Pelastetaan peruskoulu!
Suomi on pudonnut PISA-tutkimustulosten kärjestä vuosi vuodelta yhä kauemmas. Putoaminen selittyy inkluusiomallin käyttöönotolla, hankehumpalla ja digitaalisten välineiden lisääntymisellä sekä oppikirjoista luopumisella. Monissa kunnissa on muodostettu ylisuuria luokkia.
Yleisesti asiaa on lähdetty paikkaamaan hölmöläisten tyyliin peittoa toisesta päästä leikkaamalla ja toisesta päästä jatkamalla eli opettajia on vähennetty, mutta normaaliin perusopetukseen on palkattu apuopettajiksi koulunkäyntiavustajien armeija.
Kaikkein villeimmät opettajat ovat kannattaneet pulpetit pois luokista, jotta tuki- ja liikuntaelinsairauksien räjähtäminen käsiin saataisiin varmistettua.
Arkkitehdit ovat piirrelleet koulujen käytävät täyteen puuhanurkkauksia, jotta koulun ja nuorisotalon raja saataisiin häivytettyä mahdollisimman tehokkaasti ja jotta tilat olisivat mahdollisimman sokkeloisia ja vaikeasti siivottavia.
Oppilaiden ei enää kaikissa koulussa tarvitse mennä välitunneilla ulos ja toisaalta oppitunnit ovat pidentyneet jopa puolitoistatuntisiksi.
Eipä tarvitse ihmetellä, miksi kouluissa ei enää ole kuria ja miksi oppimistulokset laskevat.
Erityisluokista luopuminen on johtanut tilanteeseen, jossa kouluopetus ei enää vastaa kunnolla oikein kenenkään tarpeita.
Numeroarvostelusta luopuminen alakoulussa ehti jo johtaa siihen, ettei sen paremmin oppilailla itsellään kuin heidän vanhemmillakaan ole ollut käsitystä oppilaan todellisesta osaamisen tasosta. Onneksi tässä kohtaa on sentään älytty palata vanhaan käytäntöön.
Koulumenestyksen romahtamisessa on oma vastuunsa myös kodeilla, mutta koulun tulisi pyrkiä tukemaan oppilaita eikä omilla toimillaan korostaa kotien ongelmia. Eipä tarvitse ihmetellä, miksi kouluissa ei enää ole kuria ja miksi oppimistulokset laskevat.
Asia on korjattava palauttamalla erityisluokat takaisin kouluihin ja huolehtimalla siitä, että luokkakoko pysyy kohtuullisena.
Opettajille ja opetusta nauttiville oppilaille on luotava sellaiset olosuhteet, joissa opettaja pystyy suoriutumaan normaalista työstään ilman assistenttia.
Koulunkäyntiavustajia tarvitaan erityistilanteissa, mutta he eivät ole mikään subjektiivinen oikeus.
Hankehumpan ja wilma-viesti-sulkeisten sijaan opettajien on annettava keskittyä itse perustyöhön.
Perinteinen liitutaulu on käyttöliittymänä tuttu, turvallinen, halpa ja vieläpä immuuni verkkohyökkäyksille ja tietoteknisten taitojen puutteelle.
Sen sijaan, että rahat käytetään digikilpavarusteluun, on opetustoimen rahoitus ohjattava jatkossa tehokkaasti. Opetusministeriön virkamiesten on tunnustettava tehdyt virheet ja korjattava kurssia, jotta suomalainen peruskoulujärjestelmä saadaan pelastettua.