Open Navbar
Close Navbar
  • Uutiset
  • Keskusta
  • Näkökulmat
  • Blogit
  • Mielipiteet
  • Tapahtumat
  • Tarinat
  • Mediatiedot
  • Toimitus
  • Palaute ja juttuvinkki
  • Lataa uutissovellus
Lataa Suomenmaa-sovellus: IOS / Android
  • Mediatiedot
  • Toimitus
  • Palaute ja juttuvinkki
  • Lataa uutissovellus
  • Uutiset
  • Keskusta
  • Näkökulmat
  • Blogit
  • Mielipiteet
  • Tapahtumat
  • Tarinat
Haku
Kaivokset

Missä menee vihreän siirtymän raja? – Jussi Lähde: Olemme ulkoistaneet kaivosten ongelmia vuosikymmeniä

11.9.2025 16:44
Lue lisää 
Matkailu
(Kuva: Unsplash)

Kun lentäminen alkaa ahdistaa – yhä useampi matkustaa maata pitkin

Keinoja lentoliikenteen rajoittamiseen olisi, mutta poliittista tahtoa puuttuu
Pekka Pohjolainen 21.10.2019 11:20, muokattu 22.10.2019 8:32
a– a+
Matkailu

Olipa kerran aika, kun lomalla teltta ja lapset ahdettiin autoon ja suunta otettiin kohti Kilpisjärveä, Yyteriä tai Kolia.

Vielä joitakin vuosikymmeniä harva edes haaveili lomailusta kaukomailla. Nykyisin halvan lennon ja passelin hotellin voi etsiä kätevästi itse netistä. Ilmasilta Helsinki-Vantaaltakin vie näppärästi Thaimaan aurinkorannoille tai ostoksille Persianlahden luksuskaupunkeihin.

Lentomatkailulla on kuitenkin varjopuolensa, hiilenmusta ilmastojälki. Viimeistään kansainvälisen ilmastopaneelin IPCC:n viime syksynä julkaistu raportti herätti monet pohtimaan omaa panostaan talkoissa.

Yhä useampi ilmastoherännyt on päätynyt lentomatkustamisen vähentämiseen. Kaikista ihmiskunnan hiilidioksipäästöistä lentomatkustamisen suorien päästöjen arvioidaan olevan noin kaksi prosenttia, mutta lentomatkustajien määrän odotetaan tuplaantuvan seuraavan 20 vuoden aikana.

Lentämisen haitallisuus ei liity pelkästään hiilidioksidipäästöihin, jotka laivamatkailussa voivat olla jopa lentomatkustamista pahemmat.

Esimerkiksi lentokoneen jättämä vesihöyry, typen oksidit ja aerosolit kuormittavat ilmastoa jopa neljä kertaa enemmän kuin pelkät hiilidioksidipäästöt. Lentokoneiden jättövanoista muodostuu myös niin sanottuja cirrus- eli untuvapilviä, jotka estävät lämpösäteilyä pakenemasta takaisin avaruuteen.

Vastuulliseen matkailuun erikoistunut toimittaja Heidi Kalmari aloitti omalta osaltaan lentomatkailun alasajon jo vuosikymmen sitten. Tuolloin halpalentoyhtiöt olivat jo tehneet lentämisestä halpaa ja matkailusta pikashoppailua.

Talviurheilun ystävien ilmastoverkoston POW Finlandin hallituksessa istuvan Kalmarin mukaan edelläkävijäjoukko on havahtunut lentämisen haittoihin todella vahvasti. Ruotsissa puhutaan jo ”flygskamista”, lentohäpeästä. 

Kalmarin mukaan asennemuutos näkyy siinäkin, että kaikki eivät kehtaa enää ladata kuvia lentokentiltä sosiaaliseen mediaan. Tänä kesänä lentämisen välttely näkyy selvästi myös Kalmarin omassa tuttavapiirissä.

– Näitä maata pitkin reissaajia on sekä yksittäisinä että perheiden kanssa ihan selkeästi enemmän.

Kalmari myöntää, että lentämisestä luopumiseen liittyy myös tuskaa. Elämäntapaa voi kuitenkin muuttaa ja oppia nauttimaan arjesta enemmän.

– Ennen oli tottunut siihen ajatukseen, että haaveili tosi paljon esimerkiksi matkoista, mutta nyt minusta tuntuu että haaveilen muistakin asioista. Aluksi se on luopumista, mutta tavallaan se on myös jonkun asian löytämistä tilalle.

Kalmari ymmärtää myös niitä, jotka lentävät lomallaan Dubaihin tai Thaimaan palmurannoille ja laskevat pennosiaan ja lyhyitä lomaviikkojaan.

Hän muistuttaa, että etujoukon perässä tulee joukko, joka muuttaa tapojaan pikkuhiljaa. Kaikkien ei tarvitse olla liikkeellä heti.

– Voihan olla, että ne, jotka lentävät Dubaihin saattavat jättää jo vuodessa jonkin matkan väliin ja mennäkin kesällä mökille.

Lentomatkailua kasvattaa lähitulevaisuudessa muun muassa Aasian kehittyvien talouksien vaurastuva keskiluokka.

Suomalaistenkin matkustaminen erityisesti ulkomaille on kasvanut viimeisen vuosikymmenen aikana runsaasti. Ulkomaan lomamatkojen määrä kasvoi 15–74-vuotiailla 77 prosenttia vuosina 2007–2017.

Menneenä kesänä Euroopan kentiltä nousi ilmaan lähes 34 000 matkustajakonetta, mikä on tähänastinen ennätys. Euroopan ilmatilassa on jo hyvin ahdasta, ja Keski- ja Länsi-Euroopassa lentoja jouduttiin rajoittamaan. Suomen ja Espanjan Malagan väliä lentävät koneetkin joutuivat kiertämään Itä-Euroopan kautta.

(Kuva: Sitra/syke)

Euroopan unioni esiintyy mielellään ilmastopolitiikassa edistyksen airuena. Lentopäästöjen edessä kansalaistensa vapaaseen liikkuvuuteen nojaavan unioninkin kädet ovat loppuneet.

Jossain määrin lentoliikenteen kasvun päästöjä on sentään kompensoinut koneiden polttoainetalouden paraneminen. Nykyisten lentokoneiden polttoaineen tarve ja hiilidioksidipäästöt yhtä matkustajakilometriä kohden ovat vähentyneet yli 80 prosenttia 1960-luvun koneisiin verrattuna.

Uusiutuviakin lentopolttoaineita on jo saatavilla, mutta hinta on vielä 3–4-kertainen fossiilisiin polttoaineisiin verrattuna. Laajamittaiseen käyttöön liittyy muitakin pulmia raaka-aineen saatavuudesta logistiikkaan.

Sähköllä lentämisen mahdollisuudetkin ovat rajalliset. Nykyinen ja näköpiirissä olevakaan akkuteknologia ei mahdollista tehokasta lentämistä suurilla koneilla.

Alan edelläkävijämaa Norja aikoo kuitenkin tehdä matkustajalentoja sähkölentokoneilla jo vuonna 2025 ja sähköistää koko maan sisäisen lentoliikenteen vuoteen 2040 mennessä.

Lentoliikenteen rajoittaminen poliittisin toimin ei globaalissa maailmassa ole helppoa.

Lentolippujen verottamisella on ollut sivuvaikutuksia, joiden vuoksi päätöksiä on jouduttu myöhemmin perumaan. Veroa on vältelty esimerkiksi siirtymällä käyttämään naapurimaiden lentokenttiä.

Kansainvälisen lentoliikenteen käyttämä polttoainekin on yhä verotonta. Menettely perustuu vuonna 1944 tehtyyn Chicagon lentoliikennesopimukseen.

Sopimus ei sinänsä estäisi kerosiinin verottamista, mutta poliittista tahtoa veron käyttöönottoon ei ole löytynyt. Myös Suomessa ilmailupolttoaineet ovat yhä verottomia huvi-ilmailua lukuun ottamatta.

Heidi Kalmarin mielestä muutosta kannattaisi ehkä lähteä hakemaan investoimalla raideyhteyksiin. Näin saataisiin karsittua varsinkin lyhyitä lentoja. 

– Yöjunathan helpottavat sitä maata pitkin kulkemista. Kun öitä voi käyttää matkustamiseen, säästää majoituskustannuksissa ja pääsee siirtymään eteenpäin. Kivasti on otsikoita näkynytkin, että niihin panostetaan ja niitä yhteyksiä tarjotaan lisää.

Kalmari laittaisi lisää painetta päättäjille, jotta myös lentoverotus saataisiin oikealle tasolle suhteessa junamatkailuun.

– Ja junamatkailu olisi sitten taas edullisempaa ja helpompi valinta niillekin, joilla ei ole niin paljon rahaa.

Saksassa ja muualla Keski-Euroopassa junalla pääsee lähes minne vain. (Kuva: Alexander Schimmeck/unsplash)

Keski-Euroopassa suurten kaupunkien väliset yhteydet on helppo korvata junilla, mutta Itämeren perukoilla sijaitsevassa Suomessa mahdollisuudet ovat rajalliset.

Rautateitse Suomesta pääsee suoraan vain Venäjälle. Muualle Eurooppaan on matkustettava käytännössä yhä Ruotsin kautta.

Vaihtoehto on kuitenkin tulossa, joskin vielä vuosien päässä. Baltian läpi ei ole ollut junayhteyttä vuosikymmeniin, mutta tällä tietoa vuonna 2026 valmistuva Rail Baltica korjaa tilanteen.

Tuskallisen hitaasti edennyt rata on yhä suunnittelupöydällä. Valmistuessaan 900 kilometrin mittainen Rail Baltica veisi junamatkailijan kuitenkin Tallinnasta Varsovaan alle neljässä tunnissa.

Kuluttaja voi kuitenkin omilla ratkaisullaan vaikuttaa silloinkin, kun poliitikot ja rahamaailma haraavat vastaan tai reagoivat hitaasti.

Jos lentomatkustamista ei voi lopettaa kokonaan, sitä voi ehkä vähentää. Kohteen voi valita lähempää ja suosia suoria lentoja. Lentomatkustamisesta voi yrittää tehdä kalliimpaa valitsemalla halpalentoyhtiön sijasta jonkin muun, toiminnassaan ehkä ilmastovastuullisemman yhtiön.

Facebookiin perustetussa Maata pitkin matkustavat -ryhmässä on jo lähes 17 000 jäsentä. Vaihtoehtoiset Maata pitkin -matkamessut ovat saaneet hurjan suosion ja interrail-matkailu näyttää tekevän vahvaa paluuta.

Myös Heidi Kalmari lähti perheineen kesäkuun lopulla puolentoista viikon interrail-reissulle Berliiniin. Perheelliselle matkustustapa ei ole helpoin.

Kalmari myöntää, että lapset kyselevät välillä, miksi kaverien perheissä lennetään.

– Kyllä he pähkäilevät sitä, miksi me olemme tiukempia siinä, kun toiset perheet eivät ajattele sitä asiaa. Yritän vaan sanoa, että meille se on tärkeä juttu ja toiset tekevät omalla tavallaan. Enkä haluakaan sanoa siihen, että toiset tekisivät väärin.

Juttu on julkaistu aiemmin Suomenmaan printtilehdessä 12.7.2019. Lähteenä on käytetty muun muassa Syken ja Sitran raporttia Lentomatkustuksen päästöt – Mistä lentoliikenteen päästöt syntyvät ja miten niitä voidaan vähentää?

Suomenmaan voi tilata täältä .

Lue myös

Saksa lähettää Puolan rajalle lisää Eurofighter-hävittäjiä

Saksa sanoo laajentavansa ja pidentävänsä osallistumistaan sotilasliitto Naton operaatioon Puolan ilmatilan puolustamiseksi. Saksan...
11.9.2025 18:40

Irlanti jättää ensi kevään Euroviisut väliin, jos Israel osallistuu

Irlanti ei osallistu Euroviisuihin, jos Israel osallistuu laulukilpailuun, kertoi maan yleisradioyhtiö RTE torstaina. RTE:n...
11.9.2025 18:36

Keskustan Riipi kyselytunnilla: Tehkää kansallinen takausjärjestelmä, ihmisten on saatava pankista lainaa – Orpo myönsi ongelman  

Toiseksi suurin oppositioryhmä keskusta vaati hallitukselta eduskunnan kyselytunnilla asuntoreformia.  Keskustan Mika Riipi näki, että...
11.9.2025 18:34

Aihetunnisteet

ilmastopolitiikka lentäminen

Viidesti viikossa kiinnostavimmista sisällöistä koostettu uutispaketti sähköpostiisi?

Tilaa Suomenmaan ilmainen uutiskirje.

Luetuimmat

  • Päivä
  • Viikko
  • Kuukausi
Järkytys: Vaarallinen ”suuteleva lude” uhkaa yli sataa miljoonaa ihmistä
Uutiset | 9.9.2025 22:02
Miksi legendaarisen kettukarkin virallinen nimi on Pihlaja? – Selitys saattaa yllättää
Uutiset | 9.9.2025 21:21
Mekaanikko HS:lle: Tällä en ajaisi vaikka maksettaisiin
Uutiset | 8.9.2025 21:02
Järkytys yön tapahtumista: ”Huomenna se voi olla Baltia tai Suomi”
Uutiset | 10.9.2025 9:10
Kreml rikkoi hiljaisuuden – yllättävä kommentti
Uutiset | 10.9.2025 14:18
Valko-Venäjän armeija raportoi yöllisistä drooneista
Uutiset | 10.9.2025 11:36
Yleinen sairaus lisää suolistosyövän riskiä merkittävästi, sanoo tuore tutkimus
Uutiset | 8.9.2025 21:43
Millaiset hiirenloukut toimivat parhaiten? – Asiantuntijalta yllättävä vastaus
Uutiset | 6.9.2025 20:34
Puolasta tyly viesti: Tämä Kremlin on nyt aika tajuta
Uutiset | 11.9.2025 9:00
Sokeria syödään yhä enemmän – tutkimus löysi yllättävän syyn
Uutiset | 9.9.2025 21:39
Järkytys: Vaarallinen ”suuteleva lude” uhkaa yli sataa miljoonaa ihmistä
Uutiset | 9.9.2025 22:02
Historia | Kotimaisella vakuutusyhtiöllä oli oma Boeing 747 – näin Suomen ainoalle jumbojetille kävi
Uutiset | 7.9.2025 21:00
Mekaanikko HS:lle: Tällä en ajaisi vaikka maksettaisiin
Uutiset | 8.9.2025 21:02
Näin teet polttopuut oikealla tavalla itse – Yksi asia muistettava kaikissa olosuhteissa
Uutiset | 1.9.2025 21:21
Miksi legendaarisen kettukarkin virallinen nimi on Pihlaja? – Selitys saattaa yllättää
Uutiset | 9.9.2025 21:21
Potilaan Lääkärilehti: Tällainen luomi voi olla merkki melanoomasta
Uutiset | 1.9.2025 22:15
“Keltainen teepannu” nauratti ensin, mutta pian hymyt hyytyivät – ranskalaistallin luja usko turbomoottoriin mullisti Formula 1:n
Uutiset | 6.9.2025 21:04
Millaiset hiirenloukut toimivat parhaiten? – Asiantuntijalta yllättävä vastaus
Uutiset | 6.9.2025 20:34
Tuholaistorjuja: Jos sinulla herää tällainen epäilys, älä vitkuttele yhtään
Uutiset | 7.9.2025 21:30
Prinsessa Diana piilotti aikakapselin, jonka piti pysyä suljettuna satoja vuosia – Nyt se kuitenkin avattiin
Uutiset | 1.9.2025 22:11
Kiinalaisen sotalaivan takaa-ajo päättyi hurjaan törmäykseen
Uutiset | 12.8.2025 21:43
Näin teet polttopuut oikealla tavalla itse – Yksi asia muistettava kaikissa olosuhteissa
Uutiset | 1.9.2025 21:21
Järkytys: Vaarallinen ”suuteleva lude” uhkaa yli sataa miljoonaa ihmistä
Uutiset | 9.9.2025 22:02
Kysely: Monelle syöpään sairastuneelle ei kerrota olennaisesta hoitoon liittyvästä asiasta – ”Huolestuttavaa”
Uutiset | 29.8.2025 22:00
Tutkimus: Ihmiset ikääntyvät entistä nopeammin – tässä syy
Uutiset | 26.8.2025 21:39
Prinsessa Diana piilotti aikakapselin, jonka piti pysyä suljettuna satoja vuosia – Nyt se kuitenkin avattiin
Uutiset | 1.9.2025 22:11
Historia | Kotimaisella vakuutusyhtiöllä oli oma Boeing 747 – näin Suomen ainoalle jumbojetille kävi
Uutiset | 7.9.2025 21:00
Tutkimus löysi parannuskeinot ”särkyneen sydämen oireyhtymään”
Uutiset | 30.8.2025 21:40
Mekaanikko HS:lle: Tällä en ajaisi vaikka maksettaisiin
Uutiset | 8.9.2025 21:02
Karhu hyökkäsi ihmisen kimppuun
Uutiset | 26.8.2025 9:55

Uusimmat

Saksa lähettää Puolan rajalle lisää Eurofighter-hävittäjiä
Uutiset | 11.9.2025 18:40
Irlanti jättää ensi kevään Euroviisut väliin, jos Israel osallistuu
Uutiset | 11.9.2025 18:36
Keskustan Riipi kyselytunnilla: Tehkää kansallinen takausjärjestelmä, ihmisten on saatava pankista lainaa – Orpo myönsi ongelman  
Uutiset | 11.9.2025 18:34
Keskustan Kemppi vaatii vahvistusta pk-yritysten kasvuedellytyksille – ”Tarvitaan ratkaisuja”
Uutiset | 11.9.2025 18:32
Susijengi on muutenkin historiallinen kuin välieräpaikan vuoksi – Merkittävä ero Itä-Euroopan maihin
Uutiset | 11.9.2025 18:20
Eturivin elokuvaohjaajat vaativat hallitusta perumaan lähes 8 miljoonan leikkaukset
Uutiset | 11.9.2025 17:55
EU-parlamentti hyväksyi Gazaa tukevan päätöslauselman – Mika Aaltola äänesti ainoana suomalaisena tyhjää
Uutiset | 11.9.2025 17:52
Ilmari Käihkö: Droonien ampuminen alas hävittäjillä ei ole kestävä ratkaisu
Uutiset | 11.9.2025 17:46
Miksi työttömyys vain kasvaa, hallitus? Orpo ja Marttinen osoittivat Venäjää 
Uutiset | 11.9.2025 17:35
Valko-Venäjä vapautti yli 50 poliittista vankia USA:n painostuksen jälkeen
Uutiset | 11.9.2025 16:49
Näytä lisää

Toimitus suosittelee

Mikä selittää SDP:n ylivoimaa? – Tutkijat ruotivat gallupmenestyksen syyt
Uutiset | 7.9.2025 8:02
Rasismisotkussa rypenyt hallitus joutui opposition eteen, toimintakyky herätti kysymyksiä
Uutiset | 4.9.2025 18:37
Toimittajalta | Tämä on jo todella noloa
Uutiset | 2.9.2025 14:43

Uutiset

  • Uusimmat
  • Luetuimmat
Saksa lähettää Puolan rajalle lisää Eurofighter-hävittäjiä
Uutiset | 11.9.2025 18:40
Irlanti jättää ensi kevään Euroviisut väliin, jos Israel osallistuu
Uutiset | 11.9.2025 18:36
Keskustan Riipi kyselytunnilla: Tehkää kansallinen takausjärjestelmä, ihmisten on saatava pankista lainaa – Orpo myönsi ongelman  
Uutiset | 11.9.2025 18:34
Järkytys: Vaarallinen ”suuteleva lude” uhkaa yli sataa miljoonaa ihmistä
Uutiset | 9.9.2025 22:02
Historia | Kotimaisella vakuutusyhtiöllä oli oma Boeing 747 – näin Suomen ainoalle jumbojetille kävi
Uutiset | 7.9.2025 21:00
Mekaanikko HS:lle: Tällä en ajaisi vaikka maksettaisiin
Uutiset | 8.9.2025 21:02

Mielipiteet

  • Uusimmat
  • Luetuimmat
Lukijalta: Panostus nuoriin ei ole menoerä, vaan elämänlaatua lisäävä investointi
Mielipide | 11.9.2025 13:06
Lukijalta: Nuoren vaikeudet intissä voivat olla oppi myös Puolustusvoimille
Mielipide | 11.9.2025 13:00
Lukijalta: Valtiontalouden hoito tärkeintä
Mielipide | 11.9.2025 12:57
Lukijalta: Perhepolitiikka on parasta turvallisuuspolitiikkaa
Mielipide | 11.9.2025 12:54
Lukijalta: Emme ole heikkolaatuisia, vaan kasvamme tasavertaisiksi ahkeruudella ja työllä
Mielipide | 8.9.2025 15:56
Lukijalta: Heikot puheet
Mielipide | 9.9.2025 9:00
Lukijalta: Arvokkuuden paluu politiikkaan
Mielipide | 4.9.2025 12:15
Lukijalta: Suora puhe ei saa olla rumaa puhetta
Mielipide | 5.9.2025 11:59

Keskusta

  • Uusimmat
  • Luetuimmat
Keskustan Mikko Savola: Ruokaturva ja koulutus on turvattava
Keskusta | 6.9.2025 13:12
Nuorkeskusta: Hallituksen työllisyys- ja kasvutoimet ovat laastaria avohaavan päälle
Uutiset | 3.9.2025 16:18
Lauri Salo ei hae jatkokautta Keskustaopiskelijoiden puheenjohtajana
Keskusta | 28.8.2025 14:09
Keskustan Mikko Savola: Ruokaturva ja koulutus on turvattava
Keskusta | 6.9.2025 13:12
Lauri Salo ei hae jatkokautta Keskustaopiskelijoiden puheenjohtajana
Keskusta | 28.8.2025 14:09
Nuorkeskusta: Hallituksen työllisyys- ja kasvutoimet ovat laastaria avohaavan päälle
Uutiset | 3.9.2025 16:18
  • Uutiset
  • Keskusta
  • Näkökulmat
  • Blogit
  • Tapahtumat

Toimitus

[email protected]
[email protected]

Hel­sin­gin toi­mi­tus
Apol­lon­ka­tu 11 A Hel­sin­ki

Toimitus

Lataa uutissovellus Lähetä juttuvinkki Lähetä palautetta Mediatiedot

Järjestöpalstan ilmoitukset Keskustan piiritoimistojen kautta.

Tietosuoja- ja rekisteriseloste


Seuraa Suomenmaata

✖

Kirjaudu sisään

Syötä tunnuksesi alla oleviin kentiin. Jos sinulla ei ole vielä tunnusta, voit rekisteröityä täällä.

Näköislehti vaatii voimassaolevan tilauksen. Tilaa Suomenmaa täällä.

Olen unohtanut salasanani
Rekisteriseloste