Open Navbar
Close Navbar
  • Uutiset
  • Keskusta
  • Näkökulmat
  • Blogit
  • Mielipiteet
  • Tapahtumat
  • Tarinat
  • Mediatiedot
  • Toimitus
  • Palaute ja juttuvinkki
  • Lataa uutissovellus
Lataa Suomenmaa-sovellus: IOS / Android
  • Mediatiedot
  • Toimitus
  • Palaute ja juttuvinkki
  • Lataa uutissovellus
  • Uutiset
  • Keskusta
  • Näkökulmat
  • Blogit
  • Mielipiteet
  • Tapahtumat
  • Tarinat
Haku
Mielipide
(Kuva: Lehtikuva / Vesa Moilanen)

Vapaa nopeus – historian pahin virhe

Matti Koivurova 13.4.2021 13:45, muokattu 13.4.2021 13:45
a– a+
Mielipide

1920-luvun lopusta lähtien autojärjestöt alkoivat jakaa valistusta jäsenilleen muiden maiden tapaan.

Turvallisuutta ryhdyttiin edistämään perustamalla Liikennekulttuurikomitea järjestöjen ja julkisen hallinnon kanssa.

Onnettomuuksien tilastointi alkoi pari vuotta kulttuurikomitean perustamisen jälkeen.

Henkilöautojen suurin sallittu nopeus nostettiin 70 kilometriin tunnissa, taajamissa 45 kilometriin tunnissa. 1931 moottoriajoneuvoja oli 41 527, onnettomuuksissa kuoli 113 ihmistä.

Liikennekulttuurikomitea liittyi 1939 vähän aikaisemmin perustettuun Tapaturmantorjunta ry:n liikennejaokseksi (Talja).

1948 autoasetuksessa tapahtui ”virhe”. Henkilöautojen ja moottoripyörien ajonopeutta ei rajoitettu. Luotettiin siihen, että kyllähän ”kuljettaja kaikissa tilanteissa hallitsee ajoneuvonsa”.

Lisäksi määrättiin, että ”suurta nopeutta saa käyttää vain kun ajorata oli kyllin leveä, näköala selvä ja liikenne yleensä helposti arvioitavissa”. Kaikkien kuljettajien harkintaan ei voinut kuitenkaan aina luottaa.

1950-luvulla valtio ryhtyi aktiivisemmin edistämään turvallisuustyötä. Säädettiin 2 prosentin liikenneturvallisuusmaksu. Osuus määrättiin otettavaksi autojen vakuutusmaksuista.

Turvallisuuteen olennaisesti vaikuttava työ olisi kuulunut suoraan valtiovallan toiminnaksi perustuslainkin mukaan.

Sitten säädettiin asetus liikenneturvallisuusviranomaisesta ja sen tehtävistä. Tehtävä uskottiin Taljalle.

Kysyjät ihmettelivät nopeusrajoitusten ja koulutuksen puuttumista moottoripyöräilijöiltä. Ministeri vastasi, että ”liikenneturvallisuus ja siihen vaikuttavat tekijät ovat erittäin vaikea ongelma”.

Vain pari vuotta aikaisemmin komitea esitti, että liikenneturvallisuustyö pitäisi järjestää keskitetysti. Komitea: ”ongelma on psykologinen, kysymys on kuljettajan vastuuntunnosta”.

Komitean mielestä pitää olla kasvatuksellista valistusta ja opetusta kouluissa. ”Voimassa olevassa laissamme ei ole mitään vikaa, että turvattomuuden voitaisiin sanoa johtuvan siitä.”

”Lainsäännöksillä ja niiden rikkomisesta seuraavilla sakko- ja vankeustuomioilla on vasta toissijainen merkitys.” Kuinka hyvin tämä tieto piti paikkansa?

Lakimääräyksiä ei haluttu säätää edes kokeilutarkoituksessa.

Vuonna 1961 Allekirjoittajina 80 kansanedustajaa, ensimmäisenä Antti J. Rantamaa ja mukana Johannes Virolainen, Juha Rihtniemi, Veikko Helle ja Veikko Vennamo.

Aloitteessa esitettiin, että ”hallitus ryhtyy kiireellisesti toimenpiteisiin liikenneturvallisuuden tehostamiseksi”. Aloitetta perusteltiin 18 690 onnettomuudella, joissa oli kuollut 649, lapsia 111.

Ehdotettiin ”harkittavaksi yleisiä nopeusrajoituksia, aluksi vaikka kokeiluna. Rajoituksien pitäisi olla mieluummin matalia kuin korkeita, esimerkiksi 80-90 kilometriä tunnissa, mikä saattaa tuntua kohtuuttoman ankaralta, mutta jotakinhan on tehtävä.”

Miksi vain toivomusaloite. Miksi vain 80 edustajaa. Pitikö edustajien enemmistö kehitystä liikenteessä luonnollisena, mitään ei ollut tehtävissä. Kun autojen määrä kasvaa, niin onnettomuuksien ja uhrien määrä kasvaa.

Vuonna 1962 maaherrojen kokous teki esityksen toimikunnan asettamisesta tutkimaan nopeusrajoitusten vaikutuksia. Jo parin kuukauden kuluttua toimikunta ehdotti kolmeen eteläiseen lääniin 90 kilometriä tunnissa kattonopeuskokeilua kesäkuukausiksi.

Kattonopeuskokeilun tulokset kertoivat, että onnettomuudet rajoituslääneissä vähenivät 5,4 prosenttia ja kuolemat 10 prosenttia, kun onnettomuudet muissa lääneissä lisääntyivät 35,1 %prosenttia ja kuolemat 37 prosenttia.

Suomen Gallupin Haastattelututkimuksessa 79 prosenttia piti kattonopeuskokeilua tarpeellisena ja Taljan haastatelluista 78 prosenttia kannatti kattonopeuskokeilua.

1963 Kulkulaitosministeriö päätti edellä mainitun toimikunnan esityksen mukaisesti toteuttaa 90 kilometriä tunnissa kattonopeuskokeilun juhlapyhinä koko maassa. Tiekuolemia kirjattiin 913, nousua edellisestä vuodesta oli 12,7 prosenttia.

1968 ministeriö asetti toimikunnan tutkimaan kokeilujen tuloksia, toimikunta ei päässyt yksimielisyyteen. Tieliikenneonnettomuuksissa kuoli 939 ihmistä.

1970 toimikunta julkaisi tulokset. Koska lyhytaikaiset nopeusrajoitukset vuonna 1968 eivät vaikuttaneet onnettomuuksien määrään, ne voidaan lopettaa.

Vaikka onnettomuuksien määrä ei muuttunut, niin onnettomuudet lievenivät, sitä osoittaa tiekuolemien määrän vähentyminen 3,4 prosentilla. Tämä ei ollut riittävä näyttö.

Pelkästään juhlapyhien rajoitukset laskivat kuolemien määrää kymmenillä uhreilla (973:sta 939:ään), johtopäätös olisi pitänyt kyllä olla ihan toisenlainen.

Sen sijaan toimikunta lausui, että ”jos juhlapyhärajoituksia jatketaan, rajoitus pitäisi nostaa 90 kilometristä tunnissa 110 kilometriin tunnissa.” Aika erikoista!

Mediassa käynnistyi ennen näkemätön kampanja nopeusrajoituksia vastaan. Eräät kirjoittajat esittivät, että jokaisen pitää saada päättää omasta ajonopeudestaan. Erikoista oli, että asialla olivat monet julkkistoimittajat. Seurauksena oli, että nopeusrajoitukset siirtyivät vielä muutamalla vuodella.

1971 liikenneministeri Veikko Saarto kertoi, että maahan suunnitellaan yleisiä nopeusrajoituksia.

Tällä toimella tiekuolemat olisivat vähentyneet heti kolmanneksella. Se on halpa, nopea ja tehokas turvatoimi. Mutta vielä piti odottaa muutama vuosi ja uhrimäärä.

1972 nopeusrajoituskomitea julkaisi mietintönsä, jonka mukaan ”koko tieverkkoa koskevat tieosakohtaiset tai yleiset nopeusrajoitukset tulevat tarpeellisiksi ja rajoitusten valvontaa olisi tehostettava”.

Mietintö ei johtanut välittömiin toimiin. Ei, vaikka tieliikenteessä kuoli koko historian suurin määrä 1156 ihmistä.

1972 maaliskuussa asetettiin Parlamentaarinen komitea, joka asetti ensi töikseen liikenneturvajaoston.

1973 Presidentti Kekkonen kysyi uudenvuoden puheessaan, ”onko liikenneoloissamme jotakin vialla, kun meillä ei ole vieläkään yleisiä nopeusrajoituksia”.

Parlamentaarinen komitea asetti välittömästi nopeustyöryhmän.

Kuukauden kuluttua työryhmä esitti ja komitea hyväksyi ja esitti ministeriölle, että moottoripyörän ajoneuvokohtainen rajoitus on 120 kilometriä tunnissa

Seitsemässä eteläisessä läänissä alettiin toteuttaa kolmen vuoden nopeusrajoituskokeilua. Vapaiden nopeuksien aikakausi näissä lääneissä oli ohi.

1976 päätettiin, että ajonopeus koko maassa on 80 kilometriä tunnissa ellei liikennemerkillä osoiteta suurempaa tai pienempää nopeutta. Maa sai demokraattisesti päätetyn nopeusrajoitusjärjestelmän 80-100-120 kilometriä tunnissa.

Nopeusrajoitukset jäivät henkilöautojen ja moottoripyörien osalta rajoittamatta 1948. Joitakin kokeiluja lukuunottamatta näillä ajoneuvoilla oli vapaat nopeudet 25 vuotta (1948-1973).

Noina vuosina nopeusrajoitukset olisivat olleet erityisen tarpeellisia, koska kevyt liikenne joutui kulkemaan pientareella (ei ollut vielä raitteja), tievalaistus oli vähäistä, autot eivät olleet vielä kovin törmäysturvallisia, autojen valaistus oli vielä heikkoa ja päiväajovalot olivat vasta tulossa, nastarenkaat olivat harvinaisia ja vasta tulossa, turvavöiden ja lasten turvalaitteiden käyttö oli lähes olematonta, heijastimen käyttö oli vasta tulollaan, polkupyörien heijastimet olivat rihkamaa, moottoripyöräilijöillä ei ollut koulutusta, moottoripyöriä sai ajaa auton ajoluvalla jne. Lisäksi poliisilta puuttui valvontakalustoa.

Tieliikennekuolemat kasvoivat noin 1100:aan per vuosi vuosina 1971-1973. Uhreista noin 60 prosenttia oli kevyestä liikenteestä.

Eduskunta olisi voinut määrätä maanteille tai ajoneuvoille enimmäisnopeudet. Ei sen olisi pitänyt olla kovin vaikeaa. Oliko niin, että kansanedustajat olivat enemmän riippuvaisia mediajulkisuudesta kuin kansalaisten mielipiteistä.

Nopeusrajoituksilla olisi säästetty suuri määrä onnettomuuskustannuksia ja henkilövahinkoja, molemmat vaikuttavat negatiivisesti kansantalouteen ja kansalaisten talouksiin.

Matti Koivurova, insinööri. Lisätietoja aiheesta tästä linkistä.

Lue myös

Lukijalta: Susilaki tuo maaseudun asukkaille oikeutta

Eduskunta muutti metsästyslakia selvin numeroin 135–35 siten, että suden lisäksi myös karhun ja ilveksen...
22.12.2025 15:10

Lukijalta: Koulujen uskonnonopetuksen on vastattava kiireellä nuorten kiinnostukseen

Mitä ihmettä: suomalainen pitkä perinne uskonnonopetusko olisi poistumassa kouluista? Päinvastoin, sitä on lisättävä...
22.12.2025 15:03

Lukijalta: Joulutervehdys

Joulukorttien lähettäminen on ollut tapanamme ainakin sadan vuoden ajan. Syyllistämme sukulaisiamme ja tuttaviamme...
22.12.2025 13:55

Viidesti viikossa kiinnostavimmista sisällöistä koostettu uutispaketti sähköpostiisi?

Tilaa Suomenmaan ilmainen uutiskirje.

Luetuimmat

  • Päivä
  • Viikko
  • Kuukausi
Tutkijat löysivät kuusi dementian varhaista varoitusmerkkiä – katso lista
Uutiset | 21.12.2025 22:02
Kelan pääjohtaja Lasse Lehtonen on palannut lauantaina ambulanssilennolla Suomeen – työmatkalla todettiin vakava sairaus
Uutiset | 16.12.2025 18:22
Punatähtinen superhävittäjä puhkaisi reiän rautaesirippuun – neuvostopilotin huima loikkaus toi länsitiedustelulle ennenaikaisen joulun 1976
Uutiset | 20.12.2025 21:20
Pinna kiristyy Trumpin lähipiirissä: Raju uhkaus Putinille
Uutiset | 22.12.2025 21:20
Rotat pyrkivät nyt sisälle – ”Vahingot alkavat tyypillisesti nakertamisesta”
Uutiset | 19.12.2025 22:35
Puolalaiset varjelivat ihmeasettaan suurena sotasalaisuutena – saksalaiset eivät käsittäneet, mikä heihin iski
Uutiset | 16.12.2025 21:40
Laulaja-lauluntekijä Chris Rea on kuollut
Uutiset | 22.12.2025 17:26
Asiantuntija: Varo tätä yleistä tapaa joulupöydässä
Uutiset | 21.12.2025 21:31
Autopommi-isku Moskovassa: Uhrina kenraali
Uutiset | 22.12.2025 10:27
Passin ja henkilökortin hinnat laskevat
Uutiset | 22.12.2025 15:55
Puolalaiset varjelivat ihmeasettaan suurena sotasalaisuutena – saksalaiset eivät käsittäneet, mikä heihin iski
Uutiset | 16.12.2025 21:40
Tutkijat löysivät kuusi dementian varhaista varoitusmerkkiä – katso lista
Uutiset | 21.12.2025 22:02
Punatähtinen superhävittäjä puhkaisi reiän rautaesirippuun – neuvostopilotin huima loikkaus toi länsitiedustelulle ennenaikaisen joulun 1976
Uutiset | 20.12.2025 21:20
Varoitus: Nyt on pelissä Puolan itsenäisyys
Uutiset | 18.12.2025 20:15
Rotat pyrkivät nyt sisälle – ”Vahingot alkavat tyypillisesti nakertamisesta”
Uutiset | 19.12.2025 22:35
Saksan Merziltä rajua puhetta Putinista: ”Ei pysähdy”
Uutiset | 15.12.2025 22:02
Kelan pääjohtaja Lasse Lehtonen on palannut lauantaina ambulanssilennolla Suomeen – työmatkalla todettiin vakava sairaus
Uutiset | 16.12.2025 18:22
Superbakteeriin löytyi uusi lääke – “Valtava käännekohta”
Uutiset | 16.12.2025 22:15
Ranskasta vaatimus: Alueluovutuksista ei voi neuvotella ennen Ukrainan vankkoja turvatakuita
Uutiset | 16.12.2025 11:15
Joulun hittilahja on aiheuttanut kodeissa kalliita vahinkoja – jopa lattia voi olla tarpeen uusia
Uutiset | 14.12.2025 15:40
Puolalaiset varjelivat ihmeasettaan suurena sotasalaisuutena – saksalaiset eivät käsittäneet, mikä heihin iski
Uutiset | 16.12.2025 21:40
Tutkijat löysivät kuusi dementian varhaista varoitusmerkkiä – katso lista
Uutiset | 21.12.2025 22:02
Pohjois-Korean kouluihin uusi pakollinen kieli
Uutiset | 27.11.2025 22:04
Tutkimus: Tämä naposteltava parantaa muistia
Uutiset | 3.12.2025 23:10
Punatähtinen superhävittäjä puhkaisi reiän rautaesirippuun – neuvostopilotin huima loikkaus toi länsitiedustelulle ennenaikaisen joulun 1976
Uutiset | 20.12.2025 21:20
Jyrähdys Saksasta: Nyt alkaa olla kiire
Uutiset | 28.11.2025 21:15
Tyrmistys leviää Venäjällä: Ex-taistelijat pettyivät raskaasti
Uutiset | 2.12.2025 21:04
Selkkaus ydinsukellusveneiden tukikohdan yllä – Ranska avasi tulen
Uutiset | 5.12.2025 14:35
Nyt tuli Kremlistä kylmä suihku: ”Ei myönnytyksiä”
Uutiset | 26.11.2025 14:50
Rajun taudin aalto uhkaa iskeä: ”Vaarallinen tilanne”
Uutiset | 11.12.2025 22:25

Uusimmat

Trump: Venezuelan Maduron olisi fiksua luopua vallasta
Uutiset | 23.12.2025 9:20
Australian väkirikkain osavaltio kiristämässä aselakejaan joukkoampumisen jälkeen
Uutiset | 23.12.2025 9:03
Yhdysvallat surmasi yhden ihmisen veneiskussa kansainvälisillä vesillä
Uutiset | 23.12.2025 9:00
Trump Epstein-aineistosta: ”Siellä on kuvia minustakin”
Uutiset | 23.12.2025 8:50
Trump: Rakennamme Trump-luokan aluksia
Uutiset | 23.12.2025 8:40
Joulua odotetaan pienessä pakkasessa – tällainen on aaton ennuste
Uutiset | 23.12.2025 8:30
Vaatimus: Kaikki Clintoniin liittyvät Epstein-asiakirjat julkaistava
Uutiset | 23.12.2025 8:28
Syyrian Aleppossa leimahti – kurdit ja keskushallinto iskivät yhteen
Uutiset | 23.12.2025 8:20
Kauppaan pääsee tänäkin jouluna vaikka keskellä yötä – Lidl on poikkeus ja pistää ovensa säppiin joulupäiväksi
Uutiset | 22.12.2025 22:11
Nämä kesätuotteet myyvät yllättäen keskellä talvea
Uutiset | 22.12.2025 21:43
Näytä lisää

Toimitus suosittelee

Yhä useampi ostaa ruusunsa marketista – Onko kukkakaupoilla enää tulevaisuutta?
Uutiset | 21.12.2025 9:04
Asiantuntijat komppaavat Kaikkosen avausta: ”Tässä on todella vaarallinen pommi rakentumassa”
Uutiset | 13.12.2025 10:31
Susikiista ryöpsähti kansanedustajien välille: ”Helppo huudella Helsingin lähiöstä”
Uutiset | 10.12.2025 18:00

Päivän sää

loader-image
Lontoo, GB
07:43, 23/12/2025
weather icon 7°C
Daily Forecast Ennuste
Today 09:0023/12/2025
weather icon
7° / 7°°C 0 mm 0% 14 Km/h 85 % 1016 hPa 0 mm/h
Today 12:0023/12/2025
weather icon
7° / 7°°C 0 mm 0% 18 Km/h 82 % 1017 hPa 0 mm/h
Today 15:0023/12/2025
weather icon
7° / 7°°C 0 mm 0% 20 Km/h 75 % 1018 hPa 0 mm/h
Today 18:0023/12/2025
weather icon
7° / 7°°C 0 mm 0% 22 Km/h 70 % 1022 hPa 0 mm/h
Today 21:0023/12/2025
weather icon
7° / 7°°C 0 mm 0% 21 Km/h 70 % 1024 hPa 0 mm/h
Weather from OpenWeatherMap

Uutiset

  • Uusimmat
  • Luetuimmat
Trump: Venezuelan Maduron olisi fiksua luopua vallasta
Uutiset | 23.12.2025 9:20
Australian väkirikkain osavaltio kiristämässä aselakejaan joukkoampumisen jälkeen
Uutiset | 23.12.2025 9:03
Yhdysvallat surmasi yhden ihmisen veneiskussa kansainvälisillä vesillä
Uutiset | 23.12.2025 9:00
Puolalaiset varjelivat ihmeasettaan suurena sotasalaisuutena – saksalaiset eivät käsittäneet, mikä heihin iski
Uutiset | 16.12.2025 21:40
Tutkijat löysivät kuusi dementian varhaista varoitusmerkkiä – katso lista
Uutiset | 21.12.2025 22:02
Punatähtinen superhävittäjä puhkaisi reiän rautaesirippuun – neuvostopilotin huima loikkaus toi länsitiedustelulle ennenaikaisen joulun 1976
Uutiset | 20.12.2025 21:20

Mielipiteet

  • Uusimmat
  • Luetuimmat
Lukijalta: Susilaki tuo maaseudun asukkaille oikeutta
Mielipide | 22.12.2025 15:10
Lukijalta: Koulujen uskonnonopetuksen on vastattava kiireellä nuorten kiinnostukseen
Mielipide | 22.12.2025 15:03
Lukijalta: Joulutervehdys
Mielipide | 22.12.2025 13:55
Lukijalta: Vladimir Putinin pitäisi puhua myös Britannian pääministerin Keir Starmerin kanssa
Mielipide | 22.12.2025 13:52
Lukijalta: Vanhenevaan hävittäjään lastattu liikaa toiveita
Mielipide | 15.12.2025 13:48
Lukijalta: Suomen ei kannata antaa aseita putinilaisille historiantulkinnoille
Mielipide | 16.12.2025 13:22
Lukijalta: Koko Suomi yhden puolueen vankina
Mielipide | 19.12.2025 13:50
Lukijalta: Digitalisaatio ei saa tehdä vanhenevasta väestöstä toisen luokan kansalaisia
Mielipide | 18.12.2025 15:12

Keskusta

  • Uusimmat
  • Luetuimmat
Niina Örn Varsinais-Suomen Keskustan toiminnanjohtajaksi 
Keskusta | 19.12.2025 13:04
”Musta maanantai suomalaiselle väyläpolitiikalle”– keskustan Ovaska katsoo hallituksen epäonnistuneen liikennepolitiikan ytimessä
Uutiset | 16.12.2025 16:16
Kurvinen syyttää hallitusta keskituloisten hylkäämisestä: ”Tämä on giga-luokan virhe”
Uutiset | 15.12.2025 10:59
”Musta maanantai suomalaiselle väyläpolitiikalle”– keskustan Ovaska katsoo hallituksen epäonnistuneen liikennepolitiikan ytimessä
Uutiset | 16.12.2025 16:16
Niina Örn Varsinais-Suomen Keskustan toiminnanjohtajaksi 
Keskusta | 19.12.2025 13:04
Kurvinen syyttää hallitusta keskituloisten hylkäämisestä: ”Tämä on giga-luokan virhe”
Uutiset | 15.12.2025 10:59
  • Uutiset
  • Keskusta
  • Näkökulmat
  • Blogit
  • Tapahtumat

Toimitus

[email protected]
[email protected]

Hel­sin­gin toi­mi­tus
Apol­lon­ka­tu 11 A Hel­sin­ki

Toimitus

Lataa uutissovellus Lähetä juttuvinkki Lähetä palautetta Mediatiedot

Järjestöpalstan ilmoitukset Keskustan piiritoimistojen kautta.

Tietosuoja- ja rekisteriseloste


Seuraa Suomenmaata

✖

Kirjaudu sisään

Syötä tunnuksesi alla oleviin kentiin. Jos sinulla ei ole vielä tunnusta, voit rekisteröityä täällä.

Näköislehti vaatii voimassaolevan tilauksen. Tilaa Suomenmaa täällä.

Olen unohtanut salasanani
Rekisteriseloste