Open Navbar
Close Navbar
  • Uutiset
  • Keskusta
  • Näkökulmat
  • Blogit
  • Mielipiteet
  • Tapahtumat
  • Tarinat
  • Mediatiedot
  • Toimitus
  • Palaute ja juttuvinkki
  • Lataa uutissovellus
Lataa Suomenmaa-sovellus: IOS / Android
  • Mediatiedot
  • Toimitus
  • Palaute ja juttuvinkki
  • Lataa uutissovellus
  • Uutiset
  • Keskusta
  • Näkökulmat
  • Blogit
  • Mielipiteet
  • Tapahtumat
  • Tarinat
Haku
Tarinat

Tarinat | Ruska tuli viiveellä – Katso kuvia väriloistosta

20.10.2025 13:06
Lue lisää 
Raideliikenne
Liikenne- ja viestintäministeri Lulu Ranne haastateltavana pohjoismaisten liikenneministereiden tiedotustilaisuuden jälkeen Helsingissä 13. toukokuuta. (Kuva: Lehtikuva/Antti AImo-Koivisto)

Toimittajalta | Liikenneministerin raideleveyshanke on pahimman luokan haihattelua   

Rahoja vuosikymmenien miljardiprojektiin ei löydy mistään, toimittaja Pekka Pohjolainen kirjoittaa 
Pekka Pohjolainen 23.5.2025 8:00, muokattu 23.5.2025 10:51
a– a+
Raideliikenne

Raideliikenne sekaisin vuosikymmeniksi kymmenien miljardien panostuksella, lopputulemana rautatieverkkoon yhdeksän senttiä nykyistä kapeammat raiteet. 

Ei, kyseessä ei ole aprillipila eikä poiminta menneen maailman pakkomielteisten diktaattorien poliittisista ohjelmista, vaan tiivistys perussuomalaisen liikenne- ja viestintäministerin Lulu Ranteen ilmeisen tosissaan ajamasta hankkeesta. 

Ranne haluaa vaihtaa koko Suomen rautatieverkon niin sanottuun eurooppalaiseen leveyteen. Taustalla on Euroopan komission muutaman vuoden takainen esitys, joka velvoittaisi rakentamaan uudet Euroopan laajuisen liikenneverkon (TEN-T) raideyhteydet eurooppalaisen standardin raideleveyteen ilman poikkeuksia. 

Raideleveyden täyttä vaihtamista EU ei kuitenkaan Suomelta vaadi. 

Historiallisista syistä Suomessa käytössä oleva raideleveys on 1524 millimetriä. Tarkkaan ottaen se ei ole aivan sama kuin Venäjällä, jossa kiskojen väli on nykyisin 1520 mm.  

Venäjän keisariajan viiden jalan raideleveys kavennettiin metrijärjestelmän mukaiseksi 1960-luvulla kallistamalla kiskoja. Neljän millimetrin erolla ei kuitenkaan ole käytännön merkitystä, vaan suomalaisella rautatiekalustolla voi ajaa Venäjän rataverkossa. 

Jos raideleveyttä halutaan muuttaa eurooppalaiseen 1435 milliin, Suomen radat pitäisi kiskottaa kokonaan uusiksi. Espanjassa, jossa Napoleonin sotien kokemusten vuoksi raideleveys on eri kuin Ranskassa, on selvitty yhden kiskon lisäyksellä. Tämä johtuu siitä, että Espanjan oma raideleveyden (1668 mm) ja eurooppalaisen leveyden ero on selvästi suurempi. 

Neljän kiskon malli olisi periaatteessa mahdollinen, ja sellainen on nykyisinkin käytössä Suomen ja Ruotsin rajalla Torniossa. Vain toinen kiskopari on kuitenkin mahdollista sähköistää keskilinjan liian suuren eron vuoksi. 

Junaraiteita ja juna Pasilassa Helsingissä torstaina 15. toukokuuta 2025. LEHTIKUVA / RONI REKOMAA

Erilaisten raideleveyksien ongelma voidaan ratkaista myös hieman vaivalloisesti vaihtamalla junan kiskopyörästöt eli telit tai raideleveydenvaihtolaitteistolla, joka siirtää kiskopyöriä akseleilla haluttuun raideleveyteen. 

Mikäli koko nykyisen kaluston telit vaihdettaisiin kapeampaan, puhutaan miljardiluokan investoinnista. Laskun maksaisivat käyttäjät. 

Raideleveydellä on vaikutusta myös matkustusmukavuuteen. Henkilöliikenteessä suomalaiset vaunut ovat tilavampia, ja erityisesti kaksikerroksisissa vaunuissa päätilaa on eurooppalaista kalustoa enemmän. Myös volyymiltaan suurissa raakapuukuljetuksissa leveydestä on etua.  

Mutta se tekniikasta. 

Ranteen ministeriön oman kahden vuoden takaisen selvityksen mukaan kattavalla TEN-T -verkon raideremontilla pääradan kapasiteetti kasvaisi, mutta vähenisi muulla ydinverkolla. 

Muilla alueilla kuin pääradalla henkilöliikenteen palvelutaso laskisi. Täsmällisyys ja vaihdolliset yhteydet lisääntyisivät. Osa nykyisistä suorista yhteyksistä muuttuisi vaihdollisiksi. Useat kuljetusketjut katkeaisivat, siirtokuormaukset yleistyisivät ja raideliikenteen kilpailuetu ja kysyntä voisivat heikentyä. 

Erityisen suuria haitallisia vaikutuksia raideleveyden vaihdolla olisi raakapuun kuljetuksiin ydinverkon ja kattavan verkon ulkopuolella. 

Rakentamisen arvioidaan kestävän yli 20 vuotta ja raideliikenne menisi pahoin sekaisin ratatöistä ja sekalevyisellä kalustolla operoinnista. Pelkällä kiskon siirtämisellä ei selvitä, vaan samalla on vaihdettava ratapölkyt ja kunnostettava ratapohjat, ellei rakenneta kokonaan uutta rataa vanhan rinnalle. 

Ratatöiden aikaiset laajat liikennekatkot ja -muutokset siirtäisivät sekä henkilö- että tavaraliikennettä pois raiteilta pysyvästi. Koko valtakunnallisen liikennejärjestelmän tehokkuus heikkenisi. 

Kustannukset on arvioitu noin 15 miljardiksi euroksi. Mallia, jossa raideleveys vain vaihdettaisiin kautta maan uuteen ilman lisäkapasiteetin rakentamista ei kelpuutettu edes jatkotarkasteluun. 

Joissakin arvioissa Ranteen raideleveysfantasian hinnaksi on haarukoitu kymmeniä miljardeja.  

Tällaisia rahoja ei löydy mistään julkisen talouden nykyisessä tilanteessa ja ennustettavissa olevassa tulevaisuudessa, ei valtiolta, ei EU:lta, ei edes kansalaisten selkänahasta. 

VR:n matkustajajuna ja Mossanin kosteikko Inkoossa 21. toukokuuta 2024. LEHTIKUVA / VESA MOILANEN

Pohjoisessa jo käynnistetyillä ratahankkeilla, Norjan satamiin ulottuvilla “Nato-radoilla” on ainakin jonkinlaista huoltovarmuusmerkitystä, ja niissä liikenneministeri on oikealla asialla. Jo ennen Ukrainan sotaa Suomen tuonti- ja vientikuljetuksista yli 80 prosenttia kuljetettiin meritse, ja sodan alettua osuus nousi 94 prosenttiin. 

Ranne haluaa kuitenkin mennä asiassa paljon pidemmälle ja vaihtaa Venäjä-korttia vilautellen koko maan raideleveyden. “Halutaanko me olla ikuisesti kiinni Venäjässä? Ei haluta”, hän kyseli ja vastasi itse Pohjoismaiden liikenneministerien kokouksen tiedotustilaisuudessa. 

“Voimme jäädä historiaan sellaisena hallituksena, joka jätti käyttämättä tilaisuuden tai teki sen rohkean ja Suomen kannalta välttämättömän päätöksen, että siirrytään”, ministeri maalaili. 

Pysähdytäänpä lopuksi tähän. 

Suomi on ja pysyy logistisesti vastakin “saarena”, jonka kuljetusjärjestelmä perustuu Itämerta pitkin tehtävään ulkomaankauppaan.  

Kuljetusvirtojen kiertäminen pohjoisesta Tornion ja Haaparannan kautta ei LVM:n selvityksen mukaan kannata tiettyjä metalli- ja metsäteollisuuden kuljetuksia lukuun ottamatta. 

Noin 1500 kilometrin matkaa Helsingistä tai muualta Etelä-Suomesta Tornion kautta Tukholmaan ei lähde junalla koluamaan kukaan. Rataa Ahvenanmaan kautta Ruotsiin ei ole näköpiirissä, sen kummemmin kuin siltaa Vaasasta Uumajaan tai tunnelia Suomenlahden ali Tallinnaankaan. 

Venäjän hyökättyä Ukrainaan Suomi on katkaissut taloudelliset ja poliittiset suhteensa Venäjään, niin kuin oikein onkin. Jonakin päivänä Putinin aika Venäjällä kuitenkin päättyy. 

Ties millaisia iivanajulmia voi kenties pysyä vallassa pitkään Kremlin nykyisen isännän jälkeenkin, mutta ennemmin tai myöhemmin jonkinlaiset suhteet Venäjään palaavat. Tuskin samanlaisina kuin ennen, mutta kuitenkin. 

Kauppaa käydään ja matkoja Pietariin ja Viipuriin tehdään taas, kun poliittinen tilanne antaa myöten. Sitten samasta raideleveydestäkin on taas hyötyä. 

Pietarista lähtenyt VR:n Allegro-juna Tikkurilan juna-asemalla Vantaalla 21. maaliskuuta 2022. LEHTIKUVA / MARKKU ULANDER

Turvallisuuskysymys yhteinen raideleveys Venäjän kanssa ei ole. Jos olisi, kai maantietkin pitäisi varmuuden vuoksi jyrsiä poikki? Puna-armeijan panssarijunista ei tiettävästi ollut isompaa harmia Suomen rautateillä viime sodissakaan. 

Nykyisessä tilanteessa tietynlainen Venäjä-fobia on perusteltua ja ymmärrettävää. Johonkin rajaan asti se kaiketi voi olla hyödyllistä päättäjillekin.  

Sellaisen vallassa ei kuitenkaan pitäisi lähteä historiattomaan ja tulevaisuudelle sokeaan haihatteluun tolkuttoman kalliilla, toteuttamiskelvottomilla ja taloudelle vaarallisilla ja vahingollisilla hankkeilla. 

Lue myös

Ukrainan sodan vaikutukset oli huomioitu – liikenneministeri Ranne puhui Ylelle höttöä oman ministeriönsä raideraportista

Liikenne- ja viestintäministeri Lulu Ranne (ps.) perusteli keskiviikkoillan tv-uutisissa rautateiden raideleveyden muuttamista eurooppalaiseksi...
15.5.2025 12:44

Ovaska ihmettelee ministeri Ranteen innokkuutta jättimäiseen raidehankkeeseen – "Suomi on aivan veloissa"

Eduskunnan liikenne- ja viestintävaliokunnan puheenjohtaja Jouni Ovaska (kesk.) hämmästelee Suomen junaraiteita koskevan keskustelun...
15.5.2025 15:54

Ministeri Ranne: Junaraiteet pitäisi muuttaa kapeammiksi koko maassa – "Halutaanko me olla ikuisesti kiinni Venäjässä? Ei haluta"

Pohjoismaiden liikenneministerit allekirjoittivat yhteisen julkilausuman sotilaallisesta liikkuvuudesta ja huoltovarmuudesta.
13.5.2025 19:02

Aihetunnisteet

Politiikka

Viidesti viikossa kiinnostavimmista sisällöistä koostettu uutispaketti sähköpostiisi?

Tilaa Suomenmaan ilmainen uutiskirje.

Luetuimmat

  • Päivä
  • Viikko
  • Kuukausi
Tutkijat hälyttävät: Miesten testosteronitasot vaarassa
Uutiset | 18.10.2025 23:32
WHO varoittaa vakavasta terveysuhasta − ”Meiltä loppuvat hoitovaihtoehdot”
Uutiset | 13.10.2025 21:29
Kumpi keksittiinkään ensin, kitka- vai nastarengas? – Vastaus suomalaiskeksinnöstä voi yllättää
Uutiset | 18.10.2025 21:30
Tyrmistys leviää kiinalaisten Nato-puheista: ”Absurdia”
Uutiset | 19.10.2025 22:02
Tutkijalta hätkähdyttävä muovivaroitus: Tämä arkinen tapa ei kannata
Uutiset | 14.10.2025 9:00
Lignell & Piispanen varoittaa alkoholilain seurauksista – ”On pelko, ettei edes 170-vuotias suomalainen juomatalo kykene jatkamaan”
Uutiset | 16.10.2025 13:23
Tutkimus: Jo pieni määrä alkoholia voi lisätä dementiariskiä
Uutiset | 18.10.2025 21:00
Tutkimus: Pelätty syöpä yleistyy jatkossakin, jos mitään ei tehdä – Keino kyllä olisi
Uutiset | 13.10.2025 23:01
Maksupääte rikki? Lähitaksi varoittaa villien taksien pimeästä toiminnasta
Uutiset | 17.10.2025 22:20
Suomen uhanalaisimman kalan titteli menee nyt uuteen osoitteeseen
Uutiset | 17.10.2025 8:20
Tutkimus: Pelätty syöpä yleistyy jatkossakin, jos mitään ei tehdä – Keino kyllä olisi
Uutiset | 13.10.2025 23:01
WHO varoittaa vakavasta terveysuhasta − ”Meiltä loppuvat hoitovaihtoehdot”
Uutiset | 13.10.2025 21:29
Nouseva terveysuhka: Jo tölkki päivässä vaarantaa maksan
Uutiset | 8.10.2025 23:45
Tämä lapsuuden kokemus voi aiheuttaa ikävän sairauden aikuisena, kertoo tutkimus
Uutiset | 12.10.2025 21:45
Tyrmistys vapaaehtoisen pullanpaiston kieltämisestä leviää: ”En voi ymmärtää”
Uutiset | 15.10.2025 13:24
Riipaiseva tutkimustulos: ”Vaikutukset voivat olla pitkäaikaisia”
Uutiset | 16.10.2025 21:30
Suomen uhanalaisimman kalan titteli menee nyt uuteen osoitteeseen
Uutiset | 17.10.2025 8:20
Tuore tutkimus: Karkista yllättävä helpotus syysflunssaan
Uutiset | 14.10.2025 22:03
Tutkijat hälyttävät: Miesten testosteronitasot vaarassa
Uutiset | 18.10.2025 23:32
Sota iski Venäjän kotirintamalle – siviiliuhrien määrä kasvaa
Uutiset | 14.10.2025 2:56
Nouseva terveysuhka: Jo tölkki päivässä vaarantaa maksan
Uutiset | 8.10.2025 23:45
IS: Lääkäriltä täystyrmäys yleiselle terveysväitteelle: ”Suurin turhake”
Uutiset | 30.9.2025 22:03
Verkkopankissa maksaminen muuttuu torstaista alkaen
Uutiset | 7.10.2025 8:28
Tutkimus paljasti vakavan terveysriskin – Lähes jokainen altistuu
Uutiset | 5.10.2025 22:12
Tutusta marjasta tehtiin uusi löytö – voi torjua jopa syöpää
Uutiset | 24.9.2025 22:00
Tutkimus: Pelätty syöpä yleistyy jatkossakin, jos mitään ei tehdä – Keino kyllä olisi
Uutiset | 13.10.2025 23:01
WHO varoittaa vakavasta terveysuhasta − ”Meiltä loppuvat hoitovaihtoehdot”
Uutiset | 13.10.2025 21:29
Tämä tuttu supermauste alentaa kolesterolia
Uutiset | 30.9.2025 0:30
Tutkimus: Kuntosaleilla yleistyvä ilmiö aiheuttaa sydänmuutoksia
Uutiset | 28.9.2025 21:15
Tutusta yrtistä paljastui terveyshyötyjä – etenkin aivot kiittävät
Uutiset | 23.9.2025 21:07

Uusimmat

Tarinat | Ruska tuli viiveellä – Katso kuvia väriloistosta
Tarinat | 20.10.2025 13:06
Kuntaliitto: Hankintalain uudistamisesta satojen miljoonien kustannukset kunnille
Uutiset | 20.10.2025 11:19
Miten Helsinki vastaa huumeongelmaan? Keskustan päihdeillassa puhuu Mika Salminen
Uutiset | 20.10.2025 11:05
Lähes puolet pitkäaikaissairaista kokee lääkehoidon kuormittavaksi, selviää tutkimuksesta
Uutiset | 20.10.2025 10:49
Ranskan oikeusministeri myöntää Louvren turvatoimien olleen puutteelliset
Uutiset | 20.10.2025 10:37
Zelenskyi sanoo Ukrainan tarvitsevan 25 Patriot-ilmatorjuntajärjestelmää
Uutiset | 20.10.2025 10:26
Zelenskyi: Olen valmis osallistumaan Trumpin ja Putinin tapaamiseen Budapestissä, jos minut kutsutaan
Uutiset | 20.10.2025 10:17
Varoitus uudesta huumeesta Helsingissä: Yksikin tabletti voi johtaa kuolemaan
Uutiset | 20.10.2025 9:43
Lähes 290 yritystä haettiin konkurssiin syyskuussa
Uutiset | 20.10.2025 9:25
Ulkoministeri Valtonen: Putinin kaltaisen sotarikollisen ei pitäisi olla tervetullut EU-alueelle
Uutiset | 20.10.2025 9:23
Näytä lisää

Toimitus suosittelee

Mistä uusi suunta? – Keskustassa käynnissä massiivinen voimainponnistus
Uutiset | 19.10.2025 10:00
Gallupit | Mikä saa seisovan veden liikkeelle? ”Omintakeinen profiili saisi näkyä”
Uutiset | 16.10.2025 11:58
Työttömyyskeskustelu sai jo raamatulliset mitat – ”Kuin Joosefin neuvo faaraolle”
Uutiset | 17.10.2025 8:30

Uutiset

  • Uusimmat
  • Luetuimmat
Tarinat | Ruska tuli viiveellä – Katso kuvia väriloistosta
Tarinat | 20.10.2025 13:06
Kuntaliitto: Hankintalain uudistamisesta satojen miljoonien kustannukset kunnille
Uutiset | 20.10.2025 11:19
Miten Helsinki vastaa huumeongelmaan? Keskustan päihdeillassa puhuu Mika Salminen
Uutiset | 20.10.2025 11:05
Tutkimus: Pelätty syöpä yleistyy jatkossakin, jos mitään ei tehdä – Keino kyllä olisi
Uutiset | 13.10.2025 23:01
WHO varoittaa vakavasta terveysuhasta − ”Meiltä loppuvat hoitovaihtoehdot”
Uutiset | 13.10.2025 21:29
Nouseva terveysuhka: Jo tölkki päivässä vaarantaa maksan
Uutiset | 8.10.2025 23:45

Mielipiteet

  • Uusimmat
  • Luetuimmat
Lukijalta: Politiikan ja yritystoiminnan johtaminen ovat eri lajeja
Mielipide | 17.10.2025 12:11
Lukijalta: Voitaisiinko Petteri Orpon tahto toteuttaa perustamalla ”Länsi-Euroopan unioni” uudelleen?
Mielipide | 17.10.2025 12:05
Lukijalta: Ukrainalaisista Suomessa
Mielipide | 17.10.2025 12:01
Lukijalta: Torstai 6.11. on toivoa täynnä myös ”tieteiden kuningattarelle”
Mielipide | 17.10.2025 11:53
Vastine: Faktoja KELA:n kuntoutuspsykoterapiasta ja palvelujärjestelmästämme
Mielipide | 16.10.2025 10:06
Vastine: Kelan kuntoutuspsykoterapia on osa toimivaa mielenterveyden hoitoa
Mielipide | 16.10.2025 10:09
Vastine: Politiikkaa mielenterveyden kustannuksella?
Mielipide | 16.10.2025 10:15
Lukijalta: Ukrainalaisista Suomessa
Mielipide | 17.10.2025 12:01

Keskusta

  • Uusimmat
  • Luetuimmat
Miten Helsinki vastaa huumeongelmaan? Keskustan päihdeillassa puhuu Mika Salminen
Uutiset | 20.10.2025 11:05
Mistä uusi suunta? – Keskustassa käynnissä massiivinen voimainponnistus
Uutiset | 19.10.2025 10:00
Anne Kalmari vaatii oikeudenmukaisuutta sote-rahoituksen laskentaan: ”Järjestelmä on vanhentunut”
Uutiset | 17.10.2025 11:56
Vakava varoitus velkaantumisesta – Vantaan keskusta pysäyttäisi ratikkahankkeen
Uutiset | 16.10.2025 11:30
Kaleva: Keskustan piiripomo kiistää Purran rajut syytökset
Uutiset | 13.10.2025 15:56
Mistä uusi suunta? – Keskustassa käynnissä massiivinen voimainponnistus
Uutiset | 19.10.2025 10:00
  • Uutiset
  • Keskusta
  • Näkökulmat
  • Blogit
  • Tapahtumat

Toimitus

[email protected]
[email protected]

Hel­sin­gin toi­mi­tus
Apol­lon­ka­tu 11 A Hel­sin­ki

Toimitus

Lataa uutissovellus Lähetä juttuvinkki Lähetä palautetta Mediatiedot

Järjestöpalstan ilmoitukset Keskustan piiritoimistojen kautta.

Tietosuoja- ja rekisteriseloste


Seuraa Suomenmaata

✖

Kirjaudu sisään

Syötä tunnuksesi alla oleviin kentiin. Jos sinulla ei ole vielä tunnusta, voit rekisteröityä täällä.

Näköislehti vaatii voimassaolevan tilauksen. Tilaa Suomenmaa täällä.

Olen unohtanut salasanani
Rekisteriseloste