Ahdingossa oleva risteilyala pitää päätöksiä askeleena oikeaan suuntaan
Laivayhtiöt Tallink Silja ja Viking Line pitävät hallituksen uusia höllempiä matkustusrajoituslinjauksia askeleena oikeaan suuntaan.
Risteilyala on ollut massiivisissa vaikeuksissa koronaepidemian aikana.
Syynä ovat olleet niin matkustusrajoitukset kuin sekin, etteivät ihmiset uskalla lähteä laivalle. Kumpikin yhtiö on lomauttanut merkittävän osan henkilöstöstään.
Hallituksen uuden linjauksen mukaan matkustaminen Suomeen on sallittua yli 20 maasta, joissa koronaviruksen ilmaantuvuus on enintään 25 tapausta 100 000:ta asukasta kohti edellisen 14 vuorokauden aikana.
Aiemmin raja on ollut 8–10 tapausta. Uusi linjaus tulee voimaan ensi viikon lauantaina.
Tallink Siljan toimitusjohtaja Margus Schults sanoo STT:lle, että rajoituksia olisi voinut höllentää enemmänkin, mutta kiittelee ratkaisun selkeyttä. Se, että on selkeä raja ja tieto, että hallitus tarkastelee raja-arvoa viikon välein, tekee matkustamisesta ennustettavampaa.
– Se raja kahdeksan oli todella alhainen, ja nykyinenkin on alakantissa. Tärkeä askel parempaan suuntaan. Vielä kun asiakkaiden luottamus palaisi.
Tallink Silja on karsinut liikennöintiään, eikä suunnitelmiin ole heti hallituksen uusimpien päätösten vuoksi tulossa muutoksia.
– Jos ja kun me näemme, että asiakkaat palautuvat ja kysyntä kasvaa, pystymme tekemään uusia päätöksiä, Schults sanoo.
Samaa sanoo Viking Linen tiedotusjohtaja Johanna Boijer-Svahnström.
Viking on karsinut lähtöjään, ja yksi seitsemästä laivasta seisoo tällä hetkellä laiturissa. Päätöksiä ei tehdä risteilyjen osalta hätiköiden vaan asiakkaiden luottamuksen palautumista ja kysyntää seuraten.
– Olemme kiitollisia ja iloisia päätöksestä. Se on askel oikeaan suuntaan.
Boijer-Svahnström kiittelee erityisesti päätöstä työmatkaliikenteen vapautumisesta.
Hallituksen mukaan Viron ja Ruotsin lauttaliikenteessä ja lentoliikenteessä sallitaan jatkossa maiden välinen työmatkaliikenne raja-arvoista riippumatta.
– Meillähän on hyvin paljon liikennettä Ahvenanmaan ja Ruotsin välillä ja myöskin liikennettä Viroon. Hyötyliikenne on varmaan se, joka lähtee ensin käyntiin. Tällaiset hauskanpitomatkat tulevat sitten myöhemmin.