OAJ:n kysely: Lomautukset ja tartunnat pelkona varhaiskasvatuksessa – Yli puolet vastanneista kertoi, että työskentely päiväkodissa pelottaa
Pelko koronatartunnasta ja lomautuksista kuormittaa varhaiskasvatuksen opettajia.
Asia ilmenee Opetusalan Ammattijärjestö OAJ:n varhaiskasvatuskyselyssä, johon vastasi yli 2 000 varhaiskasvatuksen ja esiopetuksen opettajaa, erityisopettajaa ja päiväkodinjohtajaa.
Yli puolet vastaajista pelkäävät kyselyn mukaan työskennellä päiväkodissa koronan takia.
Lähes kaksi kolmesta kertoi kuitenkin pystyvänsä keskittymään työhönsä poikkeusoloissakin.
Kyselystä ilmenee, että useissa yksityisissä päiväkotiyrityksissä on alkamassa lomautukset.
Kysely päättyi huhtikuun puolivälissä, minkä jälkeen tilanne on OAJ:n tietojen mukaan muuttunut niin, että lomautukset koskevat jo valtaosaa yksityisistä päiväkodeista.
Toisaalta myös ensimmäisistä peruutuksista on ilmoitettu.
– Onko koronan vastaisessa etulinjassa toimimisesta varhaiskasvatuksen opettajille kiitoksena lomautus? Eikö vapautuvaa resurssia tulisi lomautusten sijaan käyttää varhaiskasvatuksen kehittämiseen ja suunnitteluun, arviointiin, hyvien käytänteiden jakamiseen, opetusmateriaalin laatimiseen ja koulutukseen? Näin on toimittu muun muassa Norjassa ja Tanskassa, OAJ:n puheenjohtaja Olli Luukkainen huomauttaa.
Opettajat kaipasivat kyselyn mukaan työnantajilta selkeämpää ohjeistusta työhönsä poikkeusoloissa.
Epäselvyyttä oli vastaajien mukaan esimerkiksi siinä, kuinka varhaiskasvatustoiminta ja esiopetus pitäisi toteuttaa poikkeusoloissa ja kuinka tartuntoja tulisi ehkäistä.
OAJ:n mukaan ongelmana on lisäksi ollut suojavarusteiden puuttuminen sekä lapsiryhmien yhdistäminen.
– Lapsia ei pidä siirtää ryhmästä tai toimipaikasta toiseen, vaan varhaiskasvatus täytyy järjestää tutussa paikassa ja väljässä ryhmässä, Luukkainen muistuttaa.
Haasteista huolimatta moni vastaajista oli onnistunut laatimaan etäopetusta ja toimintaa sekä pitänyt yhteyttä lapsiin ja perheisiin.
Vastaajien joukossa oli noin 600 esiopetuksen opettajaa, joista lähes kaikki (93 prosenttia) olivat järjestäneet kotona oleville eskarilaisille esiopetusta etänä toteutettavaa toimintaa.
Myös lapsiryhmien erityisopettajista lähes kolme neljästä (72 prosenttia) oli järjestänyt kotona oleville lapsille etänä tukea kasvuun ja oppimiseen.