Veikkauksen kurinpalautus uhkaa kulttuurin ja urheilun rahoitusta – ministeri Kososen mukaan ratkaisua haetaan kehysriiheen
Pelihaittojen vähentämiseen tähtäävällä Veikkauksen toiminnan ”kurinpalautuksella” voi olla vakavia seurauksia edunsaajille.
Tiede- ja kulttuuriministeri Hanna Kososen (kesk.) mukaan näyttää siltä, että veikkausvoittovarat vähenevät jatkossa tuntuvasti.Veikkauksen pelituotoilla rahoitetaan muun muassa sosiaali- ja terveysjärjestöjä, kulttuuria, tiedettä, taidetta ja liikuntaa.
Edunsaajapuolella asia on Kososen mukaan iso kysymys, ja hallituksen on kyettävä löytämään asiaan jonkinlainen kokonaisratkaisu. Sellainen pyritään ministerin mukaan löytämään ensi kevään kehysneuvotteluihin mennessä.
– Näiden tulojen tippuminen voi olla hyvinkin merkittävää, Kosonen sanoi opetus- ja kulttuuriministeriön asioista opetusministeri Li Anderssonin (vas.) kanssa pitämässään lehdistötilaisuudessa.
Kosonen sanoi odottavansa asiassa eri ministeriöiden kanssa tehtävältä yhteistyöltä paljon. Hallituksessa omistajaohjauksesta vastaa ministeri Sirpa Paatero (sd.) ja rahapelilainsäädännöstä sisäministeri Maria Ohisalo (vihr.).
Edunsaajaministeriöitä ovat myös hevostaloudesta huolehtiva maa- ja metsätalousministeriö ja sosiaali- ja terveysministeriö.
– Eli kaikkien näiden kanssa täytyy tätä kokonaisuutta sitten pohtia. Kaikki vaikuttaa kaikkeen, ja mietitään sitä sitten.
Kososen mukaan samalla on myös tärkeää, että peliriippuvuudesta kärsiville ihmiselle saadaan tukea. Rahapelihaittojen vähentämiseen tähtäävä ohjelma on lähdössä käyntiin STM:ssä.
Veikkauksen tuloutuksen valtiolle on arvioitu vähenevän jopa yli 200 miljoonaa euroa vuonna 2022. Tänä vuonna Veikkaukselta odotetaan kilahtavan valtion kassaan noin miljardi euroa.
Kesän mainoskohun siivittämään Veikkauksen ”kurikampanjaan” sisältyy kaupoissa ja kioskeissa sijaitsevien peliautomaattien määrän vähentäminen 3 000:lla automaatilla. Jäljelle jäävissä automaateissa voi pelata vain tunnistautuneena. Veikkauksella on tällä hetkellä noin 21 500 rahapeliautomaattia.
Samalla markkinointia supistetaan tuntuvasti ja esimerkiksi digitaalisten pelien mainostaminen rajataan digitaalisiin kanaviin.