Open Navbar
Close Navbar
  • Uutiset
  • Keskusta
  • Näkökulmat
  • Blogit
  • Mielipiteet
  • Tapahtumat
  • Tarinat
  • Mediatiedot
  • Toimitus
  • Palaute ja juttuvinkki
  • Lataa uutissovellus
Lataa Suomenmaa-sovellus: IOS / Android
  • Mediatiedot
  • Toimitus
  • Palaute ja juttuvinkki
  • Lataa uutissovellus
  • Uutiset
  • Keskusta
  • Näkökulmat
  • Blogit
  • Mielipiteet
  • Tapahtumat
  • Tarinat
Haku
Politiikka

Eliitti vaikuttaa yhteiskunnalliseen jakautumiseen suhteettoman paljon, kertoo tutkimus

24.11.2025 11:40
Lue lisää 
Mielipide
(Kuva: Lehtikuva / Vesa Moilanen)

Vapaa nopeus – historian pahin virhe

Matti Koivurova 13.4.2021 13:45, muokattu 13.4.2021 13:45
a– a+
Mielipide

1920-luvun lopusta lähtien autojärjestöt alkoivat jakaa valistusta jäsenilleen muiden maiden tapaan.

Turvallisuutta ryhdyttiin edistämään perustamalla Liikennekulttuurikomitea järjestöjen ja julkisen hallinnon kanssa.

Onnettomuuksien tilastointi alkoi pari vuotta kulttuurikomitean perustamisen jälkeen.

Henkilöautojen suurin sallittu nopeus nostettiin 70 kilometriin tunnissa, taajamissa 45 kilometriin tunnissa. 1931 moottoriajoneuvoja oli 41 527, onnettomuuksissa kuoli 113 ihmistä.

Liikennekulttuurikomitea liittyi 1939 vähän aikaisemmin perustettuun Tapaturmantorjunta ry:n liikennejaokseksi (Talja).

1948 autoasetuksessa tapahtui ”virhe”. Henkilöautojen ja moottoripyörien ajonopeutta ei rajoitettu. Luotettiin siihen, että kyllähän ”kuljettaja kaikissa tilanteissa hallitsee ajoneuvonsa”.

Lisäksi määrättiin, että ”suurta nopeutta saa käyttää vain kun ajorata oli kyllin leveä, näköala selvä ja liikenne yleensä helposti arvioitavissa”. Kaikkien kuljettajien harkintaan ei voinut kuitenkaan aina luottaa.

1950-luvulla valtio ryhtyi aktiivisemmin edistämään turvallisuustyötä. Säädettiin 2 prosentin liikenneturvallisuusmaksu. Osuus määrättiin otettavaksi autojen vakuutusmaksuista.

Turvallisuuteen olennaisesti vaikuttava työ olisi kuulunut suoraan valtiovallan toiminnaksi perustuslainkin mukaan.

Sitten säädettiin asetus liikenneturvallisuusviranomaisesta ja sen tehtävistä. Tehtävä uskottiin Taljalle.

Kysyjät ihmettelivät nopeusrajoitusten ja koulutuksen puuttumista moottoripyöräilijöiltä. Ministeri vastasi, että ”liikenneturvallisuus ja siihen vaikuttavat tekijät ovat erittäin vaikea ongelma”.

Vain pari vuotta aikaisemmin komitea esitti, että liikenneturvallisuustyö pitäisi järjestää keskitetysti. Komitea: ”ongelma on psykologinen, kysymys on kuljettajan vastuuntunnosta”.

Komitean mielestä pitää olla kasvatuksellista valistusta ja opetusta kouluissa. ”Voimassa olevassa laissamme ei ole mitään vikaa, että turvattomuuden voitaisiin sanoa johtuvan siitä.”

”Lainsäännöksillä ja niiden rikkomisesta seuraavilla sakko- ja vankeustuomioilla on vasta toissijainen merkitys.” Kuinka hyvin tämä tieto piti paikkansa?

Lakimääräyksiä ei haluttu säätää edes kokeilutarkoituksessa.

Vuonna 1961 Allekirjoittajina 80 kansanedustajaa, ensimmäisenä Antti J. Rantamaa ja mukana Johannes Virolainen, Juha Rihtniemi, Veikko Helle ja Veikko Vennamo.

Aloitteessa esitettiin, että ”hallitus ryhtyy kiireellisesti toimenpiteisiin liikenneturvallisuuden tehostamiseksi”. Aloitetta perusteltiin 18 690 onnettomuudella, joissa oli kuollut 649, lapsia 111.

Ehdotettiin ”harkittavaksi yleisiä nopeusrajoituksia, aluksi vaikka kokeiluna. Rajoituksien pitäisi olla mieluummin matalia kuin korkeita, esimerkiksi 80-90 kilometriä tunnissa, mikä saattaa tuntua kohtuuttoman ankaralta, mutta jotakinhan on tehtävä.”

Miksi vain toivomusaloite. Miksi vain 80 edustajaa. Pitikö edustajien enemmistö kehitystä liikenteessä luonnollisena, mitään ei ollut tehtävissä. Kun autojen määrä kasvaa, niin onnettomuuksien ja uhrien määrä kasvaa.

Vuonna 1962 maaherrojen kokous teki esityksen toimikunnan asettamisesta tutkimaan nopeusrajoitusten vaikutuksia. Jo parin kuukauden kuluttua toimikunta ehdotti kolmeen eteläiseen lääniin 90 kilometriä tunnissa kattonopeuskokeilua kesäkuukausiksi.

Kattonopeuskokeilun tulokset kertoivat, että onnettomuudet rajoituslääneissä vähenivät 5,4 prosenttia ja kuolemat 10 prosenttia, kun onnettomuudet muissa lääneissä lisääntyivät 35,1 %prosenttia ja kuolemat 37 prosenttia.

Suomen Gallupin Haastattelututkimuksessa 79 prosenttia piti kattonopeuskokeilua tarpeellisena ja Taljan haastatelluista 78 prosenttia kannatti kattonopeuskokeilua.

1963 Kulkulaitosministeriö päätti edellä mainitun toimikunnan esityksen mukaisesti toteuttaa 90 kilometriä tunnissa kattonopeuskokeilun juhlapyhinä koko maassa. Tiekuolemia kirjattiin 913, nousua edellisestä vuodesta oli 12,7 prosenttia.

1968 ministeriö asetti toimikunnan tutkimaan kokeilujen tuloksia, toimikunta ei päässyt yksimielisyyteen. Tieliikenneonnettomuuksissa kuoli 939 ihmistä.

1970 toimikunta julkaisi tulokset. Koska lyhytaikaiset nopeusrajoitukset vuonna 1968 eivät vaikuttaneet onnettomuuksien määrään, ne voidaan lopettaa.

Vaikka onnettomuuksien määrä ei muuttunut, niin onnettomuudet lievenivät, sitä osoittaa tiekuolemien määrän vähentyminen 3,4 prosentilla. Tämä ei ollut riittävä näyttö.

Pelkästään juhlapyhien rajoitukset laskivat kuolemien määrää kymmenillä uhreilla (973:sta 939:ään), johtopäätös olisi pitänyt kyllä olla ihan toisenlainen.

Sen sijaan toimikunta lausui, että ”jos juhlapyhärajoituksia jatketaan, rajoitus pitäisi nostaa 90 kilometristä tunnissa 110 kilometriin tunnissa.” Aika erikoista!

Mediassa käynnistyi ennen näkemätön kampanja nopeusrajoituksia vastaan. Eräät kirjoittajat esittivät, että jokaisen pitää saada päättää omasta ajonopeudestaan. Erikoista oli, että asialla olivat monet julkkistoimittajat. Seurauksena oli, että nopeusrajoitukset siirtyivät vielä muutamalla vuodella.

1971 liikenneministeri Veikko Saarto kertoi, että maahan suunnitellaan yleisiä nopeusrajoituksia.

Tällä toimella tiekuolemat olisivat vähentyneet heti kolmanneksella. Se on halpa, nopea ja tehokas turvatoimi. Mutta vielä piti odottaa muutama vuosi ja uhrimäärä.

1972 nopeusrajoituskomitea julkaisi mietintönsä, jonka mukaan ”koko tieverkkoa koskevat tieosakohtaiset tai yleiset nopeusrajoitukset tulevat tarpeellisiksi ja rajoitusten valvontaa olisi tehostettava”.

Mietintö ei johtanut välittömiin toimiin. Ei, vaikka tieliikenteessä kuoli koko historian suurin määrä 1156 ihmistä.

1972 maaliskuussa asetettiin Parlamentaarinen komitea, joka asetti ensi töikseen liikenneturvajaoston.

1973 Presidentti Kekkonen kysyi uudenvuoden puheessaan, ”onko liikenneoloissamme jotakin vialla, kun meillä ei ole vieläkään yleisiä nopeusrajoituksia”.

Parlamentaarinen komitea asetti välittömästi nopeustyöryhmän.

Kuukauden kuluttua työryhmä esitti ja komitea hyväksyi ja esitti ministeriölle, että moottoripyörän ajoneuvokohtainen rajoitus on 120 kilometriä tunnissa

Seitsemässä eteläisessä läänissä alettiin toteuttaa kolmen vuoden nopeusrajoituskokeilua. Vapaiden nopeuksien aikakausi näissä lääneissä oli ohi.

1976 päätettiin, että ajonopeus koko maassa on 80 kilometriä tunnissa ellei liikennemerkillä osoiteta suurempaa tai pienempää nopeutta. Maa sai demokraattisesti päätetyn nopeusrajoitusjärjestelmän 80-100-120 kilometriä tunnissa.

Nopeusrajoitukset jäivät henkilöautojen ja moottoripyörien osalta rajoittamatta 1948. Joitakin kokeiluja lukuunottamatta näillä ajoneuvoilla oli vapaat nopeudet 25 vuotta (1948-1973).

Noina vuosina nopeusrajoitukset olisivat olleet erityisen tarpeellisia, koska kevyt liikenne joutui kulkemaan pientareella (ei ollut vielä raitteja), tievalaistus oli vähäistä, autot eivät olleet vielä kovin törmäysturvallisia, autojen valaistus oli vielä heikkoa ja päiväajovalot olivat vasta tulossa, nastarenkaat olivat harvinaisia ja vasta tulossa, turvavöiden ja lasten turvalaitteiden käyttö oli lähes olematonta, heijastimen käyttö oli vasta tulollaan, polkupyörien heijastimet olivat rihkamaa, moottoripyöräilijöillä ei ollut koulutusta, moottoripyöriä sai ajaa auton ajoluvalla jne. Lisäksi poliisilta puuttui valvontakalustoa.

Tieliikennekuolemat kasvoivat noin 1100:aan per vuosi vuosina 1971-1973. Uhreista noin 60 prosenttia oli kevyestä liikenteestä.

Eduskunta olisi voinut määrätä maanteille tai ajoneuvoille enimmäisnopeudet. Ei sen olisi pitänyt olla kovin vaikeaa. Oliko niin, että kansanedustajat olivat enemmän riippuvaisia mediajulkisuudesta kuin kansalaisten mielipiteistä.

Nopeusrajoituksilla olisi säästetty suuri määrä onnettomuuskustannuksia ja henkilövahinkoja, molemmat vaikuttavat negatiivisesti kansantalouteen ja kansalaisten talouksiin.

Matti Koivurova, insinööri. Lisätietoja aiheesta tästä linkistä.

Lue myös

Lukijalta: Orpon hallitus petti kunnat

Petteri Orpon (kok.) hallituksella ja kunta- ja alueministeri Anna-Kaisa Ikosella (kok.) oli yksi...
24.11.2025 15:34

Lukijalta: Hyvinvointialueen kiinteistöt kuntien riesana

Kuntien järjestämät sosiaali-, terveys- ja pelastuspalvelut siirtyivät hyvinvointialueiden vastuulle 2023. Kuntien velvoite jatkaa...
24.11.2025 15:33

Lukijalta: Suomi ajautumassa EU:n tarkkailuluokalle ja vararikkoon!

Ylen Ykkösaamussa (22.11.) Björn Wahlroos kertoi Suomea lähiaikoina kohtaavista madonluvuista. Suomen julkisen talouden...
24.11.2025 14:40

Viidesti viikossa kiinnostavimmista sisällöistä koostettu uutispaketti sähköpostiisi?

Tilaa Suomenmaan ilmainen uutiskirje.

Luetuimmat

  • Päivä
  • Viikko
  • Kuukausi
Rankka tauti lähti leviämään talven kynnyksellä: ”Ennennäkemätöntä”
Uutiset | 17.11.2025 23:10
Väitös metsien aerosolipäästöistä: Usein suuremmat kuin ei-metsäpohjaisilla, terveyshaitat voivat olla merkittäviä
Uutiset | 22.11.2025 21:00
Vesivaroitus koiran ulkoiluttajille – ”eläin ei osaa arvioida”
Uutiset | 20.11.2025 21:30
Ilmailu | Suihkumoottorilla ryyditetty ”kansanhävittäjä” oli epätoivoinen, mutta toimiva viritys – natsinuorison lennettäväksi siitä ei ollut
Uutiset | 19.11.2025 21:05
Metsästäjä ampui hirveä – osui toiseen metsästäjään
Uutiset | 21.11.2025 14:13
Kaikki tähän mennessä kaivettu kulta mahtuisi isoon taloon – jäljellä yllättävän vähän
Uutiset | 21.11.2025 22:00
Zelenskyi kiitti Stubbia
Uutiset | 24.11.2025 11:03
Mies sai kavalan allergiakohtauksen – vakavan taudin ensimmäinen kuolonuhri
Uutiset | 18.11.2025 0:05
Tutkimus: Aurinkokunta viilettää avaruudessa paljon luultua nopeammin
Uutiset | 22.11.2025 22:30
Valtiovarainministeriö aloitti jo valmistautumisen vaaleihin – Orpon hallitus tyhjentänyt listoja
Uutiset | 23.11.2025 10:01
Rankka tauti lähti leviämään talven kynnyksellä: ”Ennennäkemätöntä”
Uutiset | 17.11.2025 23:10
Vesivaroitus koiran ulkoiluttajille – ”eläin ei osaa arvioida”
Uutiset | 20.11.2025 21:30
Historia | Maailman tunnetuin ”oletettu” löysi luonnonihmeen 170 vuotta sitten – muistetaan parhaiten yhteydestään julmuriseikkailijaan
Uutiset | 16.11.2025 21:00
Ilmailu | Suihkumoottorilla ryyditetty ”kansanhävittäjä” oli epätoivoinen, mutta toimiva viritys – natsinuorison lennettäväksi siitä ei ollut
Uutiset | 19.11.2025 21:05
Ilmailu | Neuvostoliiton huippuhävittäjän kyseenalainen rekordi: Pudotti kaksi isoa matkustajakonetta ja kuuluisan kosmonautin
Uutiset | 15.11.2025 21:10
Ennuste: Tästä tulee Black Fridayn myydyin laite
Uutiset | 18.11.2025 22:00
Pysäyttävä Nato-varoitus Ylellä: ”Ihan katastrofi”
Uutiset | 21.11.2025 13:19
Mies sai kavalan allergiakohtauksen – vakavan taudin ensimmäinen kuolonuhri
Uutiset | 18.11.2025 0:05
Varoitus rajusta viruksesta: Pyyhkäisee läpi maailman
Uutiset | 15.11.2025 23:02
Pelättyjä aivosairauksia voitaisiin estää paremmin, jos ihmisiltä mitattaisiin myös näitä pitoisuuksia, sanoo tutkimus
Uutiset | 12.11.2025 23:14
Rankka tauti lähti leviämään talven kynnyksellä: ”Ennennäkemätöntä”
Uutiset | 17.11.2025 23:10
Vakava terveysvaroitus miljoonien ihmisten suosimasta valmisteesta
Uutiset | 6.11.2025 9:10
HS: Sydänlääkäri järkyttyi – ”Tätä ihmiset eivät halua kuulla”
Uutiset | 25.10.2025 22:01
Yleinen sairaus aiheuttaa verenvuotoja aivoihin: ”Älä jätä huomiotta”
Uutiset | 5.11.2025 11:00
Ruoasta löytyi apu vakavaan vatsavaivaan: ”Erittäin tehokas”
Uutiset | 31.10.2025 8:00
Näiden oireiden alkaessa lääkäriin on jo kiire
Uutiset | 6.11.2025 9:30
Suomessa myydyssä kanelissa on myrkkyä, miksi se saa olla markkinoilla?
Uutiset | 9.11.2025 19:00
Tutkimus: Tämä rutiini suojaa muistisairaudelta
Uutiset | 5.11.2025 9:35
Harvardin aivotutkimus: Tämä määrä alkoholia on erityisen kriittinen
Uutiset | 8.11.2025 23:05
Pelätty syöpä tappaa Suomessa nopeammin kuin Ruotsissa – Tässä syy
Uutiset | 9.11.2025 22:01

Uusimmat

Tutkijoiden huoli heräsi kasvipohjaisista lihankorvikkeista: ”Olimme yllättyneitä”
Uutiset | 24.11.2025 23:03
”Tapa on huono” – Varoitus pikkujoulukauden vaarallisesta cocktailista
Uutiset | 24.11.2025 22:15
Talvi yllätti autoilijat jälleen
Uutiset | 24.11.2025 22:14
Tuhannet vähävaraiset lapset olivat vaarassa jäädä ilman joululahjaa – ”Olemme sydämestämme surullisia”
Uutiset | 24.11.2025 22:02
Häiritseekö kahvi ihan oikeasti unta? – Asiantuntija täräyttää vastauksen
Uutiset | 24.11.2025 21:50
Liian moni mies unohtaa tämän intiimialueiden rutiinin – ”Voi hämmentää”
Uutiset | 24.11.2025 21:31
Karua tietoa viisikymppisten kuulosta
Uutiset | 24.11.2025 21:25
Flunssaiset painelevat erikoislääkärille – taustalla yksi syy
Uutiset | 24.11.2025 21:10
Yhdysvaltojen ja Israelin tukema Gaza Humanitarian Foundation -järjestö ilmoitti lopettavansa toimintansa Gazassa
Uutiset | 24.11.2025 18:52
Orpo: Geneven Ukraina-neuvotteluissa on otettu askeleita parempaan suuntaan
Uutiset | 24.11.2025 18:02
Näytä lisää

Toimitus suosittelee

Harri Broman aikoo ”painaa päälle”, jotta erityistalousalueet syntyvät Kajaaniin ja Imatralle
Uutiset | 23.11.2025 13:42
Keskusta alentaisi keskituloisten verotusta ”tonni käteen” -mallilla
Uutiset | 21.11.2025 11:37
Kaikkonen tarjoutuu pääministeriksi – ”Punasinihallituksen vaara on todellinen”
Uutiset | 22.11.2025 10:47

Uutiset

  • Uusimmat
  • Luetuimmat
Tutkijoiden huoli heräsi kasvipohjaisista lihankorvikkeista: ”Olimme yllättyneitä”
Uutiset | 24.11.2025 23:03
”Tapa on huono” – Varoitus pikkujoulukauden vaarallisesta cocktailista
Uutiset | 24.11.2025 22:15
Talvi yllätti autoilijat jälleen
Uutiset | 24.11.2025 22:14
Rankka tauti lähti leviämään talven kynnyksellä: ”Ennennäkemätöntä”
Uutiset | 17.11.2025 23:10
Vesivaroitus koiran ulkoiluttajille – ”eläin ei osaa arvioida”
Uutiset | 20.11.2025 21:30
Historia | Maailman tunnetuin ”oletettu” löysi luonnonihmeen 170 vuotta sitten – muistetaan parhaiten yhteydestään julmuriseikkailijaan
Uutiset | 16.11.2025 21:00

Mielipiteet

  • Uusimmat
  • Luetuimmat
Lukijalta: Orpon hallitus petti kunnat
Mielipide | 24.11.2025 15:34
Lukijalta: Hyvinvointialueen kiinteistöt kuntien riesana
Mielipide | 24.11.2025 15:33
Lukijalta: Suomi ajautumassa EU:n tarkkailuluokalle ja vararikkoon!
Mielipide | 24.11.2025 14:40
Lukijalta: Ihminen on rahatalouden vanki
Mielipide | 24.11.2025 14:37
Lukijalta: Palovaroitin voi olla tapaturmariski vanhusväestölle
Mielipide | 17.11.2025 15:14
Lukijalta: Kuka lähtee mukaan ajamaan miljoonalle suomalaiselle yhdenvertaista osinkoveroa? 
Mielipide | 20.11.2025 12:16
Vastine: Kelan kuntoutuspsykoterapia on osa toimivaa mielenterveyden hoitoa
Mielipide | 16.10.2025 10:09
Lukijalta: Tulevaisuutemme on tässä ja nyt
Mielipide | 20.11.2025 12:24

Keskusta

  • Uusimmat
  • Luetuimmat
Keskustan puoluevaltuusto: Lapsiperheköyhyyden torjunta on investointi Suomen tulevaisuuteen
Uutiset | 24.11.2025 13:49
Keskustan puoluevaltuusto vaatii parlamentaarista työryhmää sote-kriisiin – ”Näin ei voi jatkua”
Uutiset | 24.11.2025 11:25
Kaikkonen uskoo keskustan kirikykyyn
Uutiset | 22.11.2025 13:46
Lapin vuodeosastot liipaisimella – Pohjoisen keskustapiirit varoittavat tuhoisista seurauksista
Uutiset | 17.11.2025 16:54
Keskustaan on tänä vuonna liittynyt ennätysmäärä uusia jäseniä – puoluesihteeri kertoo edessä olevasta järjestöuudistuksesta
Uutiset | 20.11.2025 8:00
”Se on tämän hallituksen surkeaa, surkeaa politiikkaa” – Länsirata, Itä-Suomi ja sote keskustan puoluevaltuutettujen pohdinnoissa
Uutiset | 21.11.2025 8:00
  • Uutiset
  • Keskusta
  • Näkökulmat
  • Blogit
  • Tapahtumat

Toimitus

[email protected]
[email protected]

Hel­sin­gin toi­mi­tus
Apol­lon­ka­tu 11 A Hel­sin­ki

Toimitus

Lataa uutissovellus Lähetä juttuvinkki Lähetä palautetta Mediatiedot

Järjestöpalstan ilmoitukset Keskustan piiritoimistojen kautta.

Tietosuoja- ja rekisteriseloste


Seuraa Suomenmaata

✖

Kirjaudu sisään

Syötä tunnuksesi alla oleviin kentiin. Jos sinulla ei ole vielä tunnusta, voit rekisteröityä täällä.

Näköislehti vaatii voimassaolevan tilauksen. Tilaa Suomenmaa täällä.

Olen unohtanut salasanani
Rekisteriseloste