna 1968 eivät vaikuttaneet onnettomuuksien määrään, ne voidaan lopettaa.

Vaikka onnettomuuksien määrä ei muuttunut, niin onnettomuudet lievenivät, sitä osoittaa tiekuolemien määrän vähentyminen 3,4 prosentilla. Tämä ei ollut riittävä näyttö.

Pelkästään juhlapyhien rajoitukset laskivat kuolemien määrää kymmenillä uhreilla (973:sta 939:ään), johtopäätös olisi pitänyt kyllä olla ihan toisenlainen.

Sen sijaan toimikunta lausui, että ”jos juhlapyhärajoituksia jatketaan, rajoitus pitäisi nostaa 90 kilometristä tunnissa 110 kilometriin tunnissa.” Aika erikoista!

Mediassa käynnistyi ennen näkemätön kampanja nopeusrajoituksia vastaan. Eräät kirjoittajat esittivät, että jokaisen pitää saada päättää omasta ajonopeudestaan. Erikoista oli, että asialla olivat monet julkkistoimittajat. Seurauksena oli, että nopeusrajoitukset siirtyivät vielä muutamalla vuodella.

1971 liikenneministeri Veikko Saarto kertoi, että maahan suunnitellaan yleisiä nopeusrajoituksia.

Tällä toimella tiekuolemat olisivat vähentyneet heti kolmanneksella. Se on halpa, nopea ja tehokas turvatoimi. Mutta vielä piti odottaa muutama vuosi ja uhrimäärä.

1972 nopeusrajoituskomitea julkaisi mietintönsä, jonka mukaan ”koko tieverkkoa koskevat tieosakohtaiset tai yleiset nopeusrajoitukset tulevat tarpeellisiksi ja rajoitusten valvontaa olisi tehostettava”.

Mietintö ei johtanut välittömiin toimiin. Ei, vaikka tieliikenteessä kuoli koko historian suurin määrä 1156 ihmistä.

1972 maaliskuussa asetettiin Parlamentaarinen komitea, joka asetti ensi töikseen liikenneturvajaoston.

1973 Presidentti Kekkonen kysyi uudenvuoden puheessaan, ”onko liikenneoloissamme jotakin vialla, kun meillä ei ole vieläkään yleisiä nopeusrajoituksia”.

Parlamentaarinen komitea asetti välittömästi nopeustyöryhmän.

Kuukauden kuluttua työryhmä esitti ja komitea hyväksyi ja esitti ministeriölle, että moottoripyörän ajoneuvokohtainen rajoitus on 120 kilometriä tunnissa

Seitsemässä eteläisessä läänissä alettiin toteuttaa kolmen vuoden nopeusrajoituskokeilua. Vapaiden nopeuksien aikakausi näissä lääneissä oli ohi.

1976 päätettiin, että ajonopeus koko maassa on 80 kilometriä tunnissa ellei liikennemerkillä osoiteta suurempaa tai pienempää nopeutta. Maa sai demokraattisesti päätetyn nopeusrajoitusjärjestelmän 80-100-120 kilometriä tunnissa.

Nopeusrajoitukset jäivät henkilöautojen ja moottoripyörien osalta rajoittamatta 1948. Joitakin kokeiluja lukuunottamatta näillä ajoneuvoilla oli vapaat nopeudet 25 vuotta (1948-1973).

Noina vuosina nopeusrajoitukset olisivat olleet erityisen tarpeellisia, koska kevyt liikenne joutui kulkemaan pientareella (ei ollut vielä raitteja), tievalaistus oli vähäistä, autot eivät olleet vielä kovin törmäysturvallisia, autojen valaistus oli vielä heikkoa ja päiväajovalot olivat vasta tulossa, nastarenkaat olivat harvinaisia ja vasta tulossa, turvavöiden ja lasten turvalaitteiden käyttö oli lähes olematonta, heijastimen käyttö oli vasta tulollaan, polkupyörien heijastimet olivat rihkamaa, moottoripyöräilijöillä ei ollut koulutusta, moottoripyöriä sai ajaa auton ajoluvalla jne. Lisäksi poliisilta puuttui valvontakalustoa.

Tieliikennekuolemat kasvoivat noin 1100:aan per vuosi vuosina 1971-1973. Uhreista noin 60 prosenttia oli kevyestä liikenteestä.

Eduskunta olisi voinut määrätä maanteille tai ajoneuvoille enimmäisnopeudet. Ei sen olisi pitänyt olla kovin vaikeaa. Oliko niin, että kansanedustajat olivat enemmän riippuvaisia mediajulkisuudesta kuin kansalaisten mielipiteistä.

Nopeusrajoituksilla olisi säästetty suuri määrä onnettomuuskustannuksia ja henkilövahinkoja, molemmat vaikuttavat negatiivisesti kansantalouteen ja kansalaisten talouksiin.

Matti Koivurova, insinööri. Lisätietoja aiheesta tästä linkistä.

Lue myös

Lukijalta: Keskustan vahvuus ei ole poukkoilu vaan periaatteellinen keskellä oleminen

Silja Silvasti kirjoittaa Suomenmaassa (12.12.2025) huolestuttavasta ilmiöstä: periaatteeton politiikka luo tilaa ääriliikkeille. Huoli...
15.12.2025 13:50

Lukijalta: Naiset ja valta kulkevat käsi kädessä

Keskustanaisten Keski-Suomen piiri muistuttaa, että tasa-arvo ei ole juhlapuheiden aihe, vaan tekoja ja...
15.12.2025 13:49

Lukijalta: Vanhenevaan hävittäjään lastattu liikaa toiveita

Suomen ilmavoimat näyttää ottavan todesta amerikkalaisen ilmailuteollisuuden esittämän väitteen, että Lockheed Martinin valmistama...
15.12.2025 13:48

Viidesti viikossa kiinnostavimmista sisällöistä koostettu uutispaketti sähköpostiisi?

Tilaa Suomenmaan ilmainen uutiskirje.

Luetuimmat

  • Päivä
  • Viikko
  • Kuukausi
Miksi ihmeessä miesten yleisintä syöpää ei seulota? – Näin asiantuntija perustelee
Uutiset | 14.12.2025 14:04
Joulun hittilahja on aiheuttanut kodeissa kalliita vahinkoja – jopa lattia voi olla tarpeen uusia
Uutiset | 14.12.2025 15:40
Tutkimus: Tämä jouluherkku voi hidastaa ikääntymistä
Uutiset | 11.12.2025 21:30
Luonto | Sudet tappoivat lenkkeilijän Alaskassa 15 vuotta sitten – mikä johti harvinaiseen tragediaan syrjäisellä tiellä?
Uutiset | 13.12.2025 21:05
Rajun taudin aalto uhkaa iskeä: ”Vaarallinen tilanne”
Uutiset | 11.12.2025 22:25
Näitä tuotteita suomalaiset ostavat joululahjaksi
Uutiset | 12.12.2025 21:26
Asiantuntijat komppaavat Kaikkosen avausta: ”Tässä on todella vaarallinen pommi rakentumassa”
Uutiset | 13.12.2025 10:31
Kela suosittelee hakemaan korttia, joka oikeuttaa hoitoon ulkomailla – voimassaoloaika pitenee viiteen vuoteen
Uutiset | 11.12.2025 10:11
Historia | Riippuvuus Romanian öljystä oli natsi-Saksalle kohtalokasta – synteettinen polttoaine ei pelastanut
Uutiset | 14.12.2025 21:15
Brittikenraali soittaa hälytyskelloja: ”Minua huolestuttaa eniten se, mitä aaltojen alla tapahtuu”
Uutiset | 9.12.2025 22:15
Rajun taudin aalto uhkaa iskeä: ”Vaarallinen tilanne”
Uutiset | 11.12.2025 22:25
Tutkimus: Tämä naposteltava parantaa muistia
Uutiset | 3.12.2025 23:10
Riittävän yöunen kriittinen tuntiraja selvisi tutkimuksessa
Uutiset | 9.12.2025 21:23
Tutkimus: Tämä jouluherkku voi hidastaa ikääntymistä
Uutiset | 11.12.2025 21:30
IS: Tämä iljetys kulkeutuu yhä useampaan kotiin
Uutiset | 9.12.2025 21:35
Järkytys leviää: Hallitus vei köyhiltä lapsiperheiltä lomatkin
Uutiset | 11.12.2025 14:18
Jyrähdys Brysselistä: Nyt USA meni liian pitkälle
Uutiset | 8.12.2025 23:02
Brittikenraali soittaa hälytyskelloja: ”Minua huolestuttaa eniten se, mitä aaltojen alla tapahtuu”
Uutiset | 9.12.2025 22:15
Varoitus: Tshernobylin suojakuori ei enää estä säteilyä
Uutiset | 6.12.2025 21:00
Ovaska jyrähtää Länsirata-sotkusta: ”Hallitus on sekaisin kuin seinäkello”
Uutiset | 9.12.2025 17:12
Rankka tauti lähti leviämään talven kynnyksellä: ”Ennennäkemätöntä”
Uutiset | 17.11.2025 23:10
Pohjois-Korean kouluihin uusi pakollinen kieli
Uutiset | 27.11.2025 22:04
Tutkimus: Tämä naposteltava parantaa muistia
Uutiset | 3.12.2025 23:10
Jyrähdys Saksasta: Nyt alkaa olla kiire
Uutiset | 28.11.2025 21:15
Tyrmistys leviää Venäjällä: Ex-taistelijat pettyivät raskaasti
Uutiset | 2.12.2025 21:04
Ilmailu | Neuvostoliiton huippuhävittäjän kyseenalainen rekordi: Pudotti kaksi isoa matkustajakonetta ja kuuluisan kosmonautin
Uutiset | 15.11.2025 21:10
Selkkaus ydinsukellusveneiden tukikohdan yllä – Ranska avasi tulen
Uutiset | 5.12.2025 14:35
Nyt tuli Kremlistä kylmä suihku: ”Ei myönnytyksiä”
Uutiset | 26.11.2025 14:50
Rajun taudin aalto uhkaa iskeä: ”Vaarallinen tilanne”
Uutiset | 11.12.2025 22:25
Suolen umpipussitaudin taustalla on usein länsimaissa tuttu ongelma
Uutiset | 29.11.2025 15:19

Uusimmat

Keskusta ja SDP löysivät talouden tuntemattoman jarrun suomalaisten sukanvarresta
Uutiset | 15.12.2025 15:43
Orpo kommentoi perussuomalaisten naamanvääntelyä: ”Isänmaalle vahingollista”
Uutiset | 15.12.2025 14:58
Hallinto-oikeus kumosi luonnonpuistoihin myönnetyt ilvesten ja susien tappoluvat
Uutiset | 15.12.2025 14:48
USA:n neuvottelijat patistavat yhä Ukrainaa luovuttamaan Donbasin alueen Venäjälle, kertoo AFP:n lähde
Uutiset | 15.12.2025 14:09
Suojelupoliisi siirtyy sisäministeriön kansliapäällikön alaisuuteen
Uutiset | 15.12.2025 14:02
Presidenttipari viettää joulunpyhät Kultarannassa
Uutiset | 15.12.2025 13:40
SDP nosti esiin ”jäätävän velkamällin ja naaman vääntelyt”, kun eduskunta pui ensi vuoden budjettia
Uutiset | 15.12.2025 13:10
Yrittäjyys vie Suomen pois rotkon reunalta, Mauri Kontu opasti – Keskusta esittää hallitukselle epäluottamusta
Uutiset | 15.12.2025 12:43
Kelan johtamisselvitys viivästyy, Lasse Lehtosta ei ole voitu kuulla
Uutiset | 15.12.2025 12:22
Eduskunta ruotii ensi vuoden budjettia – seuraa suorana
Uutiset | 15.12.2025 11:45
Näytä lisää

Toimitus suosittelee

Asiantuntijat komppaavat Kaikkosen avausta: ”Tässä on todella vaarallinen pommi rakentumassa”
Uutiset | 13.12.2025 10:31
Susikiista ryöpsähti kansanedustajien välille: ”Helppo huudella Helsingin lähiöstä”
Uutiset | 10.12.2025 18:00
Miksi apteekkilakiuudistusta vastustetaan niin kiivasti? Ongelmakohtien lista on pitkä ja huolestuttava
Uutiset | 10.12.2025 13:23

Uutiset

  • Uusimmat
  • Luetuimmat
Keskusta ja SDP löysivät talouden tuntemattoman jarrun suomalaisten sukanvarresta
Uutiset | 15.12.2025 15:43
Orpo kommentoi perussuomalaisten naamanvääntelyä: ”Isänmaalle vahingollista”
Uutiset | 15.12.2025 14:58
Hallinto-oikeus kumosi luonnonpuistoihin myönnetyt ilvesten ja susien tappoluvat
Uutiset | 15.12.2025 14:48
Rajun taudin aalto uhkaa iskeä: ”Vaarallinen tilanne”
Uutiset | 11.12.2025 22:25
Tutkimus: Tämä naposteltava parantaa muistia
Uutiset | 3.12.2025 23:10
Riittävän yöunen kriittinen tuntiraja selvisi tutkimuksessa
Uutiset | 9.12.2025 21:23

Mielipiteet

  • Uusimmat
  • Luetuimmat
Lukijalta: Keskustan vahvuus ei ole poukkoilu vaan periaatteellinen keskellä oleminen
Mielipide | 15.12.2025 13:50
Lukijalta: Naiset ja valta kulkevat käsi kädessä
Mielipide | 15.12.2025 13:49
Lukijalta: Vanhenevaan hävittäjään lastattu liikaa toiveita
Mielipide | 15.12.2025 13:48
Lukijalta: Pakolaispolitiikassa Suomen ja EU:n pitää vihdoinkin tehdä se mitä 10 vuotta sitten esitin
Mielipide | 15.12.2025 13:47
Lukijalta: Suosi suomalaista – Silakat tai muikut eivät ole pieniä joulukaloiksi
Mielipide | 8.12.2025 10:47
Lukijalta: Kelan kuntoutuspsykoterapia säilytettävä
Mielipide | 23.10.2025 13:17
Lukijalta: Piispa Mari Leppänen ja tuntolevyn merkitys
Mielipide | 8.12.2025 13:52
Lukijalta: Voisiko yrittäjä–perhelääkäri olla keskustan tapa turvata lähipalvelut koko maassa?
Mielipide | 5.12.2025 10:41

Keskusta

  • Uusimmat
  • Luetuimmat
Keskustanaiset kannustaa naisia pyrkimään eduskuntavaaliehdokkaiksi
Uutiset | 15.12.2025 9:24
Keskustaedustajat: Maatalouden ja aluekehityksen rahoitus turvattava EU:n monivuotisessa rahoituskehyksessä
Uutiset | 12.12.2025 15:51
Keskustan Oinas-Panuma ja Kettunen irtisanomislaista: Keskustalle ei käy hallituksen pamppulinja, eikä vasemmisto-opposition ”ei-ei”
Uutiset | 12.12.2025 10:37
Kurvinen lahjoittaa joulukorttirahat mielenterveystyöhön
Uutiset | 10.12.2025 14:13
Keskustanuoret: Alhainen syntyvyys pakottaa uudistamaan asepalvelusjärjestelmää – ”Toimia vaaditaan jo pian”
Uutiset | 8.12.2025 16:12
Keskustan Oinas-Panuma ja Kettunen irtisanomislaista: Keskustalle ei käy hallituksen pamppulinja, eikä vasemmisto-opposition ”ei-ei”
Uutiset | 12.12.2025 10:37
  • Uutiset
  • Keskusta
  • Näkökulmat
  • Blogit
  • Tapahtumat

Toimitus

[email protected]
[email protected]

Hel­sin­gin toi­mi­tus
Apol­lon­ka­tu 11 A Hel­sin­ki

Toimitus

Lataa uutissovellus Lähetä juttuvinkki Lähetä palautetta Mediatiedot

Järjestöpalstan ilmoitukset Keskustan piiritoimistojen kautta.

Tietosuoja- ja rekisteriseloste


Seuraa Suomenmaata

✖

Kirjaudu sisään

Syötä tunnuksesi alla oleviin kentiin. Jos sinulla ei ole vielä tunnusta, voit rekisteröityä täällä.

Näköislehti vaatii voimassaolevan tilauksen. Tilaa Suomenmaa täällä.

Olen unohtanut salasanani
Rekisteriseloste