Lukijalta: Yrittäjien intohimo myy pohjoisen matkailua
Saimme hallituksen lisätalousarvioesityksestä hyviä uutisia pohjoisen saavutettavuudelle, kun henkilöjunaliikenne Tornio-Haaparanta-reitillä käynnistyy ensi vuonna ja Oulu-Liminka välin kaksoisraiteen rakentamiselle myönnettiin rahoitus.
Kuluneen vuoden aikana on pohjoisen saavutettavuus saanut muitakin hyviä uutisia: Finnair lisää kapasiteettia Oulun ja Helsingin välillä kesäkaudelle 2026, Air Baltic aloittaa ensi vuoden maaliskuussa suorat lennot Oulusta Riikaan, ja Kajaanin sekä Kuusamon talvichartereiden määrä kasvaa.
Tämä kaikki on osoitus pitkäjänteisestä työstä, mitä eri toimijat niin elinkeinoelämän kuin matkailun puolelta ovat tehneet pohjoisen saavutettavuuden hyväksi.
Matkailuluvut kertovat jo nyt ulkomaalaisten matkailijoiden hienoisesta kasvusta Pohjois-Pohjanmaalla ja Kainuussa. Kulttuuripääkaupunkivuoden myötä kiinnostus pohjoista kohtaan on kasvanut, kun ulkomaalaiset lehdet National Geographicia myöten ovat nostaneet Oulun ja pohjoisen positiivisessa valossa esille.
Meillä on paljon annettavaa matkailijoille, mutta myyntityötä ja tietoisuuden lisäämistä tarvitaan edelleen.
Jos matkailuorganisaatiot ovatkin ansiokkaasti olleet avaamassa tietä ulkomaalaisille turisteille kertomalla pohjoisesta ja sen mahdollisuuksista, tarvitaan myyntityössä paikallisten yrittäjien tukea.
Yrittäjät ovat niitä, jotka osaavat kertoa parhaalla tavalla tarinoita ja maalata mielikuvia omista palveluistaan, koska he tuntevat oman tuotteensa parhaiten. Yrittäjillä on intohimo omaan tekemiseensä, mikä voi olla se viimeinen erottava tekijä, kun matkanjärjestäjät tekevät valintojaan.
Nyt meillä on käsissämme ainutlaatuinen momentum. Jotta tämä myönteinen kehitys jatkuu, on ratkaisevan tärkeää, että kansainväliset matkanjärjestäjät ja ostajat pääsevät tapaamaan suoraan paikallisia yrittäjiä.
Näissä kohtaamisissa syntyvät aidot yhteydet ja luottamus, jotka avaavat ovet pitkäaikaiselle yhteistyölle. Kun ostaja kuulee intohimoisen yrittäjän kertovan omasta tuotteestaan ja näkee omin silmin tarjolla olevat mahdollisuudet, syntyy ymmärrys siitä, mikä tekee pohjoisesta ainutlaatuisen ja miksi tänne kannattaa tulla.
Kulttuuripääkaupunkivuosi, parantunut saavutettavuus ja kasvava kansainvälinen kiinnostus luovat erinomaisen alustan, jota ei saa hukata.
Yhteistyöllä julkisen sektorin, matkailuorganisaatioiden ja paikallisten yrittäjien toimiessa yhdessä saamme aikaan tuloksia, jotka vahvistavat pohjoisen asemaa houkuttelevana matkakohteena pitkälle tulevaisuuteen. Tämä hetki on nyt, ja se on käytettävä hyväksi.
Mari Viirelä
Oulun kauppakamarin palvelusektorin johtaja
Tällä palstalla Suomenmaan lukijat voivat käydä avointa keskustelua mieltään askarruttavista ajankohtaisista aiheista. Toimituksella on oikeus editoida kirjoituksia. Voit jättää kirjoituksen osoitteessa: https://www.suomenmaa.fi/kategoria/mielipide/