Suomen johtava digipuolue
Keskusta asetti reilu 10 vuotta sitten, julkistaessaan uudet nettisivunsa 23.4.2010, tavoitteekseen olla Suomen johtava digipuolue.
Uusi sivusto oli oleva keskustan tärkein viestintäkanava.
Uudistuksen yhteydessä puolueelle tuli käyttöön mm. neuvoa antava tekstiviestiäänestys puolueen uudesta puheenjohtajasta, aloitteenteko-oikeus verkossa sekä kommentointimahdollisuus Facebookiin kirjautumalla.
Aikanaan tämä oli edistyksellistä ja keino pyrkiä kasvattamaan kontaktipintaa tavan jäseneen ja kansalaiseen.
Mutta ei keskusta silloin tiennyt, mihin tavoitteeseen ryhtyi.
Verkko kehittyi ja muut puolueet vihreiden ja perussuomalaisten johdolla rynnistivät ohi.
Vihreillä vaikuttaminen tiivistyi aktiiviseen somekansaan, Perussuomalaisilla kansalaisten suureen intoon kommentoida ja jakaa.
Erona vihreisiin perussuomalaiset luottivat myöhemmin myös kasvaneen puoluetukensa myötä kaikelle kansalle jaettavan printtimedian voimaan.
Kun keskustan pyrkimykset olla Suomen johtava digipuolue jäivät puolitiehen, tuli sloganista useiden puolueen nuorisoliikkeen edustajien yleinen kasku.
Keskustan jäsenten ollessa keskimääräistä ikääntyneempää digitaalisuuden omaksuminen vei kauemmin aikaa ja uusien nuorien houkuttelu jäi monen kilpailevan puolueen varjoon.
Keskustan vuonna 2010 julkaisemien internet-sivujen taru päättyy viimein tänä vuonna, kun puolue uudistaa sivunsa kokonaan.
Samalla puolueen logo päivitetään.
Uusien sivujen tulee olla edelläkävijöitä viestinnässä ja taipua myös vääjäämättömiin muutoksiin.
Jos jotain pahaa niin jotain hyvääkin.
Koronavirusepidemia saattaa olla Suomen lopullinen digitalisoija.
Kun perinteisiä tupailtoja ja kokoontumisia ei voi pitää, työt ja kokoukset hoidetaan etänä sekä kotona vietetty aika hetkellisesti kasvaa, on kaikki suomalaiset pakotettu käyttämään entistä enemmän digitaalisia välineitä.
Digitalisaation ottaminen haltuun vaatii paljon osaamista ja resursseja puolueelta. Verkossa pitää olla myös nopea ja oivaltava.
Hyvä verkkoviestintä – someviestinnästä puhumattakaan, on oma taitolajinsa.
Digitaalisella sisällöllä tavoitetaan nykypäivänä suurin osa äänestäjistä.
Keskustan ei sovi kuitenkaan unohtaa heitä, jotka luottavat eniten perinteisiin viestimiin. Keskustalaisen sanoman on tultava myös jokaiseen paperilehteen luottavaan kotitalouteen.
Suomenmaa tekee laadukasta journalismia niin printissä kuin verkossa, mutta tämä ei yksistään riitä.
Suomenmaan rinnalle tarvitaan oma jäsenlehti sekä vaalien alla kaikelle kansalle julkaistavia julkaisuja.
Viestintä on taitolaji. Vanhan sanonnan mukaan: kun luulet viestinnän onnistuvan, se takuulla epäonnistuu.
Näillä sanoilla toivotan kaikille hyvää alkanutta kesää sekä terveyttä. Pitäkäämme toisistamme huolta.