EVA tekisi Suomesta liittovaltion, keskustan puoluejohdossa innostuttiin – "Kannatan tätä ehdotusta vahvasti!"

Aluevaalit

Elinkeinoelämän valtuuskunta EVAn visiossa Suomesta tehdään kymmenen osavaltion liittovaltio, Suomen Yhdysvallat.

Elinkeinoelämän ajatushautomo hoitaisi alueuudistuksen siten, että kaikki tehtävät, joita ei ole välttämätöntä hoitaa valtion tasolla, siirrettäisiin alempien tasojen hoidettavaksi. Osavaltiot huolehtisivat sosiaali- ja terveydenhuollon lisäksi esimerkiksi joukkoliikenteestä, omasta infrastruktuuristaan, aluekehityksestä ja toisen asteen koulutuksesta.

EVAn nimeämät osavaltiot olisivat Uusimaa, Aura, Häme, Uusi Karjala, Kaleva, Untamola, Pohjanmaa, Pohjola, Lappi ja Ahvenanmaa. Ne rakentuisivat olemassa olevien maakuntien, työssäkäyntialueiden ja alueiden elinkeinorakenteen pohjalle.

EVAn mukaan osavaltioita on oltava maakuntia vähemmän, jotta jokainen niistä olisi väestöltään ja taloudeltaan riittävän vahva menestyäkseen itsenäisenä.

Keskustan varapuheenjohtaja, keskisuomalainen kansanedustaja Petri Honkonen innostui EVAn avauksesta.

– Kannatan tätä ehdotusta vahvasti! Potentiaali talouskasvulle ja sen kautta suomalaisten vaurastumiselle sijaitsee Suomen maakunnissa Lappia ja Pohjois-Karjalaa myöten. Tämä ehdotus ottaa sen nykyistä Suomen täysin Helsinki-keskeistä hallintomallia paremmin huomioon, Honkonen kirjoittaa Facebookissa.

– Tällaista räväkkää keskustelua Suomen tulevaisuudesta tarvitaan.

Honkosen mukaan tammikuun aluevaalit toimivat lähtölaukauksena tällaiselle uudistukselle.

Tuntuuko siltä että Helsingissä päätetään liikaa sellaisista asioista, joita siellä ei ymmärretä tai jotka eivät sinne…

Julkaissut Petri Honkonen Tiistaina 30. marraskuuta 2021

Suomen Yhdysvalloille lämpenee myös toinen keskisuomalainen keskustaedustaja Joonas Könttä. Twitterissä hän kuitenkin toteaa, että esityksen pitäisi maakuntiin ja Keski-Suomi olisi Keski-Suomen maakunta.

Kommentit (1)

• Lukija9

Voi hyvä hykyrä!
    Mikä teihin kepulaisiin edunvalvojiin on mennyt? Vielä ei ole saatu valmiiksi edellistäkään hallintohimmeliä, niin jo ollaan hahmottelemassa uutta systeemiä entisten päälle. Koettakaahan nyt rauhoittua ja keskittyä oikeitten asioiden hoitoon eikä haukkaamaan utopistisia unelmia. Antakaa piupaut jollekin osavaltiovouhotukselle. Nyt Kyrönkoukku vaikenee tästä asiasta.

Voit kommentoida kirjauduttuasi palveluun. Tarvitset kirjautumiseen Suomenmaa-tunnuksen