Häiriökysyntää
Häiriökysyntä (failure demand) tarkoittaa tilannetta, jolloin palvelujärjestelmä epäonnistuu tehtävässään ja asiakas ei saa vastauksia saati etsimänsä palvelun toteuttajaa sinnikkäästä yrittämisestään huolimatta.
IT-järjestelmät viestivät keskenään, asiantuntijat virittävät omia selvitysselittelypolkujaan ja asiakas etsii ja etsii vastuuntuntoisesti vastauksia asioihinsa, jotka hän haluaa hoitaa ajallaan tai nk. varhaisen puuttumisen kautta haluaa luoda sujuvuutta arkensa asioihin.
Asiakas siis toimiva ja toimelias ihminen, joka haluaa tiettyä palvelua, syyllistetään termillä häiriökysynnän aiheuttaja siis jopa häirikkö, vaikka häiriö on palvelun tarjoajan heiniä tai paremminkin ruumenia, jos agraaritermein haluaa asian laitaa korostaa.
Hyvä luennoitsija ja tavallinen opettajakin kysynee asiansa esitettyään, että onko kuulijoilla kysyttävää ja oikein mainio luennoitsija lisää, että myös nk. tyhmät kysymyksetkin ovat sallittuja, koska hän oppii itse niistä eniten.
Kyselijä on siis ollut ainakin aikaisemmin arvostettu ja etsivä selvittelijä vielä parempi. Häiriökysyntää ei siis näissä piireissä edes tunneta.
Häiriökysyntää voisi julkisesti harrastaa mm. maaseudun peruspalveluiden toteutumisessa.
Postipalvelujen puuttuminen aiheuttaa ainakin esimerkiksi Kerimäen kaupunginosassa Savonlinnassa melkoista häiriötä tavallisten kansalaisten arjessa.
Tehokkuus ja tuottavuus eivät synny itsestään vaan yhteiskunnan on tarjottava tietyt lähipalvelut häiriöittä koko valtakunnassa.
Teknologia on tuonut lisää haasteita ja häiriöitä koulumaailmaankin. Häirikköesineiden siis kännyköiden käyttöetiikkaa tulisi selventää ja ohjeistusta toteuttaa konkreettisesti, ei häiriökyselevän epäröinnin kautta.
Selkeä, suorittava työ saattaa vaikeutua ja monimutkaistua, kun työntekijää kuormitetaan turhalla teknologialla ja kun siihen suunnittelijat oivaltavat laittaa mukaan hieman häiriökysyntää, johon kukaan ei vastaa tai siitä kukaan ei ole vastuussa.
Vastuulliset on juuri valittu vaaleissa ja lupaukset lunastettavissa. Todellinen arki tuntuu jossain määrin olevan hukassa, vaikka päättäjien tulisi juuri tuota perusasiaa tukea, selkeyttää ja ymmärtää.
Kaikki ei ole rahasta kiinni ja hyvä, sujuva arki, jos mikä antaa jokaisella elinpiirillä erinomaisen ja tuottavan tuloksellisuuden.
Aune Linnimäki
taidehistorioitsija
Rantasalmi
Mielipideosastolla Suomenmaan lukijat voivat käydä avointa keskustelua mieltään askarruttavista ajankohtaisista aiheista. Toimituksella on oikeus editoida kirjoituksia.
Voit jättää mielipidekirjoituksen osoitteessa: https://www.suomenmaa.fi/kategoria/mielipide/.