Open Navbar
Close Navbar
  • Uutiset
  • Keskusta
  • Näkökulmat
  • Blogit
  • Mielipiteet
  • Tapahtumat
  • Tarinat
  • Mediatiedot
  • Toimitus
  • Palaute ja juttuvinkki
  • Lataa uutissovellus
Lataa Suomenmaa-sovellus: IOS / Android
  • Mediatiedot
  • Toimitus
  • Palaute ja juttuvinkki
  • Lataa uutissovellus
  • Uutiset
  • Keskusta
  • Näkökulmat
  • Blogit
  • Mielipiteet
  • Tapahtumat
  • Tarinat
Haku
Norja

Vakoilupomo: Venäläishakkerit avasivat tulvaportit Norjassa

14.8.2025 13:05
Lue lisää 
Autot
Dacia Bukarestissa 2006. (Kuva: Wikimedia Commons)

"Romanian Renault" selvisi Itä-Euroopan mullistuksista – Ceausescujen pakomatkakin päättyi Dacian kyydissä

Pekka Pohjolainen 2.11.2024 20:50, muokattu 4.11.2024 8:33
a– a+
Autot

Romanialainen Dacia on nykyisin hyvän ja halvan käyttöauton maineessa ja yleinen näky Suomenkin tiellä. Moni Dacia-kuski ei välttämättä enää edes tunne automerkin juuria pahamaineisessa kommunistisessa diktatuurissa.

Nicolae Ceausescun noustessa Romanian johtoon 1965 maassa ei juurikaan ollut autonvalmistuksen osaamista ja perinteitä, mutta tarve kansanautolle oli huutava. Ceausescu päätti laittaa pyörät pyörimään ja antoi kommunistiselle puolueelle käskyn ryhtyä toimiin asiassa.

Neuvotteluja käytiin vuonna 1966 Peugeotin, Fiatin, Alfa-Romeon ja Renaultin kanssa. Kun Ranskan presidentti Charles de Gaulle vieraili Romaniassa 1966, asia oli esillä ja Romania päätyi sopimukseen Ranskan valtion omistaman Renaultin kanssa.

Sopivaksi tyypiksi katsottiin Renaultin katalogista malli 12, joka oli kuitenkin vielä keskeneräinen. Niinpä osapuolten välillä päädyttiin siihen, että Romaniassa ryhdyttäisiin valmistamaan ensin takamoottorista Renault 8:aa.

Romaniassa kiertäneen tarinan mukaan keskusteluissa oli vaihtoehtona esillä myös hienostuneemman Renault 16:n valmistus, mutta Ceausescu oli pitänyt autoa liian hankalana ylläpidettävänä ”hölmöille” romanialaisille.

Renault 8 sai Romaniassa nimen Dacia 1100. Auto oli käytännössä vain Romaniassa koottu Renault 8. Romanialaisia osia ei käytetty, vaan kaikki tuotiin Ranskasta. Ensimmäinen Dacia luovutettiin Ceausesculle tuotantolinjalta 20. elokuuta 1968.

Nicolae Ceausescu ensimmäisen Dacia 1100:n ratissa 1968. (Photo #G506, Fototeca online a comunismului românesc, (05.02.2009), (ANIC, fond ISISP, Nicolae Ceauşescu, 169/1968)

Dacia 1300:ksi nimetyn Renault 12:n valmistus käynnistyi 1969. Myös Dacia 1300 oli aluksi täysin identtinen Ranskassa valmistetun Renault 12:n kanssa. Kaikkiaan 239:n auton esisarja meni kokonaan puoluevirkailijoiden käyttöön.

Vuonna 1971 autossa alettiin käyttää jo romanialaisia osia, ja seuraavana vuonna massatuotanto pääsi käyntiin. Kotimaisuusaste nousi koko ajan, mutta laadun kustannuksella: siinä missä Renaultin alkuperäinen moottori kesti jopa 300 000 kilometriä, romanialaisella päästiin korkeintaan 100 000 kilometriin.

Vuonna 1977 Daciat olivat jo kokonaan romanialaista valmistetta virtalukkoa lukuun ottamatta. Perusmallin lisäksi valmistettiin farmariversiota ja korkeimmille puoluevirkailijoille tarkoitettua LS-luksusmallia, jossa oli muun muassa radio ja valaistu hansikaslokero. Mallia sai vain mustana.

Perusmallin päivitetty 1310 -versio tuli markkinoille 1979, mutta uutta autossa oli pelkästään uudelleen muotoiltu nelilamppuinen etumaski.

Suomessa Renault 12 oli yleinen auto, mutta romanialaisen version myynti jäi vähäiseksi. Daciaa tuotiin Suomeen vuosina 1972–79 toistatuhatta kappaletta.

Kommunistisen puolueen eliitti alkoi 1970-luvun lopulla kaivata ylellisempää autoa. Ranskalaisten kanssa yhteistyössä syntyi Dacia 2000, jonkinlainen yhdistelmä Renaultin malleja 18 ja 20. Romanialaista siinä olivat tiettävästi vain istuimet ja akut.

Nicolae ja Elena Ceausesculle toimitetussa erikoisversiossa oli sähköikkunat, kolmiportainen automaattivaihteisto, ilmastointi ja 115-hevosvoimainen 2,2-litrainen moottori. Pariskunta nähtiin autollaan liikkeellä usein. Nicolae Ceausescu ei autoaan tiettävästi kuitenkaan koskaan itse ajanut, vaan matkusti mieluiten toisella etupenkillä. Takapenkillä istumisesta diktaattori ei pitänyt.

Elitistiselle 2000-mallille kuta kuinkin täydellisenä vastakohtana Ceausescu antoi 1980-luvun nationalismissaan määräykseen kokonaan kotimaisen kansanauton suunnittelemisesta.

Diktaattorin käskyt olivat selkeitä: auton piti olla alle kolme metriä pitkä, mutta siihen piti mahtua kaksi aikuista ja kaksi lasta. Polttoaineenkulutus ei saanut ylittää kolmea litraa sadalla kilometrillä.

Lopputulemana oli Dacia 500 Lastun, luultavasti yksi historian huonoimmista autoista. Sen kaksisylinterinen 500-kuutioinen moottori kehitti 22,5 hevosvoimaa ja painoa oli 590 kiloa. Auton huippunopeus oli 106 km/h.

Nimestään huolimatta autolla ei ollut tekemistä Dacian kanssa, vaan se oli toisen valmistajan tuote. Autoa valmistaneen timisoaralaisen Tehnometalin työntekijät olivat tottuneempia kanihäkkien kuin autojen valmistukseen, mikä johti katastrofaalisiin laatuongelmiin.

Kaiken lisäksi Ceaușescu halusi auton kansan käyttöön mahdollisimman nopeasti. Diktaattori vaati tehdasta jättämään kaiken tutkimus- ja kehitystyön väliin ja hitsaamaan vain autot kokoon. Yhteensä 6532 autoa valmistui, kaikki ongelmatapauksia.

Omistajat jopa perustivat yhdistyksen vaatiakseen korvauksia, tosin ilman mainittavaa menestystä. Ceuasescun suosiota kelvoton kansanauto tuskin ainakaan lisäsi.

Dacia 2000 Brasovissa 2015. (Gabriel Auras Neacsu/Wikimedia Commons) lisenssi

Dacialla oli oma roolinsa myös Romanian vihatun diktaattorin ja hänen hallintonsa luhistumisessa joulunpyhinä 1989.

Paettuaan Bukarestista ensin helikopterilla Ceausescut jatkoivat pakoaan mukana olleiden turvallisuuspalvelu Securitaten miesten pysäyttämällä autolla. Auton omistaja ei ollut kuitenkaan innostunut diktaattoriparin kyydittämisestä, vaan pysäytti auton lyhyen ajon jälkeen ja valitti Daciansa moottorin saaneen vian.

Ceausescut pääsivät jatkamaan toisella pysäytetyllä autolla Targovisteen, jossa piilopaikaksi luvatun paikallisen maatalousteknisen instituutin johtaja lukitsi heidät kuitenkin huoneeseensa. Paikallinen poliisi pidätti Ceausescut ja heidät kuljetettiin paikalliseen varuskuntaan. Pariskunta teloitettiin joulupäivänä 1989.

Toisin kuin jotkut muut itäautot, Dacia onnistui selviytymään Itä-Euroopan poliittisista ja taloudellisista mullistuksista. Käännekohta uuteen aikakauteen tapahtui vuonna 1999, kun Renault osti yhtiöstä enemmistöosuuden. Tänäkin vuonna Dacia Sandero on ollut Euroopan myydyin auto.

Lue myös

Kumpi onkaan kylmempi, Etelänapa vai Mars-planeetta?

Lämpötilat ovat olleet tänä kesänä puheenaiheena, kun Suomeen osui mittaushistorian pisin yli 30...
14.8.2025 22:15

Amerikkalaistutkimus löysi uudenlaisen avun krooniseen kipuun

Keskiviikkona julkaistun amerikkalaistutkimuksen mukaan potilaalle henkilökohtaisesti räätälöity aivostimulaatio voi olla tehokas kroonisen kivun...
14.8.2025 21:27

Kesämyräkkä iskee viikonloppuna – Tuuli voi olla vaarallista myös sisämaassa

Länsirannikon läheisyydessä tuulen nopeus voi nousta yli 20 metriin sekunnissa, Ilmatieteenlaitokselta sanotaan
14.8.2025 18:47

Viidesti viikossa kiinnostavimmista sisällöistä koostettu uutispaketti sähköpostiisi?

Tilaa Suomenmaan ilmainen uutiskirje.

Luetuimmat

  • Päivä
  • Viikko
  • Kuukausi
Kiinalaisen sotalaivan takaa-ajo päättyi hurjaan törmäykseen
Uutiset | 12.8.2025 21:43
Tutkimus: Kissat voivat nousta avainrooliin Alzheimer-hoitojen kehityksessä
Uutiset | 13.8.2025 8:30
Tutkimus: Kahvi vaikuttaa mielialaan positiivisesti – mutta vain tiettyinä kellonaikoina
Uutiset | 13.8.2025 21:23
Älä koskaan päästä koiraa koulurepulle, jos siellä on tätä – Tapaukset kasvavat elokuussa
Uutiset | 13.8.2025 8:01
Miksi puolalaisilla on niin outo sotilastervehdys? – Myös tanskalainen ja brittiläinen tervehdys osuvat silmään
Uutiset | 13.8.2025 22:30
FT: Näin Eurooppa valmistautuu sotaan
Uutiset | 12.8.2025 21:50
EU-johtajan väite: ”Venäjä on voittanut tämän sodan”
Uutiset | 13.8.2025 13:12
Tutkimus selvitti, mikä on avain onneen – eikä sitä voi ostaa rahalla
Uutiset | 13.8.2025 8:18
Erikoinen ostoskärryryöstö Ruotsissa – ”Ei aavistustakaan”
Uutiset | 11.8.2025 22:15
Tutkimus: Tämän verran askelia päivässä kannattaa ottaa – Elävät pidempään ja terveempänä
Uutiset | 11.8.2025 21:55
Kiinalaisen sotalaivan takaa-ajo päättyi hurjaan törmäykseen
Uutiset | 12.8.2025 21:43
Tutkimus: Kissat voivat nousta avainrooliin Alzheimer-hoitojen kehityksessä
Uutiset | 13.8.2025 8:30
Tässä on lihasvoimaa mittaava testi, joka ennustaa kuolemanriskiä
Uutiset | 9.8.2025 21:50
Historia | Kone repeytyi ilmassa – Se oli tuhoisin yhden lentokoneen aiheuttama lento-onnettomuus
Uutiset | 10.8.2025 21:30
Tutkimus: Kahvi vaikuttaa mielialaan positiivisesti – mutta vain tiettyinä kellonaikoina
Uutiset | 13.8.2025 21:23
Tutkimus paljastaa: Tämä voi pidentää elinikää
Uutiset | 7.8.2025 22:01
Älä koskaan päästä koiraa koulurepulle, jos siellä on tätä – Tapaukset kasvavat elokuussa
Uutiset | 13.8.2025 8:01
FT: Näin Eurooppa valmistautuu sotaan
Uutiset | 12.8.2025 21:50
Tutkimus: Tämän verran askelia päivässä kannattaa ottaa – Elävät pidempään ja terveempänä
Uutiset | 11.8.2025 21:55
Yle: Kadoksissa ollut Kivijärven kunnanjohtaja tavoitettiin Rovaniemeltä
Uutiset | 12.8.2025 10:39
Kiinalaisen sotalaivan takaa-ajo päättyi hurjaan törmäykseen
Uutiset | 12.8.2025 21:43
Tämä on yleisin metsälain rikkomus
Uutiset | 31.7.2025 22:00
Lyhyt ja nopea päihitti pitkän ja hitaan – Tee tällainen kävely päivittäin
Uutiset | 1.8.2025 22:21
Kirjat | ”Ei ainakaan sinne” – pikkukylästä koulutuksen perässä lähteneet tytöt kertovat, mikseivät aio koskaan palata 
Uutiset | 26.7.2025 8:00
Kauppasopimus Yhdysvaltojen kanssa on raskas isku Euroopan teollisuudelle, Venäjän Lavrov sanoo
Uutiset | 28.7.2025 12:35
Tiesitkö, mistä Black Sabbath otti nimensä? – Historia voisi näyttää toiselta ilman italialais-ranskalaista yhteistyötä
Uutiset | 27.7.2025 21:00
Tutkimus: Kahvipannumetalli vahvistaa aivotoimintaa
Uutiset | 24.7.2025 23:00
Tutkimus: Kissat voivat nousta avainrooliin Alzheimer-hoitojen kehityksessä
Uutiset | 13.8.2025 8:30
Tunnetko tämän haitallisen vieraslajin? – Siirtymäaika päättymässä
Uutiset | 18.7.2025 23:00
Tuhoutuuko maailma sittenkin aikaisin?
Uutiset | 26.7.2025 23:00

Uusimmat

Kumpi onkaan kylmempi, Etelänapa vai Mars-planeetta?
Uutiset | 14.8.2025 22:15
Amerikkalaistutkimus löysi uudenlaisen avun krooniseen kipuun
Uutiset | 14.8.2025 21:27
Kesämyräkkä iskee viikonloppuna – Tuuli voi olla vaarallista myös sisämaassa
Uutiset | 14.8.2025 18:47
Keskustan Siponen: Hallituksen esitys metsästyslaista oli suutari jo syntyessään
Uutiset | 14.8.2025 18:35
Rubio: Rauhan saavuttamiseksi on puhuttava Ukrainan turvallisuustakuista
Uutiset | 14.8.2025 18:27
Trump: Jos Putin-tapaaminen menee huonosti, en soita kenellekään
Uutiset | 14.8.2025 18:15
Kirja paljastaa Mika Myllylän kuolinsyyn – Lähipiiri pääsee teoksessa ääneen
Uutiset | 14.8.2025 18:04
Itä-Suomen hallinto-oikeus kumosi 13 poikkeuslupaa karhunkaatoon – Metsästäjäliitto näreissään
Uutiset | 14.8.2025 17:55
Venäjän taloustilanne heikkenee, arvioi Suomen Pankin tutkimuslaitos
Uutiset | 14.8.2025 17:51
Maailmanlaajuinen muovisopimus junnasi paikoillaan neuvotteluissa – Ministeri: Mahdotonta arvioida, syntyykö sopu
Uutiset | 14.8.2025 17:45
Näytä lisää

Toimitus suosittelee

Päätoimittajalta: Politiikan syksy sai lentävän lähdön – Purra sekoitti hallituksen pasmat, Kaikkonen singahti imagoykköseksi
Uutiset | 8.8.2025 14:40
Kirjat | Maaseutuväestön sivistyshistoriasta paljastuu vähän puhuttu ekologinen puoli
Uutiset | 10.8.2025 9:00
Essee: Ranskan ja Saksan 2000-luvun alun virheet varjostavat edelleen Eurooppaa
Uutiset | 10.8.2025 10:00

Uutiset

  • Uusimmat
  • Luetuimmat
Kumpi onkaan kylmempi, Etelänapa vai Mars-planeetta?
Uutiset | 14.8.2025 22:15
Amerikkalaistutkimus löysi uudenlaisen avun krooniseen kipuun
Uutiset | 14.8.2025 21:27
Kesämyräkkä iskee viikonloppuna – Tuuli voi olla vaarallista myös sisämaassa
Uutiset | 14.8.2025 18:47
Kiinalaisen sotalaivan takaa-ajo päättyi hurjaan törmäykseen
Uutiset | 12.8.2025 21:43
Tutkimus: Kissat voivat nousta avainrooliin Alzheimer-hoitojen kehityksessä
Uutiset | 13.8.2025 8:30
Tässä on lihasvoimaa mittaava testi, joka ennustaa kuolemanriskiä
Uutiset | 9.8.2025 21:50

Mielipiteet

  • Uusimmat
  • Luetuimmat
Lukijalta: Epäonnistuneet innovaatiot
Mielipide | 14.8.2025 10:45
Lukijalta: Miksi EKP kehittää maksuvälinettä, jota kukaan ei halua?
Mielipide | 14.8.2025 10:34
Lukijalta: Lausuntokierros tuli ja meni – Uuden alueidenkäyttölain uudistus heikentää maanomistajien oikeuksia
Mielipide | 13.8.2025 10:48
Lukijalta: Hallituksen johtaminen on heikolla tolalla
Mielipide | 13.8.2025 10:47
Lukijalta: Valtiovarainministeriössä ei osata laskutaitoa eikä vaikutusten arviointia
Mielipide | 11.8.2025 12:29
Lukijalta: Peruskoulun korjaamiseksi on kuunneltava opettajia ja tuettava vanhemmuutta
Mielipide | 7.8.2025 18:44
Lukijalta: On sitä liikunnan vaikutusta tutkittu ja koettu täälläkin
Mielipide | 4.8.2025 12:54
Lukijalta: Kovat ajat kysyvät kykyä johtaa
Mielipide | 7.8.2025 15:26

Keskusta

  • Uusimmat
  • Luetuimmat
Keskustan Lohi: Hallituksen toiminta luo nyt paljon epävarmuutta – ”Tilanne on vakava”
Uutiset | 9.8.2025 11:45
Keskustan Kemppi: Puolustusministeri Häkkäseltä vastakaikua keskustan kansalaispalvelusavaukselle
Uutiset | 7.8.2025 11:16
Keskustasta kritiikkiä Purran leikkauslistalle – ”Hallituskumppanit tulevat pyyhkimään budjettiesityksellä pöytää”
Uutiset | 7.8.2025 9:05
Keskustan Lohi: Hallituksen toiminta luo nyt paljon epävarmuutta – ”Tilanne on vakava”
Uutiset | 9.8.2025 11:45
Keskustasta kritiikkiä Purran leikkauslistalle – ”Hallituskumppanit tulevat pyyhkimään budjettiesityksellä pöytää”
Uutiset | 7.8.2025 9:05
Keskustan Kemppi: Puolustusministeri Häkkäseltä vastakaikua keskustan kansalaispalvelusavaukselle
Uutiset | 7.8.2025 11:16
  • Uutiset
  • Keskusta
  • Näkökulmat
  • Blogit
  • Tapahtumat

Toimitus

[email protected]
[email protected]

Hel­sin­gin toi­mi­tus
Apol­lon­ka­tu 11 A Hel­sin­ki

Toimitus

Lataa uutissovellus Lähetä juttuvinkki Lähetä palautetta Mediatiedot

Järjestöpalstan ilmoitukset Keskustan piiritoimistojen kautta.

Tietosuoja- ja rekisteriseloste


Seuraa Suomenmaata

✖

Kirjaudu sisään

Syötä tunnuksesi alla oleviin kentiin. Jos sinulla ei ole vielä tunnusta, voit rekisteröityä täällä.

Näköislehti vaatii voimassaolevan tilauksen. Tilaa Suomenmaa täällä.

Olen unohtanut salasanani
Rekisteriseloste