Kouluissa pitää olla oppimisrauha
Opetussuunnitelmaa pitää kouluissa päivittää aika ajoin. Maailma ympärillämme muuttuu, joten oppisisällöt pitää muuttaa vastaavasti.
Tietämyksemme oppimisesta myös kasvaa ja opetuksen välineet paranevat. Kaikki kouluissa tehdyt muutokset eivät kuitenkaan perustu tutkittuun ja koeteltuun tietoon lapsen oppimistyyleistä, eikä koulun parhaita asiantuntijoita, opettajia, ole kuultu niitä tehdessä.
Kuinka moni aikuinen pystyisi keskittymään tilassa, jossa on monta kymmentä ihmistä, joista osa yrittää tehdä töitänsä, osa mölyää, puuttuu toisten tekemiseen tai pahimmassa tapauksessa saa raivareita ja heittelee tavaroita?
Kuitenkin lasten oletetaan itseohjautuvasti työskentelevän ns. avoimissa oppimistiloissa. Vasta opiskelunsa alkutaipaleella olevilta lapsilta edellytetään myös sellaisia tiedonhankinnan taitoja, joita heillä ei mitenkään vielä voi olla.
Viimeisimmässä OPS-uudistuksessa sivuutettiin muutosvastarintana kokeneitten opettajien mielipiteet uudistuksen toimimattomuudesta.
Jokainen oppii omalla tyylillään, mutta useimmat meistä tarvitsevat aikaa, keskittymisrauhaa ja selkeitä rakenteita, sekä opettajan, joka auttaa yli vaikeista paikoista.
Jotkut selviävät vähemmällä, toiset tarvitsevat enemmän tukea. Opettajien aika ei saa mennä turhaan byrokratiaan ja lomakkeiden täyttelyyn, pakollisten projektien suunnitteluun, hankehumppaan ja palavereihin.
Hänen paikkansa on oppilaiden luona, sopivan pienessä ryhmässä tehden sitä, mitä hänet on koulutettu tekemään, eli opettamaan.
Aku Eronen
Myrskylä
Mielipideosastolla Suomenmaan lukijat voivat käydä avointa keskustelua mieltään askarruttavista ajankohtaisista aiheista. Toimituksella on oikeus editoida kirjoituksia.
Voit jättää mielipidekirjoituksen osoitteessa: https://www.suomenmaa.fi/kategoria/mielipide/.